Nekromanti Ogenomtänkt ide

Troberg

Sinister eater
Efter att ha bläddrat lite bland inläggen och funnit ganska mycket av följande:

- Oro för nyrekrytering av spelare
- Diskussioner om nybörjarspel
- Grundläggande frågor från nybörjare

OK, min tanke (med risk att dra igång en diskussion vi sett tidigare) är att skapa ett nytt forum för newbies. Ett forum där ingen fråga är för dum, ett forum där man inte låter en fråga som "vad är HP" svämma över i en lång diskussion om detaljer i olika skadesystem utan i stället håller det enkelt med enkla konkreta råd. Ett ställe där man kan fråga utan att känna sig korkad.

På det sättet skulle vi kunna hjälpa nya spelare med våra erfarenheter, hjälpa dem att komma igång.

Jag vet att det inte är en liten sak att dra igång ett nytt forum, men det är kanske mindre kontroversiellt än att skapa ett spelspecifikt forum.

Synpunkter?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är en bra idé om man lyckas hålla det till ett nybörjar-forum och ifall det verkligen blir diskussioner i stil med "Vad är Hp?" men å andra sidan så tycker jag inte att det är så jättefarligt med nybörjarfrågor men om alla upptäckte sökfunktionen så skulle det bli ännu färre... :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Bra idé, men..

Kan man inte istället för att öppna göra som så att hjälp/frågor blir mer tydligt & bättre länkar dit..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur hjälpa nybörjare?

Jag vet inte om ett nytt forum verkligen är lösningen på problemen. Kanske skulle vi istället sätta oss ner allihopa och komponera ihop ett informativt välkomstmeddelande istället till alla nya användare. Många av deras frågor skulle de lika gärna kunna skriva i ett mess och skicka till någon mer erfaren forumit istället för att skriva en ny tråd om det. Men det vet de antagligen inte om.

Krille

Super Moderator
Re: Hur hjälpa nybörjare?

"Jag vet inte om ett nytt forum verkligen är lösningen på problemen. Kanske skulle vi istället sätta oss ner allihopa och komponera ihop ett informativt välkomstmeddelande istället till alla nya användare."

Kruxet är att sådana meddelanden inte läses. Hur många användarlicenser har du verkligen läst när du har godkänt dem vid programinstallation?

walium

Ganska töntig, faktiskt

Fast det är väl ändå skillnad på tråkiga användarlicenser, formulerade på värsta byråkratspråket och ett första meddelande ifrån en okänd forumsledning? Är det här en fråga som ni moderatorer diskuterat tidigare?

Sodivra

Champion
Vi admins har det!

(Visualisering, för er som bryr er om sånt bjäfs: Dörren till rådssalen slås upp, och in klampar Arvidos och den hårda Order of Admin. Ljud och alt. ljud)

Vi admins har det! Jag vet inte hur många som läser meddelandet, men dom flesta borde ju åtminstone lägga märke till det, när den lilla brevikonen blinkar i vänstra hörnet. Det är säkert en bra idé att koppla ihop detta meddelande med FAQ:erna, och andra idéer var att låta dom vara lite "påträngande" första gången man dyker upp på forumen. Jo, FAQ:erna finns faktiskt! Lovar! Dom kommer dyka upp rätt snart.. Ehum, hursomhelst!

Själv så tycker jag inte att det låter som en så bra idé med ett nybörjarforum. Integration, inte seperation! Nå, nu ville väl inte troberg just separera dom heller, men jag har en övertro på antydningars kraft, åt bägge hållen. Nå, det var väl allt. Väl mött! *klamp klamp*

Troberg

Sinister eater

Många av deras frågor skulle de lika gärna kunna skriva i ett mess och skicka till någon mer erfaren forumit istället för att skriva en ny tråd om det.
Ärligt talat tror jag att de flesta hellre frågar rakt ut på forumet hellre än att opåkallat skicka en personlig fråga.

Legioth

Swordsman
Jag tror!

Om du skulle fråga mig (vilket du ju inte gjort, eftersom jag inte heter "Synpunkter") så skulle jag säga att det inte är så stor chans att dessa nybörjare inte hittar ett eventuellt newbe forum. Det ÄR bara som så att de är nybörjare, och att de beter sig som sådana.

Det finns inget hopp, hur man än gör så måste man besvara all världens konstiga frångor. Det är samma sak med småungar också, de frågar en hel massa konstiga saker vid en hel massa konstiga tillfällen, och det kan man inte göra något åt, det är bara att bita ihop och säga "Nej, elefanten har inte fem ben, det där som den har längst fram kallas snabel!", fastän man råkar vara hos chefen på middag.

globbe

Veteran

Många av deras frågor skulle de lika gärna kunna skriva i ett mess och skicka till någon
Dettta förtar ju lite tanken med forumet, nämligen att flera ska kunna lägga sig i och ventilera andra åsikter, samt att framtida kunskapstörstare ska kunna läsa din fråga med svar och på så sätt slippa ställa den igen.

..

Troberg

Sinister eater
Re: Ny ide [oseriös]

Vi kanske skulle ha ett journalistforum där de kan ställa frågor om vad rollspel går ut på och få enkla svar, med stor text och inga långa ord.

Allra hellst skulle man köra ja-nej-polariseringen som media är så glad för:

Är rollspel farligt? Nej.
Vad är rollspel? Ja.
Hur spelar man rollspel? Ja.

osv. Det behöver inte vara vettiga svar, de märker nog ingen skillnad i alla fall, och knappast genomsnittskvällstidningsläsaren heller.

King Kromm

Hero

Det behöver inte vara vettiga svar, de märker nog ingen skillnad i alla fall, och knappast genomsnittskvällstidningsläsaren heller.

Tack för den... Läser faktiskt kvällstidningen nästan varje dag... :gremmad:

Troberg

Sinister eater

Tack för den... Läser faktiskt kvällstidningen nästan varje dag...
Du kanske inte är genomsnittlig? Klara du av att skilja på toaletten och en bastuba så är du markant över medel...

King Kromm

Hero
BUU!

( Stoppar ner handen i den äckliga IKA kassen och tar upp både ägg å ruttna tomater som i en hög fart flygger iväg mot den stora porten och missfärgar den totalt! )

Gillar själv iden med newbe forum, fast de e ju alltid kul att FAQ:erna e på g, letade faktiskt efter dom för ett tag sedan... Och kom nu inte å säg att det finns någe sånt nånstans, det lär det göra, men säg inget om det endå!

King Kromm

Hero

Men skärp dig nu, det där e en kuggfråga, och det vet ju vi alla, och därför går jag inte på den! Ha... skillnad på en taolett och bastuba... nädu, den gubben går inte...

King Kromm

Hero
men om alla upptäckte sökfunktionen så skulle det bli ännu färre...
Men den e ju tråkig, tror jag ska bojkotta den tillsvidare... bara för att den e tråkig, för när allt e diskuterat i framtiden så kommer man ju inte å diskutera alls, utan bara söka efter gamla trådar, vilket skulle betyda att aktiviteten skulle sjunka och forumet sakta och säkert gå mot sin död... Nä, sanna mina ord, sök funktionen kommer bli forumets död. Kromm har talat!

Morgoth

Swashbuckler
Va?

Men skärp dig nu, det där e en kuggfråga, och det vet ju vi alla, och därför går jag inte på den! Ha... skillnad på en taolett och bastuba... nädu, den gubben går inte...

Kuggfråga? Var? Vaaar? o_o'

/Mogge, kanske genomsnittlig ändå