Neos Vinstfixering...
Jag är fullkomligt medveten om att rollspel inte är en bransch där man gör fantastiska pengar, vad jag menar är att Neo verkar vara mer måna om att prångla ut moduler än att göra bra moduler...
Detta kan bero på att Neo-folket försökte leva av sitt rollspels författande (eller åtminstone jobbat halvtid eller så..) och hade ett behov av att få in pengar... Vad vet jag...
Vad jag däremot vet är att NeoGames ett tag hade en mycket hög utgivningstakt och att de moduler som släpptes var mer eller mindre undermåliga (kan visserligen vara så att det bara är jag som har den åsikten men...)
Jag har spelat tre av NeoGames äventyr Jarla, Sorgernas Brunn och Regnsynd... Jag kan även säga att de är de tre sämsta äventyr jag någonsin köpt (Regsynd är tillskillnad från de andra två ett gemytligt och välskrivet litet stycke, MEN det är av samma längd som de äventyr som kommer med när man köper ett nytt rollspel, definitivt inget man pungar ut med 179kr för...) Alver och Religioner känns haffsiga, särskilt Religioner som luktar reality rip-off, ceremonierna i boken är riktigt dåliga skämt...
Dvärgar och Tiraker gillar jag betydligt mer, fast än dvärgboken gjorde dvärgarna ännu mer utspårade. Krigarensväg är favoriten, den är vad NeoGames kan bäst, alltså Regler... Magi&Mystik är också bra, åtminstone regelmässigt, men VARFÖR lades det inte ned mer tid på att skapa effekter till alla de aspekter som är nästintill värdelösa Aspekter... Asharien & Soldarn är helt O.K, liksom Consaber, de får mig inte att tycka bättre om Mundana, mer reality rip-off och skrivet utan att ge någon inspiration... Däremot är de ju faktiskt vad de utger sig för att vara, fakta böcker om länder...
Sedan har vi favoriten Spelarens Handbok... Ett makalöst stycke... På alla sätt och vis... Fast de vet alla som betalat 200kr + för eländet, den är ett bevis på Neos snikenhet genom att den bara har tabeller med ifrån grundboken, man kan inte ens bjussa på några vapen...
Kanske är ett av problemen att rollspelsböcker skall ha så flashiga framsidor och layout... Fast å andra sidan betalar jag gärna några extrakronor för schysst layout, utifall innehållet är bra och böckerna inte faller i småbitar efter en vecka (ett problem jag bara haft med NeoProdukter och Mutant Chronicles, samt några andra sena Äventyrsspel/Target produkter som Chronopia/Warzone) till exempel är jag nöjd med varenda krona jag lagt ut på Western, som både är välskrivet, snyggt (väldigt snyggt, faktiskt) och inspirerande (jag är egentligen inte så förtjust i vilda västern)...
Liksom det finns kockar som trycker ut smaklös mat för 65kr portionen och har en månadslön på 17000 före skatt finns det dem som lägger ned sin tid och själ på maten för att de tycker att det är roligt, utan att de får ett extra öre för det...
Om det inte är/har varit (har inte köpt ngt sedan vapenmästaren, och vad jag tycker om denna typ av nytryck/revidering vet ni redan) motivationen att se till att en produkt verkligen är genomtänkt innan den släpps som
sakna(t)s får jag väl anta att det är talang...