Quan'talis
Swashbuckler
Norra Gasklockans Allehanda har redan pulicerat stora annonser för sin nya följetong och köpt in en större mängd begagnade illustrationer i avvikande stil till hög konstnad då herr redaktör A. Bertrand plötsligt kommer ihåg att det finns ett litet problem: författaren, en viss E. P. Sinclair, finns inte! Hans succéromaner Äggklockan, Lufskeppet Pinafore och Cornelius Tratts Testamente var i själva verket rena plagiat, där redaktör Bertrand själv skrivit av följetonger ur andra tidningar och bytt ut namnen på huvudpersonerna.
Det orkar han inte göra den här gången, för han tycker att han arbetar hårt nog redan (han brukar komma in precis i tid för lunch och sen gå hem igen, utom på fredagar när han spelar kort med tryckerichefen och ekonomidirektören på arbetstid). I stället anlitar han i hemlighet en grupp spökskrivare, som får titta på en av bilderna och sedan skriva varsin del av veckans kapitel. Eftersom allihop skriver samtidigt kan kapitlen bli osammanhängande och fulla av motsägelser, men det gör inget för det är ändå ingen som korrekturläser dem.
Den som vill vara med och skriva kan till exempel posta en intresseanmälning här eller i ett privat meddelande till mig (eller både och, om ni så föredrar). Handlingen, i den utsträckning det blir någon, kommer att utspela sig i och omkring ett hyreshus med obestämt antal våningar i en obestämd stadsdel i en odefinierad stad i något slags fiktivt sent 1800-tal, om det inte råkar vara 1904 eller 1923. Högst upp i huset bor Doktor Bauerhof, som håller på att konstruera en Infernalisk Fonograf. Exakt vad fonografen är eller på vilket sätt den är infernalisk får inte avslöjas förrän i sista avsnittet, men annars får man hitta på ungefär vad man vill.
Rent praktiskt går spelet till så att jag varje söndag postar inledningen till ett kapitel och en bild, varpå varje deltagare skriver ett svar i den deltråden. Första veckan får man skriva vad som helst så länge det går att anknyta till inledningen, bilden eller någon annan deltagares redan postade inlägg, men efter det tänker jag dessutom varje vecka skriva ett par fullständigt godtyckliga regler som gäller under den kommande veckan, av typen "om fröken Emmerthal pratar med positivhalaren förvandlas hon under natten till en apa" och "den som skjuter pistol i trappuppgången träffar friherrinnans katt". Detta är redaktör Betrands kommentarer, skrivna med rött bläck i mariginalen på förra veckans manuskript. Möjligtvis är hans något överdrivna bruk av absint inblandat. Om man råkar skriva en del av berättelsen där en av dessa regler träder i kraft får man helt enkelt följa den, annars får man ingen lön (det får man inte annars heller).
Man får skriva fler än ett inlägg varje vecka om man vill, men i så fall gör man det genom att svara på någon annan deltagares inlägg. På inledningsinlägget, som lätt känns igen på att det heter "Kapitel ett", "Kapitel två" och så vidare, ska man svara en och endast en gång. Förutom om man väldigt gärna vill göra på något annat sätt. Om det blir väldigt många deltagare måste vi kanske införa ytterligare regler, och blir det inga deltagare alls klarar vi oss rimligtvis utan några regler alls också.
Första spelomgången börjar denna veckas söndag, 9 december, och spelet håller på fyra veckor. Därefter postar jag berättelsens epilog samt avskedar redaktör Bertrand. Om man tror att man inte kan delta alla veckor går det bra att vara med i alla fall, men i så fall kan man gärna meddela det från början så att jag får veta om till exempel alla utom jag tänkt åka på en expedition till nordpolen för at jaga tomtar mellan julafton och nyårsdagen, i vilket fall den veckans omgång kan skjutas upp. Om någon vill hoppa av eller hoppa på efter att vi börjat ska det säkert också gå att ordna.