Nekromanti Och nu, ännu ett nytt system!

Krille

Super Moderator
Hur många egenskaper

Ni som har tittat på systemet, hur många egenskaper verkar vara lämpligt för en ny rollperson? Kom ihåg att en egenskap dels öppnar eller blockar, dels har en färg, och slutligen har någon form av beskrivning som ytterligare beskriver när den kan användas.

I första versionen av reglerna så satte jag antalet till 5. Är det för mycket eller för lite? Ska man ha ett antal öppnande egenskaper (exempelvis 10) och ett antal blockande egenskaper (exempelvis 4)? Måste man ha minst en på varje färg?

Basenanji

Postd20modernist
RTS vs FPS (ANT)

Ibland när jag och mina kompisar snackar om vilket spel vi ska spela brukar det ofta bli så att

-den som är bäst på RTS föreslår ett RTS
och
-den som är bäst på FPS föreslår ett sådant.

Vad vill jag säga med det här?

Jo, att:
en stor brist i så gott som alla konventionella regelsystem - och de flesta dogmasystem - är att du kan beskriva hela din handling hur inlevelsefullt som helst, men om inte spelledaren går in och straffar dig för taskig rollprestation så ska det regelmässigt gå precis lika bra med ett slött "jag skjuter". Vidare, det finns inget regelmässigt sätt att belöna spelare att beskriva sin handling "in character", eller ens motivera spelare att göra det.

Är ett utmärkt exempel på att du vill belöna personer som kan spela bra (= Vidare, det finns inget regelmässigt sätt att belöna spelare att beskriva sin handling "in character", eller ens motivera spelare att göra det ).

Själv tycker jag att ett slött "Jag skjuter" är alldeles tillfredställande just därför att målet är att se om man dödar/inte dödar monstret.

Men...då borde man väl spela dataspel va?

Jo, nu börjar jag känna dig så bra att det där kommer automatiskt, men jag tänker mig att min åsikt delas av andra.
Och nu kommer min poäng:
alla vi som egentligen inte har större ambitioner än ett slött "Jag skjuter!"- oss kommer en så ambitiös hållning som din aldrig att imponera på. Vi är för slöa. Vi gillar feats.

Din ambitiösa hållning riskerar att bli lite "Strö pärlor för svin" alltså.

Varför skriver jag det här? Jo, för att du Krille, om och om igen (du är egentligen inte ensam, Rising mfl, gör som du, skillnaden är att de gör det i fantasin medan du avsätter tid och energi och emellanåt pengar :gremshocked:) lägger ned sån ofantlig energi på en sån här grej till kanske ingen nytta.

Ok, jag vill inte få dig att sluta på något sätt, det är ju sådana här tankegångar som verkligen utvecklar hobbyn, men låt dig inte slitas ned av din slöa omgivning! Strö inte pärlor för svinen!

För att knyta ihop säcken, om du vill spela ett RTS och ingen annan vill det, så skit i att föreslå det dära RTS:et. Dina polare suger för hårt för att de är värda uppärksamheten.
Eller så gör du det men struntar i deras slabbiga kommentarer om varför man inte kan spela något annat än FPS. :gremgrin:

That's it-- that's all!

Peace and love,
/Bas

Krille

Super Moderator
Var fick du luft ifrån?

"Jo, nu börjar jag känna dig så bra att det där kommer automatiskt, men jag tänker mig att min åsikt delas av andra."

Måhända, men det är uppenbarligen inte dig och de som delar din åsikt som är min målgrupp.

Men hörru, Basse, du har inte funderat över vad som är syftet med det här systemet? För att vrida lite på din liknelse: tänk dig en värld där det bara finns RTS - och nu spolar vi tillbaka tio år till före första Wolfenstein. Några personer försöker pressa RTS till sitt yttersta för att kunna få mer inlevelse, mer förstapersonsperspektiv, men det funkar inte, för att RTS inte är gjort för den sortens spel.

Du missar helt enkelt poängen med systemet. Det handlar inte om att de som är bäst på RTS föreslår RTS, eller de som är bäst på FPS föreslår FPS. Det handlar faktiskt om att det inte finns något FPS alls, och att jag presenterar en prototyp till ett av världens första FPS.

Vad jag inte vill höra i det här läget är "du kastar pärlor för svin, riktiga gamers spelar RTS, det där förstapersonsperspektivet är bara pretto". Tusen minuspoäng, Basse! Det där är världens bästa sätt att få mig att sluta. Behåll dina slabbiga kommentarer om varför man bara kan spela RTS för dig själv, så slipper jag bemöda mig med att ignorera dem.

EchonCique

Hero
Snabbläst.

Bra Krille. Detta system är inte som ett av de jag knåpat ihop här hemma. :gremsmile:

Kan nog fungera bra för mer sociala spel där interaktion & berättande är i fokus snarare än ren fajting & troféstapling.

Troberg

Sinister eater
Re: RTS vs FPS (ANT) [OT]

Ibland när jag och mina kompisar snackar om vilket spel vi ska spela brukar det ofta bli så att
-den som är bäst på RTS föreslår ett RTS
och
-den som är bäst på FPS föreslår ett sådant.
Och det är då man plockar fram Operation Flashpoint MFCTI så blir alla nöjda.

Basenanji

Postd20modernist
Jag vet...inte!

Haha- visst kan jag vara wrnu:s bittraste nostalgi-torsk?

Usch, det där inlägget har jag ångrat hela dagen.

Vi säger TVÅtusen minuspoäng. :gremgrin:

Ok, dags att i detalj studera Basses sjuka hjärna-
varför tar han upp utrymme på det här otroligt korkade sättet?

Kanske kan det vara så att...
" Några personer försöker pressa RTS till sitt yttersta för att kunna få mer inlevelse, mer förstapersonsperspektiv, men det funkar inte, för att RTS inte är gjort för den sortens spel.
... jag ändå tror att man kan utveckla RTS-spelen en vända till?! Naivt, javisst, men någon annan förklaring går inte att hitta.

Jag tror fortfarande att det vore roligare (för min egen del vill säga) med ett coolt supplement till DnD/CoC/Andra Imperiet/Etc av Krille än ett helt nytt spel som är utmanande för alla de som inte rollspelar sina karaktärer till max. Eller nåt. Yes, jag är en hopplös bakåtsträvare. :gremsuck:

Dessvärre så ursäktar inte det mitt bittra tilltag- här ska man ju skriva om just nya, coola system som du har gjort. Förhoppningsvis kan man titta på det här inlägget och konstatera hur man inte ska skriva.
---

Om jag ska kommentera systemet så är det bra, såvitt jag kan bedöma.

/Basse, som INTE är ironisk!

Krille

Super Moderator
Re: Jag vet...inte!

"... jag ändå tror att man kan utveckla RTS-spelen en vända till?! Naivt, javisst, men någon annan förklaring går inte att hitta."

Visst kan man, men eftersom alla andra redan försöker, varför ska jag göra det också? Dessutom, det jag utvecklar till FPS-tekniken kan ju måhända komma RTSarna tillgodo på något sätt. Men om jag aldrig utvecklar FPS över huvud taget så lär du aldrig få reda på vad RTS kunde ha vunnit på det.

"Jag tror fortfarande att det vore roligare (för min egen del vill säga) med ett coolt supplement till DnD/CoC/Andra Imperiet/Etc av Krille än ett helt nytt spel som är utmanande för alla de som inte rollspelar sina karaktärer till max. Eller nåt. Yes, jag är en hopplös bakåtsträvare."

Visst är du det. Men du behöver inte vara orolig, förutom att jag inte är intresserad av D&D eller CoC. Men moduler till Andra Imperiet är på väg. De är ett par tre stycken, och blir väl mellan 30 och 60 sidor styck.

Samtidigt som det sker så lyckas jag klämma ur mig ett litet revolutionerande dogmaspel på två sidor. Det är faktiskt inte så mycket i jämförelse. Om du inte ens kan unna radikalerna i spelhobbyn detta, då är du inte bara en hopplös bakåtsträvare utan en reaktionär fascistisk hopplös bakåtsträvare. I så fall kan du gott ta ytterligare tusen minuspoäng.

Basenanji

Postd20modernist
Ha!

Om du inte ens kan unna radikalerna i spelhobbyn detta, då är du inte bara en hopplös bakåtsträvare utan en reaktionär fascistisk hopplös bakåtsträvare.

Det där du! Det lät rätt gott, faktiskt! En sån är jag!

Haha!

Du gav mig ett perfekt uppslag till nästa rollspelsriksdag!

Vote RFHB!

/Basenanji, som visst unnar radikalerna deras skumma projekt. Åtminstone om dem är signerade av Skövdes (Sveriges?) mest produktive rollspelsnörrd. :gremwink:

Storuggla

Champion
Sent ska syndaren vakna...

...men nu har jag läst reglerna. (Och gjort en rubrik som fortsätter in i inlägget, vilket Krille bara ääälskar!)

Och vad kan man säga? För att vara påkommet på vägen hem från jobbet är det brilliant. I vanliga fall skulle jag bara läsa igenom reglerna och sen ta en kopp te och inte tänka mer på detta, men nu måste jag Handla. Jag måste få tag i mina spelare och be dem dra ner filen så de kan kolla reglerna så att vi kanske kan konvertera vår Over The Edge-reglade kampanj med 1700tals-dilettanter till det här, det är ju... mumma! Fast jag kanske borde vänta tills vi ska lira mangaskolflickor. Det kommer nog snart.

Kort sagt, jag funderar på att överge mitt nuvarande regleverk och inte byta till Heroquest. Det är... stort. För mig. :gremsmile:

Storuggla, har inga färgblinda

Storuggla

Champion
Re: Hur många egenskaper

"I första versionen av reglerna så satte jag antalet till 5. Är det för mycket eller för lite? Ska man ha ett antal öppnande egenskaper (exempelvis 10) och ett antal blockande egenskaper (exempelvis 4)? Måste man ha minst en på varje färg?"

Alltså, det beror ju på kraftnivån i spelet. Ska man spela superhjältar så ska man ju ha mer än om man spelar vanliga Azumanga Daioh-skolflickor... fast de är väl inte så värst normala kanske. Jag skulle väl se... nä, fem är för få om det ska delas upp på öppnande och blockerande. Tio är väl mer... lagom tycker jag. Då får man mer detaljerade snubbar/snubbor och om man dessutom betingar antalet öppnande/blockerande så att de inte väger jämnt så är det bättre. 10/4 var ingen dum idé. Men tio öppnande.... oj.

Storuggla, säger inget med många ord