Nekromanti Ogudomliga karaktärer...

Ludwig

Veteran
Dessa Karaktärer som används som exempel, är de skapade för riktigt bruk? Harr för mig att Marco ör karaktären Baron Cerec. Eller hur kom man på dem?

Greymourn

Swordsman
Ett oinitierat svar och lite Marco-OT [OT]och[OnT]

Är ganska övertygad om att det är spelskaparnas karaktärer som de använde för att beta-testa spelet...

Marco[OT] Kan ses som ett personangrepp, tro meig det är inte så allvarligt men... Jag kan inte hålla mig...

Har sedan jag börjat spela NeoGames spel stört mig på en vinstfixering som jag tycker omger allt de gjort... Herrarna Neo har mer eller mindre nekat... Nu gör ovan nämnde herre ett MMORPG där man handlar saker med riktiga pengar... Wheeee!!!! Smaklöst så det förslår, skulle koboldjägaren ha sagt... Fast det kan ju vara dumt att uttala sig innan man sett den färdiga produkten... Men jag e dum... Både elak och korkad...

GlueBall_UBBT

Warrior
Re: Ett oinitierat svar och lite Marco-OT [OT]och[OnT]

Gnäll inte på dem som skapade spelet om du tycker det är dåligt, gnäll på dem som spelar det. I och med att folk spelar Projekt Entropia så är det ingen dålig idé, det vill säga det är en bra idé.

Sedan till topic: På Neogames hemsida under Eon kan man ladda hem skapandet av Baron Cerec Tzorcelan. Har för mig att det är Carl Johan Ströms karaktär och att Marco var spelare, eller var det tvärt om? Jo, det var det, hehe.

Krille

Super Moderator
Vinst

"Har sedan jag börjat spela NeoGames spel stört mig på en vinstfixering som jag tycker omger allt de gjort..."

Vad stör du dig mest på? En viss vinstfixering hos NeoGames, eller att NeoGames går i konkurs och aldrig släpper något någonsin mer?

Rollspel är inte gratis och mat på bordet kostar också pengar. Visst, vi rollspelsskapare gör rollspel för att det är kul, men vi är inte livegna. Vi vill åtminstone få tillbaka de pengar vi lägger ut för att ni ska få rollspel.

Det innebär faktiskt att rollspelen måste sälja och ha marginal. Och det är detsamma som "vinstfixering".

Så, som sagt var, vad stör du dig mest på? Rollspel med vinstfixering, eller inga rollspel alls?

"Herrarna Neo har mer eller mindre nekat..."

Nja. Vad som har sagts är att om man vill bli rik så är rollspel den sista branschen man vill ge sig in i. Som det är nu så kan det gå runt och kanske till och med löna sig, men bli rik? Nähädu!

Helmgast
Sådan är kapitalismen

Om du tycker att dom verkar för giriga så kan du ju titta på ditt lokala skattekontor efter taxerad inkomst på Carl Johan Ström och Petter Nallo. Som Krille säger, det finns andra branscher att bli rik inom.

Vi lever i en kapitalistisk ekonomi och människors sysselsättning blir därefter.

Bombu

Hero

Har sedan jag börjat spela NeoGames spel stört mig på en vinstfixering som jag tycker omger allt de gjort... Herrarna Neo har mer eller mindre nekat...
Hejsan!

Visst är det jobbigt med folk som alltför mycket stirrar in sig på pengar, men den viktigaste frågan, (tycker jag) är nog om de gör bra grejer.

Så min fråga är gör dessa Neogames, bra grejer, mycket bra grejor, ok grejor, kassa grejor eller vad?

Och mitt tips blir, köp deras bra grejer, deras mycket bra grejer, och om du tycker väldigt mycket om det de gör eventuellt också deras ok grejor, skit i resten.

Lycka till.

Bombu

Foggmock

Myrmidon

vinstfixering

..som ska skiljas från ocker, vilja att gå runt eller ideellt arbete. Ett småföretag har det ofta kärvt med att gå runt. Då kan du tänka dig hur ett företag i storlek med ett vanligt småföretag har det inom en bransch som är mättad och som dessutom innehåller många likvärdiga gratisprodukter. Kan knappast vara lätt.

Så ja, Neogames är nog vinst"fixerade". Och gosh darnit, det förtjänar de att vara!

Rygar

Veteran
Ja, sådan är kapitalismen [OT]

Vi lever i en kapitalistisk ekonomi och människors sysselsättning blir därefter.
Sen är ju frågan om det är rätt sätt att acceptera systemet och få rollspel som gjorts för att tjäna pengar eller om man ska förändra systemet och få rollspel som enbart är gjorda för att de ska bli bra rollspel

/Rygar som tror att rollspelen kommer bli ännu bättre efter revolutionen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det går också att göra...

...bra spel som man kan tjäna pengar på.

Och usla spel som man ger bort gratis.

Att det är gratis är ingen garanti för att det blir bra.

M.

Helmgast
Re: Ja, sådan är kapitalismen [OT]

Som Magnus Seter säger så går det att göra bra spel som man tjänar pengar på och dåliga som är gratis. Men samtidigt finns det en konflikt mellan konstnärens (spelskaparens) vilja till ekonomisk vinning eller estetisk tillfredsställelse. Det lilla jag har frilansat fram till Neogames är gjort på ett sådant sätt att jag gör det bästa jag kan under den tids som ges, den ekonomiska ersättningen ser jag bara som en bonus. Samtidigt bör man akta sig för att förakta 'masskultur' då sådana inställningar lätt tar sig elitistiska drag.

Jag skriver för att känna tillfredsställelse över mitt verk och förhoppningsvis att andra skall visa sin uppskattning över 'et. Pengar inom rollspelshobbyn är för mig helt irrelevant.

// avatarex, som tycker att Metallica gjorde bättre musik innan de började med musikvideor; och public service är bättre än kommersiell teve.

Krille

Super Moderator

"Sen är ju frågan om det är rätt sätt att acceptera systemet och få rollspel som gjorts för att tjäna pengar eller om man ska förändra systemet och få rollspel som enbart är gjorda för att de ska bli bra rollspel"

Du har inte funderat på om de är gjorda både för att vara bra rollspel och för att tjäna pengar? Det kanske till och med är så att någon gör ett rollspel som är såpass bra att skaparen sedan inser att man kan tjäna pengar på det?

Eller - o hemska kapitalistiska tanke - att konkurrensen mellan olika rollspelstillverkare tvingar dem att skapa bra rollspel, ety bra rollspel är en konkurrensfördel?

"/Rygar som tror att rollspelen kommer bli ännu bättre efter revolutionen"

...varför har jag aldrig hört talas om de fantastiskt förträffliga sovjetiska, kubanska och nordkoreanska rollspelen?

Rygar

Veteran

För att du helt enkelt inte kan tjäna tillräckligt mycket pengar på spel som inte är vad du själv brukar klassifiera som standradfjantasy. Påstå inte att västmark gjort dig rik, trots att det är ett bra spel som är nyskapande till skillnad från en del andra spel som man kan leva på, om än knappt.

för liten marknad = bara de spel som den "breda" massan vill ha produceras = inga nyskapande spel då de möts med skepsis (Vadå? inga alver!) = alla spel blir variationer på samma tema = spelen blir INTE nyskapande

samma sak hela tiden blir lätt tråkigt, hur man än varierar det..

Vidare är 2/3 av staterna du räknat upp militärdiktaturer, inget annat. militärdiktatur och kommunistisk stat är INTE samma sak, faktiskt. Vidare kanske Kuba gör underbara rollspel, då de inte får föras varken ut eller in pga en viss handelsblockad så får du inte veta förrns du åker dit och kollar efter.

/Rygar tänker droppa diskussionen här efterssom han vet att Krille alltid vill ha och får sista ordet..

Krille

Super Moderator

"/Rygar tänker droppa diskussionen här efterssom han vet att Krille alltid vill ha och får sista ordet.."

Jupp, och här tar jag det.

Problemet med ditt resonemang är att ingen svensk rollspelsskapare någonsin har blivit rik på sina rollspel. Någonsin! Tvärtom, de flesta har faktiskt gått med förlust. Så det kan knappast vara rikedom som driver rollspelsskapare.

Inte heller kan det vara omtanke om ens medmänniskor. I så fall så hade bara spel som tilltalar den breda massan producerats. För majoritetens behov går före individens, inte sant?

Ändå hittar vi en radda med nischprodukter: Västmark, Gondica, Lemuria, Saga och allsköns andra konstiga spel letar sig ut till marknaden, trots Eon och DoD. Dessa spel kommer till för att deras skapare vill ge ut dem. Inte för att massan behöver dem, eller för att massan vill ha dem, utan för att skaparna vill ge ut dem. En del av dem, som Mutant: Undergångens Arvtagare, är till och med succéer och har gått från att vara nischprodukter till att vara det som "den breda massan" köper. Jag törs nog till och med påstå att detta även gäller Eon och DoD, faktiskt.

Så tyvärr tror jag inte att något enskilt politiskt system kommer att ge bättre rollspel. Jag tror att bara enskilda spelskapare kan ge bättre rollspel. Och dessvärre så kommer revolutionen förmodligen ta dem av daga, eller konfiskera deras print-on-demand-maskiner, så att de inte kan skapa sina bättre rollspel, eftersom de har så konstiga liberala åsikter som går stick i stäv med revolutionens tankar.

Lycan

Hero
Mänsklighetens rollspelande natur (OT)

På samma som att kommunismen inte ger oss bra rollspel, tycker jag nog att du även hävdar att det inte är kapitalismen som ger oss bra rollspel heller.

Nej, snarare verkar det ju vara någon slags inneboende godhet, skaparglädje, kärlek, whatever, lix0m, i människan som ser till att förse oss med rollspel.

Det finns hopp för mänskligheten.

Spela rollspel!

- Lycan

Krille

Super Moderator
Regnar på paraden [OT]

"På samma som att kommunismen inte ger oss bra rollspel, tycker jag nog att du även hävdar att det inte är kapitalismen som ger oss bra rollspel heller."

Nej, men å andra sidan kan man också fråga sig vad som ställer mest hinder i vägen: revolutionens krav på att libertina dissidenter till kontrarevolutionärer... ehrm... "omutbildas" till goda kamrater, eller kapitalismens omänskliga massmarknad som tränger undan de små konstnärliga rollspelsskaparna.

"Nej, snarare verkar det ju vara någon slags inneboende godhet, skaparglädje, kärlek, whatever, lix0m, i människan som ser till att förse oss med rollspel."

Eller kanske bara självhävdelse och egofixering.

"Spela rollspel!"

Tja, det kan jag i och för sig inte säga emot.

Greymourn

Swordsman
Neos Vinstfixering...

Jag är fullkomligt medveten om att rollspel inte är en bransch där man gör fantastiska pengar, vad jag menar är att Neo verkar vara mer måna om att prångla ut moduler än att göra bra moduler...

Detta kan bero på att Neo-folket försökte leva av sitt rollspels författande (eller åtminstone jobbat halvtid eller så..) och hade ett behov av att få in pengar... Vad vet jag...

Vad jag däremot vet är att NeoGames ett tag hade en mycket hög utgivningstakt och att de moduler som släpptes var mer eller mindre undermåliga (kan visserligen vara så att det bara är jag som har den åsikten men...)

Jag har spelat tre av NeoGames äventyr Jarla, Sorgernas Brunn och Regnsynd... Jag kan även säga att de är de tre sämsta äventyr jag någonsin köpt (Regsynd är tillskillnad från de andra två ett gemytligt och välskrivet litet stycke, MEN det är av samma längd som de äventyr som kommer med när man köper ett nytt rollspel, definitivt inget man pungar ut med 179kr för...) Alver och Religioner känns haffsiga, särskilt Religioner som luktar reality rip-off, ceremonierna i boken är riktigt dåliga skämt...

Dvärgar och Tiraker gillar jag betydligt mer, fast än dvärgboken gjorde dvärgarna ännu mer utspårade. Krigarensväg är favoriten, den är vad NeoGames kan bäst, alltså Regler... Magi&Mystik är också bra, åtminstone regelmässigt, men VARFÖR lades det inte ned mer tid på att skapa effekter till alla de aspekter som är nästintill värdelösa Aspekter... Asharien & Soldarn är helt O.K, liksom Consaber, de får mig inte att tycka bättre om Mundana, mer reality rip-off och skrivet utan att ge någon inspiration... Däremot är de ju faktiskt vad de utger sig för att vara, fakta böcker om länder...

Sedan har vi favoriten Spelarens Handbok... Ett makalöst stycke... På alla sätt och vis... Fast de vet alla som betalat 200kr + för eländet, den är ett bevis på Neos snikenhet genom att den bara har tabeller med ifrån grundboken, man kan inte ens bjussa på några vapen...

Kanske är ett av problemen att rollspelsböcker skall ha så flashiga framsidor och layout... Fast å andra sidan betalar jag gärna några extrakronor för schysst layout, utifall innehållet är bra och böckerna inte faller i småbitar efter en vecka (ett problem jag bara haft med NeoProdukter och Mutant Chronicles, samt några andra sena Äventyrsspel/Target produkter som Chronopia/Warzone) till exempel är jag nöjd med varenda krona jag lagt ut på Western, som både är välskrivet, snyggt (väldigt snyggt, faktiskt) och inspirerande (jag är egentligen inte så förtjust i vilda västern)...

Liksom det finns kockar som trycker ut smaklös mat för 65kr portionen och har en månadslön på 17000 före skatt finns det dem som lägger ned sin tid och själ på maten för att de tycker att det är roligt, utan att de får ett extra öre för det...
Om det inte är/har varit (har inte köpt ngt sedan vapenmästaren, och vad jag tycker om denna typ av nytryck/revidering vet ni redan) motivationen att se till att en produkt verkligen är genomtänkt innan den släpps som
sakna(t)s får jag väl anta att det är talang...

Greymourn

Swordsman

Gnäll inte på dem som skapade spelet om du tycker det är dåligt, gnäll på dem som spelar det.
Jag sa inte att spelet var dåligt, jag sa att jag tyckte konceptet var motbjudande...

I och med att folk spelar Projekt Entropia så är det ingen dålig idé, det vill säga det är en bra idé.
Motcitat: I och med att folk ägnar sig åt "Jude-Utrotning" så är det ingen dålig idé, alltså är det en bra idé... Eller?!?!