.:Warwolt:.
Veteran
Jag har suttit och fnulat lite på tidiga och överblickande skisser på ett regelsystem för ett rollspel (debut tamefan), men har stött på ett litet problem. Det kan säkert upplevas som en dum idé att försöka sig på lite mer experimentellt spel det första man gör men, jag känner att det här är något jag skulle villja spela och följer principen "Skriv det!".
Det jag fastnat på just nu är att jag skulle villja ge spelarna en möjlighet att själva bestämma vad scenariot/äventyret ska ha för mål och vad gruppen har för motivering för det. Det är en cyberpunk setting, och spelargrupperna befinner sig nere i slummen så överlevnad kommer vara centralt.
Det jag inte riktigt vet är hur jag ska lägga upp systemet för att odla fram det hela, för det ska inte bara vara baserat på spelarinput utan måste också ge SL tillräckligt mycket underlag för att kunna improvisera fram händelser.
Tankarna nu är att jag ska skriva ned en mall som ska fyllas i för SL genom frågeställningar till spelarna, lite "Hur gör ni?" fast spelarna måste tänka utifrån sig själva som grupp och in game. Dessutom vill jag ge spelarna en chans att genom dessa frågor påverka scenariot så att det dem vill spela kommer med. Mallens funktion är att agera underlag för improvisation, för SL.
Ska själv spelleda med lite olika improvisations-tekniker i helgen så jag kanske får lite mer idéer ifrån spelandet där men, skulle villja höra ifrån er också
Det jag fastnat på just nu är att jag skulle villja ge spelarna en möjlighet att själva bestämma vad scenariot/äventyret ska ha för mål och vad gruppen har för motivering för det. Det är en cyberpunk setting, och spelargrupperna befinner sig nere i slummen så överlevnad kommer vara centralt.
Det jag inte riktigt vet är hur jag ska lägga upp systemet för att odla fram det hela, för det ska inte bara vara baserat på spelarinput utan måste också ge SL tillräckligt mycket underlag för att kunna improvisera fram händelser.
Tankarna nu är att jag ska skriva ned en mall som ska fyllas i för SL genom frågeställningar till spelarna, lite "Hur gör ni?" fast spelarna måste tänka utifrån sig själva som grupp och in game. Dessutom vill jag ge spelarna en chans att genom dessa frågor påverka scenariot så att det dem vill spela kommer med. Mallens funktion är att agera underlag för improvisation, för SL.
Ska själv spelleda med lite olika improvisations-tekniker i helgen så jag kanske får lite mer idéer ifrån spelandet där men, skulle villja höra ifrån er också