anth
Vetefan
I en annan tråd diskuteras den kommmande OGL-licensen för fullt.
Ingen vet vad den nya licensen kommer att innehålla så det mesta är spekulation.
Det spekulationerna baseras på är ett påstått utkast som WotC inte dementerat.
Samt att vi vet att WotC håller på att skriva om den nya licensen igen efter de negativa reaktionerna som utkastet fick.
Men innan vi diskuterar den nya licensen, som vi inte vet så mycket om ännu - tyckte jag att vi kunde börja diskutera det vi vet: den gamla licensen som funnits i över 20 år.
1. Vad får man göra med den gamla licensen?
2. Vad får man inte göra med den gamla licensen?
3. Vad händer om man inte har med den gamla licensen i en produkt? (i vilka produkter måste den finnas med)
4. Finns det något exempel på rättsliga åtgärder som WotC vidtagit mot någon som har med OGL 1.0a att göra?
5. Är det skillnad på om man gör något i kommersiellt syfte jämfört med idéellt syfte?
D&D - DnDs framtid
De flesta vet att leksaker är en mångmiljardindustri. Störst är LEGO med en omsättning på nästan 8 miljarder dollar per år. Hasbro är också ganska stora med c:a 5,5 miljarder dollar i omsättning. De flesta av er vet också att Hasbro har ett dotterbolag som heter Wizards, som står för en stor...
www.rollspel.nu
Det spekulationerna baseras på är ett påstått utkast som WotC inte dementerat.
Samt att vi vet att WotC håller på att skriva om den nya licensen igen efter de negativa reaktionerna som utkastet fick.
Men innan vi diskuterar den nya licensen, som vi inte vet så mycket om ännu - tyckte jag att vi kunde börja diskutera det vi vet: den gamla licensen som funnits i över 20 år.
1. Vad får man göra med den gamla licensen?
2. Vad får man inte göra med den gamla licensen?
3. Vad händer om man inte har med den gamla licensen i en produkt? (i vilka produkter måste den finnas med)
4. Finns det något exempel på rättsliga åtgärder som WotC vidtagit mot någon som har med OGL 1.0a att göra?
5. Är det skillnad på om man gör något i kommersiellt syfte jämfört med idéellt syfte?