Nekromanti Octanes handlingssystem

L337

Warrior
Hur funkar det att spela egentligen?
Blir det väldigt flamsigt när man spelar då spelarna kan styra mkt vad som händer när de gör ngt om de för 5-6? fast det beror väl kanske på spelarna.
Blir det väldigt friformigt? (usch friform, huh, hemska tanke)

Jag vore tacksam om jag fick svar på dessa frågor.

Balderk

Swashbuckler
När vi spelade funkade det bra. Jag var då en av spelarna. Men vi har spelat andra spel med liknande system, som t ex The Pool tidigare. Jag som spelare älskar att få styra handlingen lite. Dessutom är OctaNe ett extremt coolt spel. För oss blev det alltså inte flamsigt utan fungerade bra. Självklart är det ju roligast om man har spelare som verkligen styr handlingen och inte bara beskriver hur de lyckas (vilket jag är den förste att erkänna att jag gjorde en hel del i början). Självklart beror det på spelarna. Har man oseriösa spelare så är det klart det blir flamsigt (möjligen mer så än i system där inte spelarna styr handlingen), men har man seriösa spelare funkar det bra.

Friformigt? Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Man har ju ett system som är väldigt centralt i spelet, men det är klart att man använder ju inte tärningsslag till allt. Självklart blir det mycket improvisation men det var nog inte det du undrade. Jag kankse ska påpeka att jag gillar friform.

Det bästa är nog att spela spelet och bilda sig sin egen uppfattning.

L337

Warrior
jo, jag ska nog testa det men det känns lite konstigt att det inte finns något "bra" och något "dåligt" resultat. I mitt tycke så känns det konstigt att spela ett rollspel när det inte finns ngt system som kan utdöma vad som händer utan att sl får improvisera fram altihop (ok, jag har inte kört total frimform, det var med lite tärning, men det känns ändå lite konstigt utan regler), men det blir ju inte riktigt så med octane förståss.

Johan Granberg

Swordsman
Narrativism är inte friform!

Som jag ser det så är skillnaden mellan octane och de spel du är van vid att i octane prioriteras berättelse och gemensamt skapande. Det är därför man har ett system för (nu kommer lite kackiga direktöversättningar...) konfliktlösning istället för handlingslösning (conflict/task resolution) alltså att man slår slag för att avgöra utfallet i en större kedja händelser istället för bara ett svärdshugg eller en låsdyrkning. Jag tycker personligen att det är ett mycket intressantare sätt att lösa saker och ting på eftersom systemet blir en del av storyn på ett helt annat sätt. Det är fortfarande väääldigt långt ifrån friform dock, likt de flesta narrativistiska spel. Om du ids tragla dig igenom en halvlång engelsk text på ämnet kan du läsa den här artikeln, som jag tror kan hjälpa dig att komma ifrån rädslan för att det skall bli friformigt. Eller så säger den dig inte ett skit :gremlaugh:

Tillägg: En väldigt viktig grej att tänka på när man spelar Octane är tipsen för berättande som finns på sidan 28 och några sidor framåt därifrån. Jag gjorde misstaget att inte tvinga på mina spelare dom innan vi spelade det, och det tror jag att vi förlorade en hel del på. Ett annat tips utöver det som finns i boken är att kolla den här tråden på The Forge och ta en titt på Memento-Moris egna (förvisso stängda) forum där. Där finns en del godbitar.

Balderk

Swashbuckler
Jag äslkar sånna sorters spel och vi har en hel hög på lager som ska spelas. Om man ska använda lite rollspelsteori går de under betäckningen narrativistiska rollspel, alltså spel med fokus på berättandet och då främst samberättande mellan spelare och spelledaren. Spelledarens roll är alltså annorlunda från andra typer av spel. Detta betyder ju inte att spelledaren har mindre förberedelser inför varje session och så, förutom i spel som Octane som är utvecklade för att köras på studs. Men jag kan tänka mig att förberedelserna ser lite annorlunda ut.

Att ha lyckade och misslyckade resultat begränsar ju i ett narrativistisk spel möjligheterna. Även om en spelare slår så att han får avgöra vad som händer till exempel, måste inte det betyda att ham beskriver ett lyckat resultat. Han kan ju lika gärna beskriva hur han misslyckas och på så sätt föra in nya storyelement, allt för att gynne berättelsen. Väldihgt lätt på så sätt att skapa konflikter och sådant, beror på situationen självklart. Samtidigtärr ju misslyckade och lyckade resultat mycket viktiga i andra typer av spel.

För mer info om rollspelsteori föreslår jag att du vänder dig till The Forge, där alla de som har utvecklat teorierna är aktiva. Särskilt kanske Ron Edwards som också skrivit spelet Sorcerer som vi ska börja spela snart och som i alla fall jag är mycket peppad på. http://www.sorcerer-rpg.com/ mer info om sorcerer.

Rising

Vila i frid
Re: Word! [OT om rollspelstriangeln]

Jag läste om hur triangeln från början skapades, och Gamism kom till sent och är väldigt skevt beskriven i hans tappning. Han förolämpar dem förvisso inte i klartext, men det är som om jag skulle skriva "killar är bra på att spela rollspel, och tjejer är bra på att se söta ut vid spelbordet. Alla är lika bra."

Johan Granberg

Swordsman
Tips

Nu måste jag bara tipsa om att läsa fortsättningen på den här tråden, som splittades till en egen tråd :gremsmile:
Jag försöker förklara grunden i konfliktlösningssystem lite bättre där, så du kanske kan lära dig något om du inte redan har stenkoll på det. Det är lite synd att den splittades eftersom jag även riktar mig till dig som (jag antar) skall försöka spela det.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Synd?! Kan du stava "OT"? [NT]

Jag skiter väl i om det är OT, det är ändå synd för den här grabben! Bli inte så defensiv, jag har inte slaggat ditt skägg eller något för fan.

Sodivra

Champion
Bäst att du lär dig stava till feta rhymes, foo!

Jag tror att jag fått nog av dig, din norrländska wannabe. Tugga rhymes!

Its the S to the N to the G
Your wooden eyes cannot see
Triangle larger than thou art
You make me want to fart!

Arvidos i huset, kommer och korrigerar
Närvaro större än dig och jag levererar
Ett evangelium större än tråden
Käften en sekund och lyssna på råden:

Trådar ska hålla sig på ett topic
Och ge mig inte någon jämra bambiblick
Triangeln är kärlek och vägledning
octaNe är bara dess son, hedning

Jag ger dig tung slaggning när du ber om'et
Tyngre än Forgotten Capital Level 2 Comet
Jag är din slaktare, kan du väl se?
Japp.. Det tänkte jag säga.

Titta nu vad du gjorde, jag smutsade ner mina händer
Så vi (mest du) slutar med oote, en i sänder
Skriver åff tåpick när jag borde plugga
Ett fall för OT Hunter Storuggla

Johan Granberg

Swordsman
TÖNT! [NT]

Om du blev så chockad att du bara var tvungen att klicka på inlägget så vill jag att du ska veta att det inte är någon fara. Jag och arvid är kompisar. Vi hatar inte varandra på riktigt, inte så mycket i alla fall.

jag älskar dig.. -Arvid (puss)