Nekromanti Och religiösa!

Arfert

Facit
Re: Täppas återtar platsen som min idol...

Det är inte historiskt korrekt om jag förstått de böcker i ämnet jag läst.. för de flesta var korstågen ekonomiska katastrofer, mer eller mindre.

Man Mountainman

Storsvagåret

Det kan man ju ändå inte veta i förväg. Man kan ju ha ekonomiska motiv även om det i slutändan visar sig att dessa motiv kanske skulle ha betjänats bättre av något annat projekt.

Vad jag har fått lära mig är att många korsfarare tillhörde en äventyrslysten landlös adel under en epok där de flesta möjligheter att tillskansa sig land inom Europas gränser redan uttömts. Då kan man ju begripa om de röck huvudstupa in i ett företag som dessutom lovade att ge dem evig salighet i det hinsides.

Arfert

Facit

det har ju forskats en hel del i ämnet, om man säger så.

En bra bok är en som heter Korstågen enligt araberna, eller nåt sånt, skriven av en libanesisk historiker.. finns i pocket.. rekommenderas.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Till exempel kunde man skriva saker om himlen att...

"Thither go those old priests and those old cripples and deformed men, who crouch all day and all night before the altars and in the old crypts, and those with old, shabby cloaks and old, ragged garments; thither go the naked, the barefooted, the trouserless, those who are perishing of hunger and thirst and cold and disease. These are the folk who enter Paradise; with such I have nothing in common. But into Hell I shall go gladly; for into Hell go the goodly clerics and the brave knights that died in the tourneys and the glorious wars, and the worthy captains and the dauntless men. With these I wish to go. And thither go the fair gracious ladies, who have lovers, two or three, besides their lords, and thither go the gold and the silver and the costly furs, and thither go the harpers and the jongleurs and the kings of this world. With these I wish to go, if only I may have Nicolete, my dear lady, with me." (Gautier)

Jag vill minnas att Machiavelli, som visserligen ligger några hundra år senare i tiden, uttryckte liknande åsikter i sina sista ord.

Necross

Swashbuckler

Arfert said:
Det är inte historiskt korrekt om jag förstått de böcker i ämnet jag läst.. för de flesta var korstågen ekonomiska katastrofer, mer eller mindre.
OK, jag pluggade ett år historia vid Umeå universitet, men det är väl fel allt man lärde sig där antar jag. Marxistisk institution :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind

En bra bok är en som heter Korstågen enligt araberna, eller nåt sånt, skriven av en libanesisk historiker.. finns i pocket.. rekommenderas.
Titeln är korrekt och författaren heter Amin Maalouf, och den är mycket riktigt skitbra. Dessutom ovärdeelig för den som är intresserad av korståg.

/Anders