Nekromanti Oculus reparo!

Marukusu

Hero
Trodde ni kunde bli av med mig, va? :gremwink:

Asch, till frågorna: Finns det någon åldersgräns på de olika graderna inom Legio Colonan? Hur går valet av hus till? (är det typ en gammal hatt som man sätter på huvudet och...nevermind)

Var beredda på mer frågor, kamrater...rösterna i mitt huvud kommer ständigt med fler frågor som behöver svar (annars dödar Han-vars-namn-inte-får-nämnas mig! Arrrgh!)

MVH
Danne den Evige

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Asch, till frågorna: Finns det någon åldersgräns på de olika graderna inom Legio Colonan? Hur går valet av hus till? (är det typ en gammal hatt som man sätter på huvudet och...nevermind)"

När vi spelade våran krönika så gjorde vi ungefär på följande sätt.

Nej, det finns ingen direkt åldersgräns för graderna. Men proven gick för oss att ta endast 1 gång per år, så man kunde åtminstone inte stiga snabbare än en grad per år. Vilket ändå var otroligt om man ville upprätthålla ett liv samtidigt som man studerade.

Valet av hus ansöker man om när man blir lärling (eller vad lägsta graden nu heter). I praktiken så är ditt hus detsamma som din mentors hus, även om han rent teoretiskt skulle kunna skola dig när du tillhör ett annat hus, varför han nu skulle vilja det. Man kan även byta hus senare, vilket oftast sker när man blir utkastad ur huset, råkar i allvarliga bråk med dess medlemmar eller dyl.

/Naug, Spelade Magus Jesana som började kampanjen som ointagen i Legio Colonan

Marukusu

Hero
Fråga nuevo

"Men proven gick för oss att ta endast 1 gång per år, så man kunde åtminstone inte stiga snabbare än en grad per år. Vilket ändå var otroligt om man ville upprätthålla ett liv samtidigt som man studerade."

Ah, så man pluggade inför ett enda prov under ett års tid som avgjorde ifall man gick vidare eller är det bara jag som är osedvanligt bäng i huvudet i natt?

"Valet av hus ansöker man om när man blir lärling (eller vad lägsta graden nu heter). I praktiken så är ditt hus detsamma som din mentors hus, även om han rent teoretiskt skulle kunna skola dig när du tillhör ett annat hus, varför han nu skulle vilja det. Man kan även byta hus senare, vilket oftast sker när man blir utkastad ur huset, råkar i allvarliga bråk med dess medlemmar eller dyl."

Ok, men finns det något sorts "högkvarter" (*host!* hogwarts *host!*) där alla hus finns representerade, eller har alla hus sina egna hus (om du fattar vad jag menar) och umgås inte alls med folk från de andra husen?

MVH
Danne, tänker sig hur rolig en Harry Potter-kampanj skulle vara i Eon...modifierad till oigenkännlighet, givetvis.

Lycan

Hero
Harry Potter = Spöstraff

Nej, det finns inga åldergränser. Så länge man klarar proven är Bob din farbror.

För att bli antagen till ett hus krävs snarare kontakter med husens representanter än en ful jävla hatt (vilken sällsynt dålig idé förresten). Ofta "rekryteras" man till samma hus som ens handledare kommer ifrån, tja, om man gjort ett gott intryck på handledaren det vill säga.

- Lycan, med Harrys testiklar i en läderrem kring halsen

Jaggernaut

Hero
Hey! Wait a minut!?

Nej, det finns inga åldergränser.

Sedan är det väl inte särskilt troligt att man klarar provet då man är för unge heller (men det är egentligen en annan sak :gremlaugh:)

- Lycan, med Harrys testiklar i en läderrem kring halsen

Jaggernaut som plötsligt undrar vems testiklar som han har fastknutna i sin läderrem!? :gremconfused:

Wictor

Warrior
Re: Fråga nuevo

Ok, men finns det något sorts "högkvarter" (*host!* hogwarts *host!*) där alla hus finns representerade, eller har alla hus sina egna hus (om du fattar vad jag menar) och umgås inte alls med folk från de andra husen?
Legio Colonan har väl sin stora "Huvudakademi" i Calnia som jag har förstått det, kommer inte ihåg exakt vad det hette och orkar inte slå upp det just nu. Det finns utmärkt i Consaber om du har tillgång till den modulen.

Ah, så man pluggade inför ett enda prov under ett års tid som avgjorde ifall man gick vidare eller är det bara jag som är osedvanligt bäng i huvudet i natt?
Det är väl lite som graderingar inom olika kampsporter, även om du kan ta provet för att gå upp en nivå så kanske du inte har kunskaperna som krävs för att klara det. Den normale magikern spenderar förmodligen några år med studier mellan varje nivå.

Så har jag uppfattat det hela i alla fall.

Marukusu

Hero
A bitch! We found a bitch! May we burn her? [OT]

"För att bli antagen till ett hus krävs snarare kontakter med husens representanter än en ful jävla hatt (vilken sällsynt dålig idé förresten)."

För att inte säga exeptionellt dålig idé, jag vet. Rowling suger och är en illvillig bitch i mina ögon (khan zar-khom i det ämnet...).

NEJ, jag gillar INTE Harry Potter om det nu var någon som trodde det, men det vore sjuhelvetes kul att köra ett riktigt töntäventyr i skolmiljö (typ Harry Potter alltså) i Mundana...

MVH
Danne, hänger J.K. Rowlings inälvor i julgranen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Fråga nuevo

Wictor sa ungefär det jag tänkte säga, men jag kan tillägga följande. I Akademin i Calnia så finns inte alla hus med nödvändighet representerade. Jag kan tänka mig att mer obskyra hus som Cuvri'an inte finns representerade där särskilt ofta. Jag skulle se det som så att varje hus har ett eget högkvarter, hushus eller vad man nu vill kalla det, som ligger annorstädes från Akademin. Sen, att det finns representanter från så gott som alla hus i Akademin vid något givet tillfälle, det är mer en praktisk betingelse. Jag kan tänka mig att standardförfarande är att träna sin lärling personligen det första året och sedan (om man har råd!) skicka lärlingen till akademin. Vissa hus tränar säkerligen sina lärlingar uteslutande privat. Och vissa hus tar kanske bara in fullvärdiga magiker (Namnet Cuvri'an poppar återigen upp).

Så det är en salig röra. Som vanligt :gremsmile:

/Naug, rörmakare