Nekromanti Odödliga rollspel ?

Troberg

Sinister eater
Re: Bilar och bilar...

Säger killen som vill strukturera upp rollspelskonstruerandet till en fast struktur..
Läs tråden en gång till. Det handlar inte om att låsa upp något, bara att ge verktyg som underlättar tankeprocessen när man vill skapa bra regler.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag tror..

..att de rollspel som stöps om i nya former tenderar att leva vidare: såsom D&D, Traveller och givetvis CoC. Visar på generell popularitet, spelen i fråga kanske har någonting arketypiskt i sig vad gäller deras genrer.

gitarrpoet

Veteran
Re: Tror jag...

ah.. vad vet jag, CoC känns som ett gammalt rollspel som har spelat ut sin roll. Men jag vet faktiskt inte, jag tycker väl att det har varit lite dåligt med det i Sverige för jag kan inte minnas att jag sett det i våra rollspelsbutiker(även om det såklart finns där!) Hur kommer det sig att det är så stort där ute och så litet här? Är det för att vi har kult?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tomma butiker?

CoC känns som ett gammalt rollspel som har spelat ut sin roll. Men jag vet faktiskt inte, jag tycker väl att det har varit lite dåligt med det i Sverige för jag kan inte minnas att jag sett det i våra rollspelsbutiker(även om det såklart finns där!)
Vad har du varit i för rollspelsbutik som inte har Call of Cthulhu? Det finns ju till och med på EB Games idag, vilket ytterst få rollspel kan skryta med.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är inte storleken som diskuteras

Om man talar om odödliga rollspel, så är CoC för alltid upphöjd till den skaran.

Det har vunnit mängder av priser, utnämnts till bästa spel i Kenneth Hites årliga krönika att det fick ett Life-Time Achievement Award och inte får vara med längre för att ge plats åt någon annan, tagits upp i spelens Hall of Fame, inspirerat mängder av rollspelsskapare och rollspelare, konstant varit det mest populära rollspelet på GothCon i 30 år eller så, nämns med stor respekt bland nästan alla rollspelare, och så vidare.

Hur många spelar då CoC?

Tja, de har en marknadsandel på mindra än 1%, kanske neråt 0,5% eller så. Det är ett fantastiskt bra spel, men så många är det inte som spelar det. Men odödligt kommer det att vara. Det kommer alltid att finnas de som spelar CoC.

Så det är inte så stort "där ute" heller. Skräckrollspel är precis som rollspelstidningar. Alla vill att de står i butikshyllan, men få vill spela dem.

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Tomma butiker?

som den andra skribenten sa att det var lite aktivitet vad befattar rollspelet i sig, därav kanske dem inte köpte in det?
Vad jag försöker säga är att även om Call of Cthulhu inte är enormt stort kan man hitta ett exemplar i så gott som varje rollspelsbutik som har några utländska spel över huvud taget. Du har helt enkelt inte letat speciellt bra.

Eb games?
EB Games!

/tobias