Nekromanti "Odla" upp Västlanden?

Kärlekscraft

Swordsman
Hej alla barn, nu blir det barnförbjudna program!

Det har tjafsats en del om att det är alldeles för mycket ödemark i Mundana - detta inkluderar också att det åtfinns mycket ödemark inom de olika länderna också!
Problemet med Västländerna: Hur kan Muhad vara så framgånsrikt med sin handel med levande och icke-levande varor, när det knappt finns några andra stater att interagera med??

En anledning till att den islamska världen i tusen år från Muhammed blev så framgångrikt, var för att mellanöstern ligger mittimellan alla kontinenterna/världsdelarna och därmed handeln och alla resevägar.
Muhads läge korsar dock cirefaliska Gordrion, Ödlefolkens land, Menon-Aun, Kryddöarna och måhända Stora Arkipelagen samt förstås Östländerna - nåt att bygga på?

Men om man då kanske skulle "urbanisera" upp hela den västerländska kontinenten med fler stater - så världsdelen blir lika befolkad som ex. Jargien & Asharinaområdet. Vad ska det vara för stater? Barbareskstaterna? http://sv.wikipedia.org/wiki/Barbareskkusten Mamlukerna?
Vad sägs om de enorma stadsstaterna som befolkar kusterna i Essos[Game of Thrones], de kan ju ha fått en viss autonomi ifrån Muhads välde då de primärt pysslar med just handlande - och inte erövringskrig. Finns det andra kulturer/stater som kan platsa bland västländerna?

Enshadi

Warrior
Ett alternativ kunde vara om Mûhad hade tillgång till en oumbärlig resurs som resten av Mundana efterfrågar. Exempelvis mullbärsträd med silkesmaskar. På det kanske de har grymt mkt guld och Mûhadinsk vallmo. Något enklare än att komma på ytterligare mängder av länder o städer som jag redan tycker är för många (men håller med om att fler stadsstater vore kul typ Dubrovnik, Venedig osv)

Kärlekscraft

Swordsman
Enshadi;n35622 said:
Ett alternativ kunde vara om Mûhad hade tillgång till en oumbärlig resurs som resten av Mundana efterfrågar. Exempelvis mullbärsträd med silkesmaskar. På det kanske de har grymt mkt guld och Mûhadinsk vallmo. Något enklare än att komma på ytterligare mängder av länder o städer som jag redan tycker är för många (men håller med om att fler stadsstater vore kul typ Dubrovnik, Venedig osv)
Just att de kanske nästan helt har monopol på någon eftertraktad handelsvara, vore kanske något, förrutom den sedvanliga storhandeln. Men vad skall det vara för någon typ av vara? Silke? Dadlar? Bergsolja?

Vallmon är ju ett bra förslag, kanske någon typ av tobak? Någon form utav 'alvgräs'?
Telephalsion said:
I tarkas öken dvälj de stora maskarna. De producerar kryddan, den som kontrollerar tarkas kontrollerar kryddan, och den som kontrollerar kryddan kontrollerar mundana.
Kärlekscraft said:
Telephalsion said:
Jajjemensan!

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tycker inte periferihandel bör vara något man lägger vikten på. Silke t.ex förutsätter att det finns ett allmänt behov av just silke, vilket det inte finns garantier för. Jämför med tulpanmanin i Nederländerna. Skulle nog personligen snarare låta områdena vara rika på något som man vet att alla alltid vill ha. Typ guld. Guldbehovet har varit högt sedan någon råkade ramla över metallen för tusentals år sedan och metallens värde har sedan dess aldrig minskat nämnvärt. Har för mig att det finns rika gruvor i västlanden från någon bok (men har knappast energi att söka upp källan just nu).
Ymir said:
De stora guldgruvorna i Västlanden ligger i Beludalen. Siden var en djupt åtrådd vara i vår värld i tusentals år, fundamental både i antikens handel mellan Rom och Hànkina och Spanska imperiets handel under kolonialeran; sidenvägen heter som den gör av en anledning, och livnärde hela civilisationer. Så siden är inte att underskatta. Jag har i Demografica Mundana sått ett frö till en långvarig industrikonflikt mellan Mûhad och Ebhron, centrerad kring deras strävan efter sidenmonopol i Mundana.
Purgatid said:
Visst, men i Mundana är det periferihandel. Ett land producerar det i en mängd tillräcklig för att nämnas under export: Momolan. Två länder importerar det i en mängd tillräcklig för att nämnas i import: Consaber och Eumo.
Purgatid said:
Jag kan tänka mig att Mundana av en eller annan anledning aldrig haft en period där silke var populärt. Varför kan man fråga sig, silke är ju ett ganska speciellt material. Kanske bara handlar om tycke? Mundanas folk kanske aldrig kände att det var speciellt exotiskt eller spännande med silke. Jag har faktiskt inte svaret på varför silke inte är en större post i något lands handel.

Ymir

Liten kantbaron
Kärlekscraft;n35452 said:
Hur kan Muhad vara så framgånsrikt med sin handel med levande och icke-levande varor, när det knappt finns några andra stater att interagera med??
Man måste inte bara interagera med stater i ordets konventionella bemärkelse. Man kan handla med stamfolk och deras varor och rikedomar, som araberna gjorde i Afrika i hundratals år. Den södra kontinenten på Mûhads bakgård är en guldgruva av dyrbart ädelträ, marulaolja, elfenben, djurhudar, medicinalväxter och andra värdefulla handelsvaror, och de folkslag som lever där, varav flera förhoppningsvis kommer presenteras i Spelpaketet, har långvariga handelskontakter med Momolan, Sung och Mûhad.

Sen kan man också skapa fler stater i västerled för Mûhad att interagera med. Först är det viktigt att betänka att Mûhad fordom hade en extremt mäktig västlig granne i form av imperiet Edron, och när man inte krigare sinsemellan handlade man med varandra. Mûhad har aldrig riktigt återhämtat sig varken från den ekonomiska eller psykologiska chocken som var Edrons fullkomliga kollaps, och än idag saknar man sin forntida västliga storasyster och hennes rikedom och hovkultur och sagoprakt. Alkarzans placering i synnerhet är en artefakt av att det fordom fanns mycket viktigare handelspartner i Blå havet och bortom, och det är rimligt att förmoda att Jen på kusten mot Igonhavet har en mycket bättre tillväxt än Alkarzan idag. På landtungan mellan Jen och Quaran går dock massiva karavaner som släpar gods mellan haven, från Melorion till Gordrion. Lägg till fristaten Kharantos i Blå havet, som också beskrivs i Spelpaketet om jag hinner färdigt med den artikeln, och bortom det fjärran, legendariska riken som Tarhai, Menon-Aun, Ansale-Idon, Vittrade öarna, Gondwa etc, så har Mûhad plötsligt långt mer än nog av potentiella handelspartners att bygga sin rikedom på.

Purgatid said:
Jag vill ha en helt egen bok som behandlar handel i Mundana. Mitt intresse i ekonomi RL spiller över på Mundana väldigt lätt.
Kärlekscraft said:
Purgatid: Likt systemen man hittar i modulerna 'Riddaren' och 'Sjöfarare & Pirater'?
Purgatid said:
Ja, och även en större expansion angående metoder, farvägar, olika gillen, räknesätt, bokhållning, etc.

Cybot

Mest spelbar
Purgatid;n35628 said:
Tycker inte periferihandel bör vara något man lägger vikten på. Silke t.ex förutsätter att det finns ett allmänt behov av just silke, vilket det inte finns garantier för. Jämför med tulpanmanin i Nederländerna. Skulle nog personligen snarare låta områdena vara rika på något som man vet att alla alltid vill ha. Typ guld. Guldbehovet har varit högt sedan någon råkade ramla över metallen för tusentals år sedan och metallens värde har sedan dess aldrig minskat nämnvärt. Har för mig att det finns rika gruvor i västlanden från någon bok (men har knappast energi att söka upp källan just nu).
Tulpaner kan man banne mig inte ens jämföra med Silke och siden. Tulpaner var en fad, en trend. Silke är det nyttigaste (men också lyxigaste) tyget i världen.
Varför silke? För att det är ett snyggt och starkt tyg, och det används i allt ifrån festdräkter till rustningar (silke har otroligt starka fibrer, både starkare och lättare än lin). Rep av silke är också användbara (för alla de vanliga användningsområdena, men också för lönnmördare, då ett silkessnöre är tunt och starkt nog att bli en idealisk garrott).

Siden, kryddor, salt och slavar har traditonellt sätt varit the absolut största varorna för den internationella långfärdshandeln (päls och ädelträ ibland).
Guld som handelsvara är en fotnot, och i den riktiga världen så är det i stort sett bara Kungariket Mali som har haft tillräckligt med guld för att exportera det i någon större skala.

Enshadi

Warrior
Jag tycker att etablerandet av handelsvaror och olika näringar alltid varit en fjäder i hatten för Eon. De där landsrutorna som beskriver export och import samt vänner och fiender har varit guld värt i allt från beskrivning av en soldisk hamn (ni ser vågridare från Västmark, gallozer från Melorion osv.) till vad man förväntas hitta i en marknadsplats i Tiban. Riktigt bra gjort av spelskaparna och dessutom tydligt och inte för detaljerat.

Jag gillar handelsvaror som konfliktsskäl och vill gärna se mer utav det. Mûhads oumbärlighet vad det gäller resurser (oavsett om det gäller silke, kryddor, elfenben eller guld) kan flera konflikter skapas utav. Korstågen mot Jerusalem hade ju också sina anledningar. Stadsstaten Venedig hade redan en förmögenhet i bl a salt och tyger men tjänade mycket pengar på de nya handelsvägarna av siden tack vare att deras största konkurrent bysantinska imperiet inte kvarstod i sitt monopol med handeln till Orienten.

Något liknande i Mundana vore mycket kul att bygga konflikter på. Säg att kriget mellan Mûhad och Jargien är till stor förtjänst för cirefalierna som därmed blir den enda rimliga handelspartnern för Mûhad och kanske hela Västlanden. Kriget kan ju underblåsas i sådana fall av cirefaliska agenter som på båda sidor ser till att den religiösa konflikten håller liv. Skulle kunna vara en direkt anledning til cirefaliernas framgångar och den dagen Mûhad och Jargien finner försoning blir det stora ekonomiska beskymmer för cirefalierna. Kanske rentav att cirefaliska köpmän i de båda länderna håller en fasad som antingen Mhimtrogna eller Daaktrogna då det är i deras yttersta intresse att länderna fortsätter att vara oförsonliga med andra religioner.

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Cybot said:
Tulpaner kan man banne mig inte ens jämföra med Silke och siden.
Det går alldeles utmärkt eftersom ingendera kan nyttjas som värdebas och båda är utsatta för investeringsbubblor på ett helt annat plan än metaller.

Cybot said:
Guld som handelsvara är en fotnot, och i den riktiga världen så är det i stort sett bara Kungariket Mali som har haft tillräckligt med guld för att exportera det i någon större skala.
Guld har använts som värdebas i handelssystem sedan det upptäcktes och värdet på guld har aldrig varierat speciellt mycket. Till skillnad från tyger, slavar och dylikt som får ett värde först när det byts mot något annat så har guld ett värde omedelbart eftersom det knappt inte finns någon nation i Mundana (eller vår egen värld före 1971) som använder något annat än guld som standard. Det är alltså en bisarr jämförelse att se hur mycket man handlar med guld eftersom de flesta nationer aldrig skulle sälja av sitt guld mot något annat, snarare än att slå mynt av guldet. Men för skojs skull kan vi göra en försäljningsjämförelse i mundana också: 2 länder importerar silke, 1 land exporterar silke. 1 land importerar guld, 4 länder exporterar guld. Även om det nu var så man använde guldet (och det är det sällan) så faller argumentet på materialet presenterat i geografica mundana och sjöfarare & piraters handelskapitel.

Jag har väldigt svårt för att förstå varför man jämt försöker porta vår historia till Mundana. När det gäller teknologisk utveckling kan jag ändå hänga med i hur man argumenterar, konservöppnaren lär ju inte uppstå innan konserverna liksom. Men lyxtextiler som silke? Nä. I vår värld var silkeshandeln (speciellt i indien) en enorm sak och såvitt jag förstått något som landet kunde stå eller falla med. I mundana är detta helt enkelt inte sant.

Silke verkar helt enkelt inte ha samma betydelse i Mundana som det haft på Jorden.
Ymir said:
vilka länder i Mundana är det som importerar och exporterar siden?
Purgatid said:
Momolan exporterar silke, Eumo och Consaber köper silke.
Flera länder noteras som att de köper in lyxartiklar (vilket jag nog tycker högkvalitetsiden kan räknas som) och ett antal länder köper in "tyger." Det verkar dock mer troligt att detta skulle vara bomullstyger då produktionen av bomull är ganska... Livlig.
Purgatid said:
Verkar vara samma länder som skaffar sig siden. Inga bulkpriser för varken siden eller silke verkar finnas heller (men det finns för andra textiler och material). Som sagt - jag finner det ytterst intressant att silke inte blivit stort i Mundana. Ungefär som jag tycker det är intressant att annan utveckling är atypisk jämfört med Jorden.

Enshadi

Warrior
Samtidigt är just handel ett superbra skäl för konflikter länder och folkslag emellan. Nästan alla konflikter som någonsin uppstått har haft med resurser att göra. Men helt sant att det inte måste vara silke. Men dessa konflikter finns redan på annat håll i Mundana. Cirefalierna och Consaber har ju stora konflikter angående kolonierna vid Stora Arkipelagen och där är det ju bomull, sockerrör, tobak och till viss del kaffe som är de varor man slåss om. Soldarn har ingen egen produktion av gjutjärn sådär finns stora konflikter om vilka som kontrollerar importen (vilket i min kampanj utvecklats till en etnisk konflikt mellan soldiska järnhandlare och dvärgar).

Sen kan man utveckla en sådan konflikt till mer high-fantasy konflikter också såklart. Baldurs Gate 1 har ett bra exempel på det. I början är konflikten att järnet i landet monopoliseras av ett handelshus genom osjysta metoder. Där näst handlar konflikten om att samma handelshus försöker starta storskaligt krig för att öka sin försäljning av järn. Och allra sist visar det sig att handelshuset egentligen utnyttjas av en makthungrande demonhybrid som vill orsaka massdöd för att bli en levande gud. Alltså jordnära fantasy utvecklats upp i högre drag till de konflikter man förknippar med high-fantasy. Har inte exempelvis Xinu ett finger med i spelen i Cirefaliernas planer?

Det jag vill komma med är att sådant som förknippas med vår värld kan användas som inspiration för att få händelser i Mundana att både bli intressanta och mer realistiska samtidigt som man kan baka in de andra fantasy-inslagen också. Jag tycker att handelskonflikter är utmärkt inspiration och varför då inte sidenhandeln.