Nekromanti Odödliga karaktärer

God45

#PrayersForBahakan
Nej, inte på en meta-nivå. Jag har en spelare som vill spela en bokstavligt talat odödlig karaktär i ett fantasy spel. Vilket jag tillåtit. Nu måste jag bara se över riskerna med det här. Jag är inte rädd för att inte kunna stoppa karaktären, folk kan fortfarande knocka henne. Men är där några nackdelar jag inte ser här?

.113

Swashbuckler
Nej. Eller, vad händer om man hugger huvudet av karaktären?

I Grim Dawn så finns det en odödlig person som blev torterad, då nämndes det att eld inte funkade, kroppsdelar växte ut osv. Sen fick han gå fri i utbyte mot att han lärde dem hur, vilket ledde till en enorm ritual som sen gjorde hela folket till odöda ;)

Men nä, jag ser inga nackdelar så, det är en cool grej.. Däremot får man räkna med saker som att legender kommer skapas kring denne och folk kommer vilja ha odödligheten och göra allt de kan för att få det.. Och frågan kan ju vara hur frisk i huvudet man är efter tio års tortyr t.ex.

Så det finns mycket man kan göra runtikring, men inget jag tycker är en nackdel.

Edit: Edit? Vadå edit? jag har inte gjort nått.

cogitare

Swashbuckler
.113;n142685 said:
Eller, vad händer om man hugger huvudet av spelaren?
Du blir sannolikt anhållen och åtalad för mord...

(Sorry, kunde inte motstå)

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
.113;n142685 said:
Nej. Eller, vad händer om man hugger huvudet av karaktären?

I Grim Dawn så finns det en odödlig person som blev torterad, då nämndes det att eld inte funkade, kroppsdelar växte ut osv. Sen fick han gå fri i utbyte mot att han lärde dem hur, vilket ledde till en enorm ritual som sen gjorde hela folket till odöda ;)

Men nä, jag ser inga nackdelar så, det är en cool grej.. Däremot får man räkna med saker som att legender kommer skapas kring denne och folk kommer vilja ha odödligheten och göra allt de kan för att få det.. Och frågan kan ju vara hur frisk i huvudet man är efter tio års tortyr t.ex.

Så det finns mycket man kan göra runtikring, men inget jag tycker är en nackdel.

Edit: Edit? Vadå edit? jag har inte gjort nått.
Då växer det ut ett nytt huvud i det här fallet :) Men bra poänger.... Evig tortyr är ju en cool grej att hota folk med...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n142680 said:
Men är där några nackdelar jag inte ser här?
Well, det öppnar ju upp för alla möjliga former av självmordsmanövrar, men samtidigt misstänker jag att om nån SL kan hantera det är det nog du.

Hur fungerar odödligheten? Som frågan om huvudet (Fast karaktärens huvud snarare än spelarens), går det att hugga av karaktärens huvud, eller studsar yxan bara mot skinnet? Om det går att hugga av huvudet, hur funkar det? Lever huvud och kropp separat från varandra? Växer det ut en ny av den ena från det andra, i så fall från vilket håll?

Det här kan vara relevant i situationer där den odödlige försöker tränga igenom vad som är tänkt att vara ett dödligt hinder. Typ, plocka upp något från botten av en syrapöl som borde frätt sönder en person nästan ögonblickligen. Hur påverkar det den odödlige?

Det här är ju så klart inga större problem att kringgå. Det är ju bara att stoppa in fysiska bariärer istället för något som kretsar kring skada. Det är väl mest att det är bra att hålla i åtanke så man vet vilka typer av hinder som inte kommer vara ett hinder för denne.

Kalil

Swordsman
Odödlighet är förvånansvärt oproblemstiskt och ofta de-facto standarden för rollpersoner i många kampanjer (plot armor)

anth

Vetefan
1. Du måste först definiera vad "odödlig" betyder.
För väldigt länge sedan (30+ år), i en helt vansinnig kampanj, fanns en rollperson som fick tag på en "gudomlig wish". Spelaren önskade att hans rollperson skulle vara immun mot "to hit", d.v.s. att inga attacker kunde träffa rollpersonen.
Efter ett tag blev de andra spelarna så sura att deras rollpersoner ställde sig i ring runt den "odödlige" och gick ut i vattnet. Det stämmer att de inte kunde träffa honom, men han kunde inte bryta sig ut. Han drunknade.

2. Sedan tror jag lite mer episka rollspel passar bättre för odödliga rollpersoner, än vanlig trad-fantasy som DnD. Ytterligare ett problem är att alla ska ha lika kul - det låter som en kampanj där en person spelar stålmannen och övriga spelar vanliga arbetare. Får de andra rollpersonerna saker som är lika mäktiga?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n142693 said:
Då växer det ut ett nytt huvud i det här fallet :)
Ah. Gott. Det innebär att de flesta hinder fortfarande är hinder. Vad händer med den avhuggna kroppsdelen? Jag skulle föreslå att så att säga löses upp i tomma luften. Annars kan man komma till situationen där karaktären tar skydd bakom högen av sina egna avhuggna kroppsdelar. Vilket förvisso också kan vara rätt coolt.

jensofsweden

Stjärnmagiker
åldras hon fortfarande? Odödlighet är ju inte nödvändigtvis detsamma som evig ungdom. Detsamma gäller sjukdomar etc. Hon kommer inte dö, men hon kan försvagas tillfälligt av dem osv.

hur gammal är hon? Ifall hon levt länge lär hon ju blivit lite apatisk då relationer aldrig kan sluta på något annat vis än "de blir gamla, sjuka, svaga, och dör; jag förblir densamma".

Hon kommer antagligen inte att planera kortsiktigt väldigt ofta, hon har tid att vänta på ett bättre resultat.

Kri

Veteran
God45;n142693 said:
Då växer det ut ett nytt huvud i det här fallet :) Men bra poänger.... Evig tortyr är ju en cool grej att hota folk med...
Växer det ut ett nytt huvud eller en ny kropp?

.113

Swashbuckler
Eller, om denne dör, kanske den vaknar upp med tillfällig minnesförlust, rimligen naken någonstans och undrar var fasen den är. Sen kommer minnet tillbaka och man kan lösa problem igen. Det är kanske den bästa lösningen? Det kan också förklara massor med saker, man kanske levlar väldigt fort eftersom man egentligen levt i hundratals år redan men inte kom ihåg det förrän "nu" .

Man kan få minnesbilder av coola saker, typ legenden om Araman och man får en bild av hur han ser ut, för man va där och träffade honom, kanske slogs mot honom! "Araman... I... I killed him."

Så här alltså: Förlorar man en arm, växer den ut.. Annars vore det trist tillslut. :p Förlorar man huvudet, så att man dör, då respawnar man.

.113

Swashbuckler
Kalil;n142713 said:
Odödlighet är förvånansvärt oproblemstiskt och ofta de-facto standarden för rollpersoner i många kampanjer (plot armor)

Var köper man plot armor? Jag behöver den.. Senast jag var huvudpersonen, (alla andra körde sidekicks till mig :p) så högg nån av mig benet. Det va lite problem med att läka ihop så jag.. dog lite sådär... Story over, ny story.

Magic item: Armor of P'lot, immune to criticals, regenerate 1/round.

Krille

Super Moderator
God45;n142693 said:
Eller så får hen gå och hämta huvudet och sätta det på plats. Typ som Kai i första avsnittet av Lexx.

God45

#PrayersForBahakan
Så här fungerar odödligheten (för ni har bra frågor om det :) ). Karaktärens hjärta är en sfär gjord av oförstörbart adamantium. Från den regenereras karaktärens kropp (och den regenereras helt på 8 timmar). Karaktären behåller alla minnen och sin personlighet om huvudet blir avhackat men tappar medvetandet när detta händer. Saker inte till kopplade till hjärtat slutar röra sig och karaktären kan inte kontrollera dem. Karaktären kan fortfarande känna smärta och bli slagen medvetslös och kvävas och så vidare. Men hon kommer återhämta sig från det. Karaktären behöver inte äta eller dricka, men känner smärta och hunger om hon inte gör det.

Karaktärens back story innehåller en episod där hon fastnade i en rasad gruva och höll folk vid liv genom att hacka av kroppsdelar så att folk kunde äta dem.

God45

#PrayersForBahakan
jensofsweden;n142719 said:
åldras hon fortfarande? Odödlighet är ju inte nödvändigtvis detsamma som evig ungdom. Detsamma gäller sjukdomar etc. Hon kommer inte dö, men hon kan försvagas tillfälligt av dem osv.

hur gammal är hon? Ifall hon levt länge lär hon ju blivit lite apatisk då relationer aldrig kan sluta på något annat vis än "de blir gamla, sjuka, svaga, och dör; jag förblir densamma".

Hon kommer antagligen inte att planera kortsiktigt väldigt ofta, hon har tid att vänta på ett bättre resultat.
Hon åldras inte och är immun mot sjukdomar. Hon är fortfarande bara 25 så har inte hunnit känna av nackdelarna av odödlighet än... Men vi ska time-jumpa så det kommer kanske hända :)

Celledor

Hero
Kommer och tänkte på planscape torment där det skapas en skugga (magisk ond varelse) varje gång man dör och dessa kommer att jaga den, dessutom så har jag för mig att ens egen dödlighet har ett eget liv och är någon form av motståndare. Där finns även risken för minnesförlust samt att vissa skador inte försvinner och huvudpersonen är täkt av hemska ärr.

.113

Swashbuckler
God45;n142736 said:
Så här fungerar odödligheten (för ni har bra frågor om det :) ). Karaktärens hjärta är en sfär gjord av oförstörbart adamantium. Från den regenereras karaktärens kropp (och den regenereras helt på 8 timmar). Karaktären behåller alla minnen och sin personlighet om huvudet blir avhackat men tappar medvetandet när detta händer. Saker inte till kopplade till hjärtat slutar röra sig och karaktären kan inte kontrollera dem. Karaktären kan fortfarande känna smärta och bli slagen medvetslös och kvävas och så vidare. Men hon kommer återhämta sig från det. Karaktären behöver inte äta eller dricka, men känner smärta och hunger om hon inte gör det.

Karaktärens back story innehåller en episod där hon fastnade i en rasad gruva och höll folk vid liv genom att hacka av kroppsdelar så att folk kunde äta dem.

Oj, jag satt med en sån här min :O

jag läste nämligen fel, att HON hackade av folk kroppsdelar och åt dem :O Dagens fel-läsning.

God45

#PrayersForBahakan
.113;n142744 said:
Oj, jag satt med en sån här min :O

jag läste nämligen fel, att HON hackade av folk kroppsdelar och åt dem :O Dagens fel-läsning.
Hon gjorde det också. Sina egna kroppsdelar dock. :)

P.S. Jag har de bästa spelarna.

Lukas

Mannen i Gult
God45;n142736 said:
vad händer om någon drar ut hjärtat ur kroppen och placerar det inuti en sten?
kommer kroppen kunna växa ändå (och spräcka stenen) eller kommer personen vara "död" tills hjärtat släpps fri?