Nekromanti Odödliga karaktärer

cogitare

Swashbuckler
Lukas;n142754 said:
vad händer om någon drar ut hjärtat ur kroppen och placerar det inuti en sten?
kommer kroppen kunna växa ändå (och spräcka stenen) eller kommer personen vara "död" tills hjärtat släpps fri?
Jag tänkte på något liknande som att man placerade det här hjärtat i någon form av stasis eller tidlöshet kanske. Eller använder det som ingrediens i någon jävligt maffig magisk ritual. Det måste ju vara potent som få saker i multiversum tänker jag :)

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Lukas;n142754 said:
vad händer om någon drar ut hjärtat ur kroppen och placerar det inuti en sten?
kommer kroppen kunna växa ändå (och spräcka stenen) eller kommer personen vara "död" tills hjärtat släpps fri?
Växa ut. Lovar jag att folk får vara odödliga kompromissar jag inte det :)

Äventyr

Världsbyggare
Jag rekommenderar seriealbumen om Zorn och Dirna som berättar om vad som hänt när döden fängslats. Mycket bra album.

God45

#PrayersForBahakan
.113;n142763 said:
Vad händer om man kastar hjärtat i en burk med syra då :p
Så kommer burken spricka för att regenerationen är kraftigare. Jag lovar inte grejer som jag inte håller som spelledare :)

PAX

Jordisk Äventyrare
God45;n142680 said:
Nej, inte på en meta-nivå. Jag har en spelare som vill spela en bokstavligt talat odödlig karaktär i ett fantasy spel. Vilket jag tillåtit. Nu måste jag bara se över riskerna med det här. Jag är inte rädd för att inte kunna stoppa karaktären, folk kan fortfarande knocka henne. Men är där några nackdelar jag inte ser här?

Har rollpersonen levt ett liv långt tidigare än övriga rollpersoner i gruppen? Dvs hur mycket vet personen ifråga om historien osv.. Här tycker jag den typiska Alven ofta får ta stryk. Du är 300 år - men du vet ingenting. Och du kan ingenting - 25% i bågskytte! Va! Jag har ju jagat räv i 300 år...

Odödligheten i sig själv kan ju vara en annan form. Visst din kropp kanske kan dö - men du respawnar på en speciell plats. It's magic. Något i stil med att "själen" förflyttar sig och väcker liv i en ny kropp. Cloning by Fantasy - eller något sådant. Då slipper du ilskna, avhuggna huvuden, som måste återbördas till resten av kroppen.

charl

Veteran
God45;n142736 said:
Så här fungerar odödligheten (för ni har bra frågor om det :) ). Karaktärens hjärta är en sfär gjord av oförstörbart adamantium. Från den regenereras karaktärens kropp (och den regenereras helt på 8 timmar). Karaktären behåller alla minnen och sin personlighet om huvudet blir avhackat men tappar medvetandet när detta händer. Saker inte till kopplade till hjärtat slutar röra sig och karaktären kan inte kontrollera dem. Karaktären kan fortfarande känna smärta och bli slagen medvetslös och kvävas och så vidare. Men hon kommer återhämta sig från det. Karaktären behöver inte äta eller dricka, men känner smärta och hunger om hon inte gör det.

Karaktärens back story innehåller en episod där hon fastnade i en rasad gruva och höll folk vid liv genom att hacka av kroppsdelar så att folk kunde äta dem.
Behöver hon andas?

I så fall kan smarta fiender mycket lätt besegra henne ändå. Knocka, kedja fast till en tung vikt, släng överbord på lagom avstånd från kusten. Den odödlige fastnar då i en loop av att drunkna, återupplivas, och drunkna igen. Ifall att den odödlige till slut lyckas komma på nån metod att komma ur det lär det ta ganska lång tid och förhoppningsvis är fienden i fråga död sedan länge när det sker.

Odödlighet i sig är egentligen inte så mycket av en styrka. Är man fortfarande låst till ungefär samma spelplan som övriga människor (och eventuella andra sapienta arter) är det relativt enkelt att komma runt för ens fiender om de är lite uppfinningsrika.

Som ren personlig preferens skulle jag göra det till ett tema att karaktärens odödlighet egentligen inte är så mycket att ha. Mycket trauma och psykisk påfrestning på karaktären blir det i längden, särskilt om man använder sig av tropen "jag måste sitta här och titta på när alla mina nära och kära blir gamla och dör, och jag kan inte göra ett skit åt det." Men det beror så klart på spelet om utrymme finns för den sortens story.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
charl;n142909 said:
Odödlighet i sig är egentligen inte så mycket av en styrka. Är man fortfarande låst till ungefär samma spelplan som övriga människor (och eventuella andra sapienta arter) är det relativt enkelt att komma runt för ens fiender om de är lite uppfinningsrika.
That's why should make it a priority never to leave enemies alive so they can spread the tale.

charl

Veteran
Rymdhamster;n142912 said:
That's why should make it a priority never to leave enemies alive so they can spread the tale.
Vilket på ett ganska bra och koncist vis för in min senare poäng att odödlighet ounvikligen leder till psykisk ohälsa. :p

zonk

muterad
Nu är det lite av en spoiler, men animeserien Baccano! gör en del kul med ett odödlighetskoncept. Kan ev vara något att se och bli inspirerad av. Rätt blodig dock, om man ogillar sånt.

anth

Vetefan
zonk;n144270 said:
Nu är det lite av en spoiler, men animeserien Baccano! gör en del kul med ett odödlighetskoncept. Kan ev vara något att se och bli inspirerad av. Rätt blodig dock, om man ogillar sånt.
Inom anime finns många serier med odödliga rollpersoner - som brukar göra intressanta porträtt av dem. Baccano! är helt klart en av dessa serier.

Tänkte på det där med halshuggning – hurdant hår har huvudet som växer tillbaka?
Jag blev mest bekymrad för rollfigurens skull, om hon spenderat massvis med pengar hos stans bästa frisör (för att gå på någon viktig fest eller liknande), och strax därpå blir halshuggen och får ett nytt huvud med sängkammarrufs och ev. lite blod i. Plötsligt kanske halshuggning är ett reellt hot?