I brädspelet Arkham Horror så kan rollpersonerna (nästan) inte dö. Jag funderar på samma sak i rollspel. En fördel med att rollpersoner inte kan dö är att spelarna kan utveckla rollpersonerna utan att vara rädda att sin rollperson stryker med i nästa äventyr. Spelarna vågar lägga ner mer energi på sina rollpersoner om de vet att de kommer att finnas kvar.
Jag tänker mig att rollpersoner kan hamna på intensivvårdsavdelning eller psyket men aldrig dö eller bli obotligt fläppa (om inte spelaren själv vill det för att få skapa en ny RP). Samtidigt så måste det ju svida att "dö" så något långsiktigt straff måste RP drabbas av om den blir "sinnessjuk" eller "dör".
I Arkham Horror löser de detta genom att karaktären förlorar saker den har fått under spelets gång. Jag funderar på något liknande i ett rollspel. Tex att RP istället för att få alla erfarenhetspoäng efter ett äventyr bara får hälften så många erfarenhetspoäng och att resten av erfarenhetspoängen istället består av "spells" och "magiska vapen" som RP kommer över under äventyret. Dessa förlorar RP om han/hon dör men RP lever kvar.
Jag tänker mig också att RP försämras varje gång han/hon "dör" dvs att RP får en bestående nackdel tex en "fobi" trots att RP har lämnat psyket och återfått sina psykpoäng. Motsvarande situation för fysiska skador är en bestående "fysisk funktionsnedsättning" trots att RP lämnat sjukhuset och återfått sina kroppspoäng.
Sedan kanske det måste finnas en viss risk att RP ska dö på riktigt tex att spelaren får slå en T10 och på 10 så är det good bajs.
Målsättningen är alltså att få spelarna att våga skjuta in mer energi i sina RP.
Vad tror ni om detta?
Jag tänker mig att rollpersoner kan hamna på intensivvårdsavdelning eller psyket men aldrig dö eller bli obotligt fläppa (om inte spelaren själv vill det för att få skapa en ny RP). Samtidigt så måste det ju svida att "dö" så något långsiktigt straff måste RP drabbas av om den blir "sinnessjuk" eller "dör".
I Arkham Horror löser de detta genom att karaktären förlorar saker den har fått under spelets gång. Jag funderar på något liknande i ett rollspel. Tex att RP istället för att få alla erfarenhetspoäng efter ett äventyr bara får hälften så många erfarenhetspoäng och att resten av erfarenhetspoängen istället består av "spells" och "magiska vapen" som RP kommer över under äventyret. Dessa förlorar RP om han/hon dör men RP lever kvar.
Jag tänker mig också att RP försämras varje gång han/hon "dör" dvs att RP får en bestående nackdel tex en "fobi" trots att RP har lämnat psyket och återfått sina psykpoäng. Motsvarande situation för fysiska skador är en bestående "fysisk funktionsnedsättning" trots att RP lämnat sjukhuset och återfått sina kroppspoäng.
Sedan kanske det måste finnas en viss risk att RP ska dö på riktigt tex att spelaren får slå en T10 och på 10 så är det good bajs.
Målsättningen är alltså att få spelarna att våga skjuta in mer energi i sina RP.
Vad tror ni om detta?