Re: Ljud-handouts
"har du några speciella bra ljud-kombos att tipsa om, eller speciellt användbara ljudeffekter som du kan dela med dig av?"
Oj, tja, jag är inte riktigt någon ljudexpert, men för länge, länge sedan så fick jag för mig att jag skulle göra en massa pretentiös dansmusik i Buzz, (jag skulle kalla mig "Bianca sung for sparrows", och bara det är det ju stönvarning på) och då ville jag egentligen ha någon sorts viskande spökflickröst som skulle säga en massa förvirrade fraser om en "sleeping willow mistress", men jag hade ingen annan att sampla än mig själv. Tja, jag tog en mikrofon och viskade en massa fraser, och jag lät som en fullkomlig idiot på alla de där samplingarna. Det var riktigt pinsamt. Men, sedan körde jag Chorus på dem (alltså, spelade dem i ett par olika pitchar, såsom om jag hade tagit ett ackord med de olika rösterna, samtidigt) lite snabbare än jag egentligen hade läst in dem. Spelar man upp ett ljud snabbare än man läst in dem så låter man till slut som en smurf, men om man bara gör det aningens snabbare än orginalet så kan man komma att låta som en tjej eller ett barn. (Prova att spela upp en Michael Jackson-låt långsammare än originalet så låter han plötsligt som en nerdrogad Barry White) Jag drog det också igenom en maskin som distade ljudet. Distortion är en effekt som vanligtvis används på elektriska gitarrer, men när man använder det på en människoröst så klämmer det till alla toppar på ljudvågorna. Ljud som T, S, TS, F och P brukar påverkas tydligast; det låter burkigt, elektriskt och taggigt. Nå, min röst var ju ganska viskande, så där blev effekten inte så tydlig, men sedan körde jag det också igenom ett särskilt echo som finns i Buzz, en som heter Ninja Delay. Med Ninja Delay kan man välja vilken del av ljudet man vill göra ett eko på. Antingen de dova delarna av ljudet, eller de gälla. Jag valde de gälla. Det betydde att det framförallt var de fräsande, susande, S-ljuden som det blev eko på; vilket gjorde att "SSSleeping..." omedelbart satte igång ett viskande tisseltassel-ljud som snart avtog i styrka, innan "...miSSSTreSSSS..." återigen fick det att börja tissla och susa, såsom om det stod en massa barn och flickor bakom den som stod närmast mikrofonen och att de började ömsom viska till varandra och ömsom hyscha varandra medan de första barnen läste upp sina meddelanden.
Jag vet inte, det är möjligt att jag lät själva ekot få gå igenom en annan maskin (såsom ett vibrato) för att jag skulle få ännu mer effekt, men det spelar inte så stor roll. Det lät rätt bra till slut. Inte om man bara lyssnade på samplingen i sig, men med musiken i bakgrunden så liksom bäddades viskningen in i bakgrundsljuden och det lät rätt bra. Man frågade direkt "Va? Vad är det de säger?" och så spolade man tillbaka för att få försöka höra en gång till.
---
En del av de sakerna kan man göra i ett vanligt ljudprogram också, och det är betydligt enklare än att göra det i Buzz (även om det är roligare i Buzz eftersom effekterna där görs i realtid och eftersom man kan dela upp ljud i olika delar och effektbehandla båda delarna olika). Men tja, i ett vanligt ljudprogram (såsom jag antar att Audicity är) så handlar det nog mest om att spela ljudet gällare än det är i verkligheten (ett bra ljudprogram kan göra det utan att ljudet behöver spelas upp snabbare, vilket är enormt häftigt), att eventuellt dista det och att sedan lägga eko på det. Då får man ball ooky-spooky-effekt.