Till att börja med, Marco (och ni andra Neomänniskor (ha,ha) som var involverade med produkten): ett mycket bra jobb med ämnet som helhet. Eldvapen, vapenlagar, tillbehör (speciellt den prylbögiga solglasögonspalten) mm, allt till den största belåtenhet. Som folk säkert förstått via tidigare gnällspalter så brukar mina egna N2-kampanjer inte vara speciellt militört präglade, men detta var ändå godis.
Så långt inledningen; nu bör jag kunna följa upp med en vild samling av åsikter, eller hur? Jag skriver, av och till, fortare än jag tänker... ta därför inte illa upp om jag av och till uttrycker mig en smula kraftigt.
* Varför, varför,
varför ett så pass töntigt namn som "Death Ordonance"? det låter definitivt som ett företag grundat av halvlobotomerade rollpersoner med en förkärlek för .50-kalibriga handautomatkanoner, och det är inte bra för spelkänslan. Vilket företag eller regeringsstyrka med självrespekt skulle handla från "AB Dödsvapen"?
* Stridskonster. Varför skulle någon vilja lära sig en "vanlig" SLagsmål-färdighet? Varför tar inte varenda gängmedlem Street fighting, eller dylik färdighet? Det är iofs en förbättring från N1 (däringen hade råd att bli ens halvbra på obeväpnad närstrid om du ville kunna slå, sparka OCH skall), men det känns ändå som en endast halvfullbordad tanke. Jag vill dock tacka för slakten av Wrestling som stil; jag skrattade så att 7up sprutade ur mina näsborrar då jag läste det. Min kompis, som äger boken, blev mindre glad, men...
* SNÄLLA, låt oss slippa vidare militära supplement. Vi behöver inte en ny bok för att föreställa oss hur t ex Främlingslegionen eller Navy SEALS fungerar i N2-världen; varenda militörfetischist med självrespekt är redan i besittning av all kunskap som krävs för detta. Jag vill heller inte personligen se N2 urarta till någon sorts militär pseudosimulation - Offensiv innehöll mer än nog av vad som kan tänkas behövas vad gäller strid och krigföring. Vill man ha mer av den strategiska militära biten så bör man nog vända sig till just krigssimulationsspel; de borde kunna konverteras med lätthet.
* Vad vi behöver nu är N2 KRIM, med en beskrivning av samhällets skuggsida. Ripperdocs, datastölder, svarta marknader, gängverksamhet och brottsyndikat. Ge oss Cyberpunkspecifika skurkaktigheter såsom "Ghost hacks", rykten om fria AI:ar, lowtechkulter i uttorkade kloaker, kåkstäder uppbyggda av gamla moderkort, mm. Färg och stämning, som man kan använda som man vill; å ena sidan kan man engagera sig i gängpolitiken, å anda sidan använda nömnda kåkstad som skådeplats för sin paramilitöra manöver, om man nu gillar sådant... "Strid i bebyggelse", som vår residente vapenorch skulle kalla det.