Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Som en fortsättning på monstertråden så undrar jag nu hur ni tycker att ett typiskt D&D-äventyr skall vara. Låt oss säga att ni har ett gäng med kompisar som har spelat rollspel, men aldrig spelat D&D, och de undrar vad som är grejen, liksom?
Det vore kul om ni kunde få med alla monster i er lista (skit i att CR varierar, jag är ute efter känsla, inte exakt spelbalans).
Vitulvs D&D-äventyr!
Mitt äventyr skulle troligtvis börja med att äventyrarna kommer till en by, nära en skog, och givetvis med några gamla ruiner i närheten. Inledningsvis skulle de få ett par quests i området, först rensa ut dire ratsen i den gamla mjölkvarnen, och sedan jaga ut en ankheg ur någons jordkällare. I samma veva som äventyrarna börjar bli klara med sina quests så kommer några orcer till byn och snor en ko. Spåren leder givetvis in i skogen, där man slår dem på käften och tar tillbaka kon. Väl tillbaka med kossan så har den lokale byamagikern blivit så imponerad att han ger rollpersonerna några potions och sedan skickar iväg dem till den gamla ruinen, för att sno tillbaka en [insert random minor magic item] från kobolderna.
När äventyrarna röjt järnet i koboldgrottan, eller lyckats skrämma kobolderna till lydnad, får de reda på att de slängde [insert random minor magic item] i den bottenlösa brunnen för att blidka "guden" (beholdern). Om äventyrarna klättrar ner i brunnen så kommer de till en läskigare dungeon, där vissa delar är naturlig grottmiljö, med självlysande svampar och sån skit. I läskiga grottan träffar de jättespindlar, slåss med sarkofagvaktande skelett, får sina prylar förstörda av rostmonster och måste slutligen ha ihjäl en gelatinous cube, eftersom det magiska föremålet finns inuti den.
Givetvis finns det fällor med, särskilt i koboldgrottan, medan läskiga grottan innehåller lite pussel och häftiga skatter från forna dagar.
Beholdern ser de aldrig röken av, men de hittar spår efter den, och en massa otäcka ledtrådar som känns lagom olycksbådande för framtiden. Givetvis kan man från läskiga grottan ta sig djupare ned i underjorden, men det får vänta tills de gått hem till byn och levlat upp.
Det vore kul om ni kunde få med alla monster i er lista (skit i att CR varierar, jag är ute efter känsla, inte exakt spelbalans).
Vitulvs D&D-äventyr!
Mitt äventyr skulle troligtvis börja med att äventyrarna kommer till en by, nära en skog, och givetvis med några gamla ruiner i närheten. Inledningsvis skulle de få ett par quests i området, först rensa ut dire ratsen i den gamla mjölkvarnen, och sedan jaga ut en ankheg ur någons jordkällare. I samma veva som äventyrarna börjar bli klara med sina quests så kommer några orcer till byn och snor en ko. Spåren leder givetvis in i skogen, där man slår dem på käften och tar tillbaka kon. Väl tillbaka med kossan så har den lokale byamagikern blivit så imponerad att han ger rollpersonerna några potions och sedan skickar iväg dem till den gamla ruinen, för att sno tillbaka en [insert random minor magic item] från kobolderna.
När äventyrarna röjt järnet i koboldgrottan, eller lyckats skrämma kobolderna till lydnad, får de reda på att de slängde [insert random minor magic item] i den bottenlösa brunnen för att blidka "guden" (beholdern). Om äventyrarna klättrar ner i brunnen så kommer de till en läskigare dungeon, där vissa delar är naturlig grottmiljö, med självlysande svampar och sån skit. I läskiga grottan träffar de jättespindlar, slåss med sarkofagvaktande skelett, får sina prylar förstörda av rostmonster och måste slutligen ha ihjäl en gelatinous cube, eftersom det magiska föremålet finns inuti den.
Givetvis finns det fällor med, särskilt i koboldgrottan, medan läskiga grottan innehåller lite pussel och häftiga skatter från forna dagar.
Beholdern ser de aldrig röken av, men de hittar spår efter den, och en massa otäcka ledtrådar som känns lagom olycksbådande för framtiden. Givetvis kan man från läskiga grottan ta sig djupare ned i underjorden, men det får vänta tills de gått hem till byn och levlat upp.