Bonds och Nettle rite
Från en annan del av tråden:
[citat]Det står, såvitt jag minns, i boken att det inte har det; att direkta konfrontationer är sånt som av många anledningar undviks av de flesta Ädlingar, och så vidare.[/citat]
Jag skulle säga att Nässelriten (Nettle Rite, s 124) är den viktigaste regeln i spelet eftersom den, snarare än våld, utgör klimax på en konflikt mellan ädlingar. (Även om det kanske inte får den uppmärksamhet det borde få i GWB)
Hur kommer Nässelriten, eller rättare sagt Band (Bonds) fungera i Empire of Dirt? Man måste ju känna till en annan ädlings Band för att nässla denne.
Förväntas vi Nässla varandra? Jag förutsätter det i det här inlägget, men det behöver inte alls vara så.
Ska vi lista ut andra spelares band enbart från deras rollspel?
Eller är de offentligt skrivna, och så får man själv avgöra när ens rollperson har listat ut andras band?
Eftersom du vill hålla en samberättarstil på rollspelet så borde man egentligen avslöja sina Band på eget bevåg, men det skulle vara knepigt då reglerna för Nässelriten baseras på ganska saftig belöning och bestraffning - Man ska väl inte bestraffas för att man bjuder på sig själv i sitt berättande?
I mina alternativa konfliktregler till Nobilis så fick man en bonus (Säg, ett extra mirakelpoäng) om man använder ett Band eller Ankare i andra ädlingars närvaro, om dessa inte kände till Bandet/Ankaret sedan tidigare, så att man uppmuntrades droppa information som kan skapa drama. Det vore kanske något?
En annan idé om man vill ha en samberättande stämning är att man kan få mirakelpoäng genom att nässla, men man förlorar inte mirakelpoäng av att bli nässlad. Däremot så får man förstås rollgestalta smärtan...
Eller så kan man ju skriva sina band offentligt, eller bara bjuda på sig själv och antyda eller rent ut skriva om sina band i sina inlägg.
Vad säger du?