Nekromanti [Odd Lands] Drakar och mobiltelefoner

Svartnisse

Veteran
Hej alla,

Jag tänkte jag skulle be om feedback till ett hobbyprojekt jag pysslar med: http://svrtnsse.wikia.com/wiki/Odd_Lands_Wiki
Grundtanken kommer från att jag gått och grubblat på varför fantasyvärldar "alltid" verkar ha en lång och rik historia samtidigt som de sitter fast i någonting som lite grovt liknar medeltiden. Hur skulle det se ut om en fantasyvärld hade utvecklats, socialt, politiskt, vetenskapligt (etc) till den nivå vi är på i den verkliga världen idag? Med andra ord, hur skulle verkligheten se ut nu om vi hade drakar och magiker och alver?
Det var åtminstonne så det var tänkt när jag först började skriva för några månader sedan. Saker och ting har kanske förändrats lite sedan dess, men jag har i alla fall kul nar jag skriver.

Jag har bollat ideer fram och tillbaka med goda vänner men tänkte det skulle vara intressant att få kommentarer från folk "i branchen" - ni som har lite erfarenhet eller intresse av världsbyggande. Därför postar jag nu här. Vad jag framförallt är intresserad av är om jag har gjort någon uppenbar dundertabbe som jag som nybörjare inte tänkt på eller upptäckt. Andra kommentarer och frågor är också mycket välkomna.

Det jag skriver publiceras på projektets wiki (se länk ovan) som uppdateras åtminstonne någon gång i veckan. Jag skriver artiklar om själva världen och kortare berättelser om världens invånare. En sammanfattning av projektet finns att läsa här: http://svrtnsse.wikia.com/wiki/Summary_and_Introduction
All text är skriven på engelska då jag bor och jobbar utomlands (Irland) men jag är svensk ursprungligen och har inga problem att första språket, även om jag tappat en del stavning och grammatik under de senaste åren.

Svartnisse said:
Hur skulle det se ut om en fantasyvärld hade utvecklats, socialt, politiskt, vetenskapligt (etc) till den nivå vi är på i den verkliga världen idag? Med andra ord, hur skulle verkligheten se ut nu om vi hade drakar och magiker och alver?
Kanske så här?

Spitfire

Swordsman
Oj, om du bara visste vad jag tänkt på det här.

Dock inte i form av "hur skulle den här fantasy världen se ut med dagens teknik?" (Ereb 98) utan mer, "hur skulle vår värld se(tt) ut om alver och dvärgar och orcher funnits och fortfarande finns"

Samtidigt är jag evolutionstroende, så alla raser måste utvecklats naturligt. Med de mer exotiska hjälpta på traven med magi.
Så dinosaurier blir drakar
Alver är en sidogren till människor medan dvärgar och orcher utvecklats från neandertalaren osv

Så långt jag kommit i mina funderingar är väl att raserna levde i hygglig samexistens fram till medeltiden då människorna expanderade på de övrigas bekostnad.
Alver och dvärgar tog sin tillflykt till ensligt belägna skogar och berg medan Orcherna utrotades. Dessa senare hade spritt sig bra under folkvandringstiden, men var aldrig mycket för att undvika konfrontation så de gick under i korståg.

Först under reformationen lättade de förföljandet och alver och dvärgar mm blev allmänt accepterade, under förutsättning att de tillhörde den (rätta) kristna tron.
Om de inte konverterade så hade de ungefär samma ställning som Judarna, dvs, på vissa ställen accepterade om de levde i egna områden och ibland drivna på flykten från progromer.

Först på 1700tal och tidigt 1800tal har de samma rättigheter rent tekniskt, men de är fortfarande utsatta för konventionell rasism.

Hitler däremot beundrar alverna som han såg som de ultimata arierna. Genom att korsa människor och alver till halvalver tror han att han kan skapa renrasiga arier. Han har dock fel. Halvalver är att jämföra som korsningar mellan lejon och tigrar, de är möjliga, men blir (så gott som) sterila eftersom Alver har ett extra kromosompar som ger dem större talang att använda magi.

Samtidigt bildar dessa "Alv-SS-förband" och använd sin magi för att återskapa orcherna från tillfångatagna dvärgar för att skapa en arme av vildsinta krigsmaskiner.

och det är väl så långt jag själv kommit i mina egna funderingar...

Svartnisse

Veteran
Kul att se att det ar fler som har grunnat pa detta. Jag gissade att det var sa, men har inte undersokt det allt for noga da jag inte haft nagra problem med inspiration och ideer sjalv.

Har ar en kort sammanfattning (med lankar), for den som inte hunnit/orkat/velat titta pa sjalva wikin annu:

Manniskorna har utvecklats fran apor etc i god evolutionar anda.
Alverna ramlade ner genom ett hal i himlen for ungefar tolv tusen ar sedna. Pa den tiden antar jag att manniskorna var som bast i stenaldren.
Hoberna skapades av en gudinna for cirka tva tusen ar sedan och har sedan dess skapat sig en plats i varlden.
Dvargar har funnits minst like lange som manniskorna men har inte spelat nagon storre roll i samhallet innan hoberna skapades.

Drakar ar magiska fenomen som uppstar nar en tillrackligt stor folkmassa tillsammans erfar en kansla anting tillrackligt starkt eller tillrackligt lange, som till exempel pa ett slagfalt eller under en naturkatastrof.

Magi utovas i tva steg: kanalisering och vavning. En liten del av varldens invanare har mojlighet att gora antingen det ena eller det andra och av dessa har en lika liten del mojlighet att gora bada.