Nekromanti OH! the ring, i kult. hjälp mig att spåna!

-BoNe-

Warrior
Måste skriva ner det här. Ja bara läste o fick upp en blixt. The ring i kult! men med en hemsida och ett video band stället eller nåt.
Hjälp mig spåna på iden om att bygga ett äventyr där spelarna går in på en sida eller ser ett band med en mystisk film och sen ringer någon och säger: du har x antal dar kvar att leva.

För att överleva så måste dom ta reda på vem/vad det är som orsakar morden.
En grej kan vara att bara en spelare eller npc är drabbad som också dör i slutet men resten av gruppen måste lösa gåtan.

hjälp mig att spåna vidare!

Rising

Vila i frid
Det stora problemet är väl att få rollpersonerna att överhuvudtaget titta på filmen. Om du tvingar dem att göra det så blir det ju inte särskilt spännande, utan snarare mer något som de känner att de måste uthärda. Den där känslan man verkligen vill ha fram är ju att de skall tänka "åh, nej, varför tittade vi på den där filmen!?"

Så... min första tanke är att den här artefakten ska vara en del av ett större äventyr. Om rollpersonerna använder artefakten så får de fantastiskt värdefull hjälp, men samtidigt kommer också något hemskt att inträffa. Allra bäst blir det om rollpersonerna börjar bråka med varandra om huruvida de egentligen skall använda artefakten eller inte.

För att det skall funka så måste artefakten vara en rätt viktig del av äventyret oavsett om de använder den eller inte. Typ; ponera att det är en ljudkasett med mystisk musik på som rollpersonerna behöver för att kunna utföra en ritual där de tillåts blicka genom tidens slöjor och få uppleva vad som har hänt i det förflutna. Ett sådant ljudband kan man ha extrem nytta av i alla möjliga sammanhang: Jag kan exempelvis föreställa mig att man vill spela det på brottsplatser för att få se mordet utspela sig inför ens egna ögon. Mäktigt.

Men sedan får de alltså plötsligt höra att om man spelar upp bandet baklänges, då blir man istället fysiskt förflyttad till det förgågna. Det kommer fresta spelarna så in i helvete att använda kasetten så, så fort som något går fel eller som någon i gruppen har dött. Kruxet är bara att alla som har använt kasetten på det viset tidigare, de har försvunnit efter exakt 3 dygn under mystiska omständigheter...

Vad de inte vet, är nämligen att kasetten klöser upp revor i tidsväven och släpper in en aspekti in i vår värld. Aspektin får en massa märkliga tids- och rumsfenomen att inträffa för den som använt kasetten, och det blir bara värre och värre ju längre den får hålla på. Jakten kan pågå i vad rollpersonerna upplever såsom bara några minuter, eller flera månader - tiden i verkligheten kommer dock ändå att vara exakt tre dygn tills aspektin sätter in dödsstöten. Därför tycks alla försvinnanden ha skett med sådan klocklik precision.

---

Hur undkommer de aspektin, då? Tja... öh... kanske finns det meddelanden på bandet som hörs när man spelar det baklänges? Namn och instruktioner?

Det skulle kunna bli en djäkligt ball handout om du redigerade ihop en häftig ljudfil med galen musik baklänges blandat med lite läskiga intalade meddelanden som du screwat till i ett ljudbehandlingsprogram så att man knappt kunde urskilja vad det egentligen är du säger på dem.

Att få höra ljudbandet är ju läbbigare än att du bara ska tala om för dem vad meddelandet är. Frågan är om rollpersonerna då kan uppfylla kraven innan aspektin har dödat dem...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inspirationskällor

Vet inte riktigt om jag kan bidra med så mycket, men jag tänkte i alla fall ge lite vidare inspirationskällor.

Har du sett filmen Fear dot com? Det handlar just om att de som besöker en hemsida och dör senare. Det har att göra med en polisutredning och mord, som får polisen att titta på den och sakta börja förlora världsuppfattningen.

En liknande idé finns i säsongsfinalen av Witchblades andra säsong också.

Med andra ord, stämmer mycket av vad Rising säger. Man skall nog försöka koppla det till något annat först så att de får eett skäl att verkligen besöker sidan. Förslagsvis kan det vara rätt trevligt om man designar en hemsida till just detta skäl (inte alla som kan få så häftiga hemsidor som i ovannämnda exempel - inte jag i alla fall), men ändå så de får trycka sig runt lite.

Idén med ett ljudspår som Rising föreslår är också ganska trevligt. Finns ingenting mer creepy än då man får höra det själv.

För att försöka komma med några mer konkreta förslag... Försök inte promota sidan, utan låt gärna de få vaga hints om dne. Först kanske d inte tänker på den då den dyker upp - men efter att dykt upp ett antal gånger börjar man undra vad som det är med sidan. Då nyfienheten griper tag i dem - blir det ett bättre resultat då de besöker den. Särskilt om de får handouts och inte känt sig styrd över att komma dit.

Denna överraskning kan snart vändas till förtvivlandd då de inser att de kommer dö om de inte gör någonting. Lägg gärna in lite siurrealistisk och bisarra händelser. Sudda ut gränserna mellan verklighet och fiktion för Karaktärerna. Låt Karaktärerna verkligen kämpa för varje ledtråd de kan få tag i, men försök samtidigt inte få alltign att kännas hopplöst. Det är en svår balansgång.

-BoNe-

Warrior
Tack för svar.

Nu vet ja hur ja ska arbeta med den här ideen. Får se om ja har tänkt ut nåt på container.

Nemesis IV

Veteran
Ljud-handouts

Det skulle kunna bli en djäkligt ball handout om du redigerade ihop en häftig ljudfil med galen musik baklänges blandat med lite läskiga intalade meddelanden som du screwat till i ett ljudbehandlingsprogram så att man knappt kunde urskilja vad det egentligen är du säger på dem.
Att göra ljud-handouts har jag funderat på länge. Men frågan är bara: vilket program använder man? Helst något inte allt för avancerat, jag är inte så high på ljudeditering...

Rising

Vila i frid
Re: Ljud-handouts

"Men frågan är bara: vilket program använder man?"

Jag skulle använda SoundForge, för det har jag. Vill man ha ett gratisalternativ så har jag sett folk rekommendera Audacity. Jag har dock inte den blekaste aning om hur det är, men det funkar säkert.

Sedan skulle jag kanske blanda in lite sköna ljudeffekter för att få ännu mer ooky-spooky-känsla, och de skulle jag göra alldeles själv i gratisprogrammet Buzz, men det är ett rätt krångligt program, så det kan jag inte rekommendera. Istället tror jag att det kan finnas sidor på nätet som har samplingar man kan ladda ner, och då skulle jag särskilt leta efter drippande, bronkande Goa-ljud som låter som om högtalarna höll på att smälta; dessa skulle jag sedan lägga i bakgrunden samtidigt med min röst (förvrängd) och den tillbakaspelande musiken.

Fett häftigt.

Nemesis IV

Veteran

Nu när vi ändå är igång, har du några speciella bra ljud-kombos att tipsa om, eller speciellt användbara ljudeffekter som du kan dela med dig av? Bra inspiration, liksom...

Rising

Vila i frid

"har du några speciella bra ljud-kombos att tipsa om, eller speciellt användbara ljudeffekter som du kan dela med dig av?"

Oj, tja, jag är inte riktigt någon ljudexpert, men för länge, länge sedan så fick jag för mig att jag skulle göra en massa pretentiös dansmusik i Buzz, (jag skulle kalla mig "Bianca sung for sparrows", och bara det är det ju stönvarning på) och då ville jag egentligen ha någon sorts viskande spökflickröst som skulle säga en massa förvirrade fraser om en "sleeping willow mistress", men jag hade ingen annan att sampla än mig själv. Tja, jag tog en mikrofon och viskade en massa fraser, och jag lät som en fullkomlig idiot på alla de där samplingarna. Det var riktigt pinsamt. Men, sedan körde jag Chorus på dem (alltså, spelade dem i ett par olika pitchar, såsom om jag hade tagit ett ackord med de olika rösterna, samtidigt) lite snabbare än jag egentligen hade läst in dem. Spelar man upp ett ljud snabbare än man läst in dem så låter man till slut som en smurf, men om man bara gör det aningens snabbare än orginalet så kan man komma att låta som en tjej eller ett barn. (Prova att spela upp en Michael Jackson-låt långsammare än originalet så låter han plötsligt som en nerdrogad Barry White) Jag drog det också igenom en maskin som distade ljudet. Distortion är en effekt som vanligtvis används på elektriska gitarrer, men när man använder det på en människoröst så klämmer det till alla toppar på ljudvågorna. Ljud som T, S, TS, F och P brukar påverkas tydligast; det låter burkigt, elektriskt och taggigt. Nå, min röst var ju ganska viskande, så där blev effekten inte så tydlig, men sedan körde jag det också igenom ett särskilt echo som finns i Buzz, en som heter Ninja Delay. Med Ninja Delay kan man välja vilken del av ljudet man vill göra ett eko på. Antingen de dova delarna av ljudet, eller de gälla. Jag valde de gälla. Det betydde att det framförallt var de fräsande, susande, S-ljuden som det blev eko på; vilket gjorde att "SSSleeping..." omedelbart satte igång ett viskande tisseltassel-ljud som snart avtog i styrka, innan "...miSSSTreSSSS..." återigen fick det att börja tissla och susa, såsom om det stod en massa barn och flickor bakom den som stod närmast mikrofonen och att de började ömsom viska till varandra och ömsom hyscha varandra medan de första barnen läste upp sina meddelanden.

Jag vet inte, det är möjligt att jag lät själva ekot få gå igenom en annan maskin (såsom ett vibrato) för att jag skulle få ännu mer effekt, men det spelar inte så stor roll. Det lät rätt bra till slut. Inte om man bara lyssnade på samplingen i sig, men med musiken i bakgrunden så liksom bäddades viskningen in i bakgrundsljuden och det lät rätt bra. Man frågade direkt "Va? Vad är det de säger?" och så spolade man tillbaka för att få försöka höra en gång till.

---

En del av de sakerna kan man göra i ett vanligt ljudprogram också, och det är betydligt enklare än att göra det i Buzz (även om det är roligare i Buzz eftersom effekterna där görs i realtid och eftersom man kan dela upp ljud i olika delar och effektbehandla båda delarna olika). Men tja, i ett vanligt ljudprogram (såsom jag antar att Audicity är) så handlar det nog mest om att spela ljudet gällare än det är i verkligheten (ett bra ljudprogram kan göra det utan att ljudet behöver spelas upp snabbare, vilket är enormt häftigt), att eventuellt dista det och att sedan lägga eko på det. Då får man ball ooky-spooky-effekt.