RTS vs FPS (ANT)
Ibland när jag och mina kompisar snackar om vilket spel vi ska spela brukar det ofta bli så att
-den som är bäst på RTS föreslår ett RTS
och
-den som är bäst på FPS föreslår ett sådant.
Vad vill jag säga med det här?
Jo, att:
en stor brist i så gott som alla konventionella regelsystem - och de flesta dogmasystem - är att du kan beskriva hela din handling hur inlevelsefullt som helst, men om inte spelledaren går in och straffar dig för taskig rollprestation så ska det regelmässigt gå precis lika bra med ett slött "jag skjuter". Vidare, det finns inget regelmässigt sätt att belöna spelare att beskriva sin handling "in character", eller ens motivera spelare att göra det.
Är ett utmärkt exempel på att du vill belöna personer som kan spela bra (=
Vidare, det finns inget regelmässigt sätt att belöna spelare att beskriva sin handling "in character", eller ens motivera spelare att göra det ).
Själv tycker jag att ett slött "Jag skjuter" är alldeles tillfredställande just därför att målet är att se om man dödar/inte dödar monstret.
Men...då borde man väl spela dataspel va?
Jo, nu börjar jag känna dig så bra att det där kommer automatiskt, men jag tänker mig att min åsikt delas av andra.
Och nu kommer min poäng:
alla vi som egentligen inte har större ambitioner än ett slött "Jag skjuter!"- oss kommer en så ambitiös hållning som din aldrig att imponera på. Vi är för slöa. Vi gillar feats.
Din ambitiösa hållning riskerar att bli lite "Strö pärlor för svin" alltså.
Varför skriver jag det här? Jo, för att du Krille, om och om igen (du är egentligen inte ensam, Rising mfl, gör som du, skillnaden är att de gör det i fantasin medan du avsätter tid och energi och emellanåt pengar
) lägger ned sån ofantlig energi på en sån här grej till kanske ingen nytta.
Ok, jag vill inte få dig att sluta på något sätt, det är ju sådana här tankegångar som verkligen utvecklar hobbyn, men låt dig inte slitas ned av din slöa omgivning! Strö inte pärlor för svinen!
För att knyta ihop säcken, om du vill spela ett RTS och ingen annan vill det, så skit i att föreslå det dära RTS:et. Dina polare suger för hårt för att de är värda uppärksamheten.
Eller så gör du det men struntar i deras slabbiga kommentarer om varför man inte kan spela något annat än FPS.
That's it-- that's all!
Peace and love,
/Bas