Nekromanti Odrägliga spelare

Za Jabklash

Veteran
Snälla hjälp mej.... ja har problem me att mina spelare är så jävla jobbiga.... ja fixar stämning inför spelmötet... ja har skrivit ett (vad jag tyker är) ett hyfsat äventyr.... kan nån ge mej tips på va ja ska göra åt dom när dom sitter och pratar om typ mobiler, tv, lajv vi har varit på osv... ja e fan desperat... vi har hållt på i fem år tillsammans och de funkar till och från men för det mesta är de hopplöst... ja antar att ja inte är den enda spelledaren me samma problem så (återigen) snälla hjälp mej

fattigjon

Veteran
Jag brukar bara se till att vara ordentlig jävla odräglig och förbannad på folk som förstör stämningen på mötena å till slut kasta ut dom om dom inte skärper sig .......... för mig har det funkat ganska bra ....... men jag kommer från en ganska liten håla med många rollspelare å få spelledare så det kan ju oxå förklara varför jag har kunnat vara ganska diktatorisk på mina möten

Lindenius

Swashbuckler
Stämningsljus

Hmmm...
Jag skulle råda dig att ta uppehåll med spelledandet och bara spela. Tvinga någon av dina spelare att spelleda. Detta av åtminstone två anledningar.

1. Den nya spelledaren upptäcker hur mycket jobb som krävs för att göra något bra. Han kommer sedan som spelare bli mycket mer tacksam över dig som SL.

2. Lägg inte ner en massa energi och ork på några otacksamma dräggel. Tycker du det är värt det? Jag har avbrutit spelmöten för att mina spelare varit för slamsiga, helt enkelt av den anledningen att jag lagt ner allt för många timmar på äventyret för att det ska ignoreras bort.

Ett mer handfast tips, om du känner att vill spelleda, kan vara att använda dig av ett stämningsljus. Släck ner allt annat ljus i lokalen och tänd stämningsljuset. Inför regeln att så länge stämningsljuset är tänt, så är man "in character" och snackar inte en massa skit. När stämningsljuset är släkt och all annan belysning på, är det bara att skita på så mycket man vill.

//erik. ruskigt sugen på chokladpudding.

Hartland

Warrior
Ett väldigt oserriöst trick är att först lungt och stila tala om för dem hur du känner för det. Sen om dom ändå pratar bli sur. Fortsäter dom: Kasta Tärningar(eller valfrit annat hårt objekt) på dom tills dom slutar. Som sagt ta mig inte allt för alvarligt men det kan hjälpa. Och hälre kasta tärning på dom än att bryta med ens bästa vänner eller hur? :gremwink:

/Hartland - har kastat tärningar på sina spelare ibland...

Rickard

Urverk speldesign
I början när man spelar rollspel så var det för mig just stämningen och upptäckslustan i rollspelet som lockade.. Man satt där smått pirrig och var förstummad över den nya upplevelsen som man var med om.. Medan åren gick så övergick stämningen för mig till att det mer var något man gjorde med kompisarna.. Jag kommer ihåg när jag var 18-19-någonting att jag faktiskt började tänka på vad "andra" ungdomar gör på sin fritid.. Liksom, rollspel var ju något jag alltid gjorde med kompisar på helgerna men vad gjorde icke-rollspelare?

Jag hade "problem" för något år sedan, när jag var runt 20, med att vissa spelare var oseriösa.. Kunde liksom inte få bukt med problemet.. Visst sade de att de ibland ville spela rollspel och få fram den här magiska stämningen som kan råda, men ofta så orkade de inte det.. Jag, som spelledare, var rätt irriterad på att spelare ibland drog anekdoter från verkliga livet helt plötsligt under ett speltillfälle.. Det tog död helt på stämningen..

När ett problem kommer till mig brukar jag försöka sätta mig ner och tänka igenom det och angripa det från flera vinklar.. Det jag kom fram till var följande.. Kompisarna var till större delen med på spelmötet för att umgås och träffa de andra.. Särskilt tydligt är det nu, när vi alla är spridda över hela södra Sverige.. När vi träffas över en helg så spelar vi rollspel, men rollspel tar ju upp en hel kväll av vår dyrbara tid.. Det är ju helt förståligt att man ibland vill avbryta rollspelandet för att umgås..

Jag har alltså följande förslag.. Sorry för att jag inte höll mig kort.. Ville bara ge lite bakgrund.. Du får nog ställa om ditt tänkande lite.. Rollspelandet har från något magiskt övergått till något vardagligt i era liv.. I vissa stunder så kan det glimma igenom och ni får en otrolig spelupplevelse, men de kommer inte hända lika ofta längre som i er "rollspelsungdom".. Så och, om de snackar under spelmötet? Låt dem.. De har trevligt och det är väl därför ni spelar? För att ha trevligt? Låt dig svepas med i umgänget.. Deras snack kan ge dig pauser i spelledandet och ofta behövs pauser, utan att man kanske inser det själv.. Någon gång kanske ni inte ens behöver spela rollspel, utan kan göra något rollspelsrelaterat istället som spela brädspel (Blood Bowl, Talisman) eller göra egna kortspel (Cepespelet, Maffia - är under konstruktion (detta är våra egna kortspel))..

Om du tycker det är riktigt illa någon gång, så avbryt spelmötet.. Hitta på något annat, som spela tevespel, snacka brudar, minnen, spela kortspel eller vad som helst.. Om de inser att du vill avbryta bara för att de inte koncentrerar dig så kanske de skärper sig.. Fast gör inte ett tomt hot av det hela.. Är du trött på det hela så avbryt och skit i deras gnäll.. Se bara till att du har något annat ni kan göra, annars kan det bli lite konstigt..

Något annat du kan göra är att vägra spelleda när någon som du vet brukar kunna förstöra spelmöten är med.. Jag gör det, men det för att vi är så stor spelgrupp (10+) så jag kan unna mig det.. Om någon i spelgruppen undrar så säg varför eller ge antydningar.. Kritisera dock inte spelaren inför de andra.. Det hjälper knappast, utan snarare förvärrar..

Och slutligen, det sista du kan göra.. Om du verkligen ansträngt dig och tycker "Oh yeah! Vilken grej!" om ditt scenario så säg till dina spelare några dagar i förväg.. Säg att du ansträngt dig och vill ha det seriöst i helgen.. Om de andra inte orkar med så skiter ni i det och kanske testar nästa vecka istället.. Att ta paus (låång paus, inte en vecka eller två) från rollspel kan få igång suget för att spela igen.. Om du nu säger att du har ansträngt dig, så se då för fanken till att de märker det.. Det funkar liksom inte med "ni sitter på en krog och en man stiger in genom dörren"-scenarion.. Det ska vara handouts, gott rollspel med SLP:er från din sida och andra, lite annorlunda, tekniker och sätt att spela rollspel..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu för tiden varierar sig med olika spelledartekniker, sätt att spela rollspel och sätter upp utmaningar för sig som spelledare bara för att inte få speltillfällena lika monotoma

Troberg

Sinister eater
Några småtricks som kan hjälpa:

Rensa bordet. Ha bara de saker på bordet som spelet kräver. Funkar förvånansvärt bra!

Ta pauser. Det finns en anledning till att man brukar ta en bensträckare varje timme eller så i långa möten, eller att man har raster i skolan. När koncentrationen börjar sjunka, gör en kopp kaffe, ta lite frisk luft, åk och handla pizza eller något annat. Det är bara naturligt att man inte kan vara fokuserad kontinuerligt hur länge som helst, frågan är bara hur man hanterar det.

Fortsätt som om inget hänt, de får stå sitt kast om de missar något.

kalcidis

Hero
väldigt bra skrivet (ant)

bra att du påpekar att för många (bland annat mig för det mesta) handlar det om fler saker än bara rollspelet vid just ett rollspelsmöte, hur paradoxalt det än låter.

Mad funky funky avatar förresten! Gillar the äfro.

Foggmock

Myrmidon
Tillägg och förslag

Vår grupp tog rast ett tag från rollspelandet. Det har till stor del med att göra att vår spellokal (Gustavs källare) översvämmades i somras och blev obrukbar. Vi spelade lite i hans vardagsrum, men sen blev det lite si och så med både det ena och det andra så vi tog och hyrde en film en kväll för en gångs skull. På samma sätt flikade vi in en annan bekant och så var vi konstant minst tre som kollade två filmer varje lördag istället för att spela rollspel - och nog fasen tog det tag i spelsuget rejält. Vi gav oss fan på att spela igenom Svavelvintersviten, men valde nog tyvärr spelledare (han hade inte funkat som spelare heller) med dålig närvarofrekvens så det rann ut i sanden.

Så mitt tips är: Hyr film istället en kväll. Då kan man umgås och skratta och snacka skit utan att det påverkar egentligen. Dessutom är ju filmer utmärkta inspirationskällor (inte D&D-filmen kanske..) som kan hjälpa er in i det magiska spelandet istället för det slentrianmässiga igen.

Foggmock - som delar med sig av sin livsvisdom men i likhet med Han undrar vad icke-rollspelare gör på sin fritid förutom att supa skallen i bitar?

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaoo, den enklaste & kanske den svåraste grejen är att vara ärlig & säga vad du tycker.. Det får bära elelr brista...
Ett anant förslag är ju som sagt att ta en snacka-om-rollspels-kväll.. Det är nog en bra ventil för at få snacka lite & så kanske man är mer skärpt när man ska spela

Lindenius

Swashbuckler
Ett anant förslag är ju som sagt att ta en snacka-om-rollspels-kväll.. Det är nog en bra ventil för at få snacka lite & så kanske man är mer skärpt när man ska spela

Sådant gör vi ofta i vår spelgrupp. Jag försökte ta upp lite om spelgruppsvård i den här tråden.

//erik. mmm – glögg och lussebullar.

Organ

Out of time, out of mind
Den mest uppenbara lösningen är att du tar ett snack med dina spelare. Du behöver inte vifta med några pekfingrar eller skälla på dem utan bara klart och lungt säga som det är, att deras icke-seriösa sätt sabbar för dig. Om du bara kan få dem att förstå skärper de sig säkert. Om inte är det kanske bara så att de inte har samma inställning som du och då har du bara att acceptera hur det ligger till och spela vidare eller så får du kanske hitta andra spelare som har samma inställning till det hela som du. Det behöver inte betyda att du måste spola din gamla "oseriösa" spelgrupp utan snarare att du spelar på ett sätt med dem och på ett annat med ditt andra gäng.

/Anders

Ceram

Hero
kasta tärningar...

Kasta Tärningar(eller valfrit annat hårt objekt) på dom tills dom slutar. Som sagt ta mig inte allt för alvarligt men det kan hjälpa. Och hälre kasta tärning på dom än att bryta med ens bästa vänner eller hur?

/Hartland - har kastat tärningar på sina spelare ibland...
Jag kastar också tärningar på mina spelare ibland. De som jag kastar är nästan allti t4 som ligger och skräper bland de andra viktiga tärningarna. Det finns dock ett tydigt problem. En av mina spelare börjar asgrarva när han märker att han träffasts av en t4. Det händer inte varje gång men ändå förvånansvärt ofta...

/Tobbe. har aldrig använt en t4 till annat...