Nekromanti Oförstörbara saker

Telephalsion

Swordsman
Ett oförstörbart föremål kan inte gå sönder, men kan det böjas?

Om man gör ett rep oförstörbart, kan du fortfarande använda det som ett rep, eller blir det statiskt som en stolpe?
Om du gör en tunn träskiva oförstörbar kan du inte slå sönder den, men kan du svikta den?

Fungerar flexibla oförstörbara föremål som minnesmetaller, dvs att de kan ändra form temporärt bara för att återvända till originalet senare. Helt enkelt, hur mycket kan man forma ett oförstörbart föremål?

Fienden

Hero
Mina 2 cent:

Man kan böja om ett oförstörbart föremål i den mån föremålet kunde innan. Skillnaden vore att föremålet inte spricker upp när den når före detta brytningspunkten, utan fortsätter (mycket användbart! :O).

Telephalsion

Swordsman
Detta skulle ju innebära att en oförstörbar rustning deformeras vid träffar, men får inga hål. Och konsekvent borde alla skador på en kroppsdel med oförstörbar rustning bli krosskador. Eller?

Fienden

Hero
Telephalsion said:
Detta skulle ju innebära att en oförstörbar rustning deformeras vid träffar, men får inga hål. Och konsekvent borde alla skador på en kroppsdel med oförstörbar rustning bli krosskador. Eller?
Intressant... Och smart. Husregla fram det, låter rätt så kul. (Om man siktar på Glipa i rustningen så gör man ju vanlig skada, dock)

tull

Hero
Telephalsion said:

låter så coolt att det måste vara så!

Telephalsion

Swordsman
Men om minnesmetall-tesen stämmer så "bucklas" rustningen tillbaka efter en viss tid. Kanske?

Telephalsion

Swordsman
Petter42 said:
Vad händer om man lägger perpetuell indestruktibilitet på en liter vatten?

/Petter som länge spekulerat.
Vad händer om du gör det på en iskub?

Pendragon

Swashbuckler
Telephalsion said:
Fungerar flexibla oförstörbara föremål som minnesmetaller, dvs att de kan ändra form temporärt bara för att återvända till originalet senare. Helt enkelt, hur mycket kan man forma ett oförstörbart föremål?
Jag skulle säga att föremålet behåller den flexibilitet den hade innan processen för att göra det oförstörbart, med undantaget att det inte kan permanent deformeras. Ett rep hade tex fungerat precis som tidigare och ett svärd hade fortfarande kunnat svikta och fjädra, men oavsett hur mycket det böjts, hade det aldrig brutits eller blivit permanent böjt.

/Joel

Gemstone

Swordsman
Jag kör på att ett oförstörbart föremål kan inte böjas mer än till en viss gräns. Dock funderar jag på att ta bort den processen och lägga till en som ger +1T6 brytvärde per magnitud istället.

Sirian

Veteran
Om man gör ett blankpolerat kopparföremål oförstörbart, blir det då immunt mot ärg?

Sirian

Veteran
Tycker jag också, hur långt sträcker sig då oförstörbarheten om den hindrar oxidation?

Om förmålet är oförstörbart kan det då värmas upp?
Oförstörbarhet tycker jag implicit innebär en omöjlighet att smälta föremålet. Gör detta förmålet omöjligt att hetta upp eller kyla ned, eller blir dess smältpunkt oändligt hög?

Pendragon

Swashbuckler
Utan ta någon som helst hänsyn till naturlagar och fysik, så borde metallen gå att hetta upp till den vitglödgas. Den kommer dock aldrig mista sin form eller ha förändrats på något sätt permanent när det väl svalnat igen.

Ska man hårddra att det inte kan skadas alls på något sätt vete katten om det ens skulle gå att hetta upp nämnvärt.

/Joel

Sirian

Veteran
Ska man hårddra att det inte kan skadas alls på något sätt vete katten om det ens skulle gå att hetta upp nämnvärt.
Precis,
om vi hårddrar det blir oförstörbarhet=oföränderlighet, vilket innebär att det varken kan avge eller absorbera "värme".
Vad händer då om man leder elektricitet genom föremålet? Såvida det inte är en superledare (ingen resistens) så har man alltid en viss "energi förlust", som vanligtvis avges som värme. Detta är dock inte möjligt då föremålet inte kan bli varmt. I själva verket så tillåts såvitt jag kan se finns det inga utlopp för "energi förluster".

Det innebär att föremålet antingen inte leder ström alls. Vilket jag tycker verkar troligt, dels eftersom ett föremål som leder ström förändras/förstörs då electronerna i föremålet "byts ut" (fast om elektronerna antas vara identiska kan man argumentera att ingen förändring sker). Dels då ett föremål som leder ström blir magnetiskt och därför kan sägas ha förändrats eller förstörts (då det inte har de egenskaper som det ursprungligen hade).

Alternativet är att föremålet blir superledande, någonting som jag håller för mindre troligt.