Nekromanti ok... då behöver ja hjääääälp

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
ok... min snilleblixt om frundegenskaperna va ente så bra /images/icons/sad.gif . kan ni hjälpa mig att komma på et nytt sätt? de e så tråkit att bara ha, slå 1t20 här å 1t20 dår.... (nä ja SKA INTE ha d så)...

ja ska ha me dessa grundegenskaperna:
sty - sto - smi - int - kar - psy - fys

snälla hjälp mig!/images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ett förslag

Först, kom ihåg KISS-regeln:

"Keep It Simple, Stupid!"

Den regeln gäller fanimej allt, från flygplansbygge till rollspel. Det finns ingen mening med att komplicera saker mer än nödvändigt.

"kan ni hjälpa mig att komma på et nytt sätt?"

Vad ska du med ett nytt sätt till? Det förvirrar bara spelarna.

IMHO, det är inte här du ska lägga krutet. Börja med att skapa ett sätt att göra saker, till exempel bryta arm eller slåss. Från det, kom på vad du behöver för värden. När du vet vilka värden som ska finnas, då först kan du ta reda på hur man får fram dem. Och i slutändan inser man lätt att balla (läs: krångliga) sätt att slå fram sin rollperson bara är jobbigt.

"de e så tråkit att bara ha, slå 1t20 här å 1t20 dår.... (nä ja SKA INTE ha d så)..."

Slå inte alls. Ge spelaren ett värde på 11 i samtliga grundegenskaper. Man får höja en egenskap genom att sänka en annan. Man får ett poäng om man sänker en egenskap ett steg, som man sedan kan placera på en annan egenskap. Undantaget är om man sänker en egenskap som är 16 eller mer. Då får man två poäng per steg ner till 15. Man får inte sänka sig lägre än 3.

Det kostar två poäng per steg att höja en egenskap över 15, annars en poäng per steg. Man får inte höja mer än 20.

Vill du ha lite variation och bättre rollpersoner, slå 1T20. Så många poäng får spelaren att placera ut, utöver de som spelaren får genom att sänka andra egenskaper.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jopp. (En hel del om RP-generering)

Lyssna på Krille, han kan han.

Men för att svara på din fråga då..
Du vill alltså ha ett häftigt sätt att få fram grundegenskaper? Huvudsaken är att det är häftigt? Hmmm, vad du skulle behöva är nog en sådan där idé som [color:blue]Rising</font color=blue> och [color:magenta]Ripperdoc</font color=magenta> (tror jag.. [color:blue]Han</font color=blue> och/eller [color:magenta]Kitzune</font color=magenta> kanske var med på ett hörn också?) hade, ett slags brädspel för att avgöra sin rollpersons bakgrund. Alltså, man flyttar runt sin rollperson på ett bräde (eller ja, egentligen räcker det med tabeller) och slumpar fram lite vad som händer honom. Sedan får han välja hur han ska bete sig, och hans val påverkar grundegenskaperna..
T. ex: Rollpersonen föds i en fattig familj. Han visar sig ha anlag för magi. Han kan få gratis utbildning i huvudstaden, men farsan kräver att han stannar och hjälper till med jordbruket. Plötsligt dör farsan. Stannar han kvar eller ger han sig av? (I detta fallet kanske ALLA situationer kom av slumpslag, anlag för magi, fattig familj -> farsan vill att han stannar, farsan dör..)

Själv så har jag en bild av grundegenskaper som du kan läsa HÄR!
Den vrider om begreppet grundegenskaper, och gör det mycket mer logisk i min mening. Det är så jag vill ha det.. Kan nog kombineras med det där brädspelet rätt bra, eftersom brädspelet ger dig färdigheter som då ger dig grundegenskaper.. Logiskt! /images/icons/smile.gif

Förresten, på tal om mitt system, så kom jag på att istället för att låta färdigheter avgöra grundegenskaper som också påverkar andra färdigheter, kan man TA BORT grundegenskaperna, låta besläktade färdigheter påverka färdigheter, och BARA använda färdigheter. Eftersom det går att omvandla speciella egenskaper (fördelar/nackdelar, se HÄR) till färdigheter, vilket jag nog tänker göra, så har jag BARA färdigheter i spelet sen.. Hmmm, och första gången jag kom hit till forumet så tyckte jag att Västmark:s system var för löst för att använda som modell.. /images/icons/laugh.gif

Det kanske vore en idé.. Enbart färdigheter, och ett slags brädspel för att avgöra bakgrunden. Snacka om intuitivt! /images/icons/laugh.gif (Den där brädspels-grejen är rätt smart, men rätt specialiserad också.. Passar väl inte till alla. En sak som man verkligen kunde satsa på skulle vara att göra en slags generisk RP-generingsmodul med brädspels-reglerna som ena delen, och en skitmassa rp-frågor som motpol. Och kanske slänger man in några tabeller och rp-genereringstips.
Det skulle bara vara SÅ mäktigt! /images/icons/laugh.gif

<font size=0>Edit: Det var Ripperdoc, inte Chrull! Sedan kanske det var Kitzune också?<font size=2>
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Re: Jopp. (En hel del om RP-generering)

ok.. de låter jävlit bra... med spelplan asså. men e d inte (C) på det? /images/icons/tonguea.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nejdå..

Det är ju ingen som har gjort det än, och om nu någon skulle göra det så skulle dom nog inte ha grund för att stoppa dig från det. Vill du vara riktigt säker så kan du ju alltid emaila/privat meddel:a dom.. Ripperdoc är jag säker på att han la fram idén. Kitzune är jag väldigt säker.. (Fast han kanske du inte kan nå via internet för tillfället) "Han" fick jag för mig, men det kanske bara är något nys.. Rising har nog iallafall gillat idén, men jag kanske blandar ihop det med hans iniativsystems-brädspel.. /images/icons/wink.gif

Du hittar dom under rubriken "Sök" bredvid "Huvudsida" i länklistan där uppe på sidan. Längst ner på söksidan kan man söka efter användare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nejdå..

Ripperdoc är jag säker på att han la fram idén. Kitzune är jag väldigt säker.. (Fast han kanske du inte kan nå via internet för tillfället) "Han" fick jag för mig, men det kanske bara är något nys.. Rising har nog iallafall gillat idén, men jag kanske blandar ihop det med hans iniativsystems-brädspel..

Mmm, hur var det nu? Jag var med på ett hörn i den där diskussionen, men vi kom inte fram till så mycket, så jag tycker inte att man skall söka efter den där tråden. (Jag har för mig att jag postade något helruttet exempel i en excelfil som var helt obegriplig och idiotisk, så jag vill verkligen avråda folk från att gräva i den där tråden...) En sak som är helt säkert är att ingen skrev något så pass konkret att han eller hon kan copyrighta idén om att man ska spela fram rollpersonens liv. Faktum är att ingen ens kom på något så pass konkret att man ens skulle kunna påstå att vi kom fram till något ens i närheten av att vara spelbart. Inte jag iaf. Nå, redan i gamla Mutant Chronicles så "spelade" man ju fram sin rollperson, så tanken är ju gammal som gatan. Man skulle ju kunna ta det konceptet och utöka så att man inte bara väljer mellan olika militärutbildningar och sån skit, utan även får "spela" fram sina grundegenskaper. Är du en bråkig unge? En väluppfostrad unge? Hjälper du pappa med sysslor på farmen? Är du klassens clown? Är du en pussgurka på dagis? Om man bara tänker till lite så skulle det där säkert kunna bli intressant.

Det görs ju en hel del forskning på vilka skillnader det blir på folk beroende på om de är enda barnet, storasyskon, småsyskon eller mellanbarn. Redan där så inordnas vi i system som ger oss vissa fördelar och nackdelar. Småsyskon känner en större press på sig att sticka ut och särprägla sig gentemot sina äldre syskon. Därför blir de äldre syskonen ofta halvbra på allting medan småsyskonen blir extrema och spetskompetenta. Samtidigt så blir de äldre syskonen ofta goda ledare medan mellanbarnen brukar ha lätt för att samarbeta. I militären är just mellanbarnem överrepresenterade.

Nå, man kunde spinna vidare på de där tankebanorna och göra något vettigt utav det. Tror inte att någon av oss som var med i den gamla diskussionen skulle ha något emot att man spånade vidare på det här med att spela fram sina rollpersoner. I själva verket är det nog vi som blir gladast om någon verkligen klarar av att göra ett spelbart koncept av det hela.

Fritt fram, alltså!

/Rising
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Precis

"'Han' fick jag för mig, men det kanske bara är något nys.."
Jag var inte med.. Idén var för bra för att jag skulle kunna yttra mig.. /images/icons/wink.gif
Hmmm.. Smart, Arvidos, att använda färger för att märka ut namnet tydligare.. Ska nog ta efter det.. Fet stil är inte det bästa att använda medan [color:blue]blå</font color=blue> färg var inte så störande som jag trodde.. Kanske man ska ha [color:ff69b4]rosa</font color=ff69b4> för de kvinnliga användarna och [color:blue]blå</font color=blue> för de manliga? Hmm, kanske inte..

[Tillbaka till huvudfrågan]
Arvidos hade en idé för att slå fram grundegenskaper.. Köp först ett värde och slå sedan tärningar och addera till värdet.. Då kan man välja att man t.ex. vill ha större chans att få hög Styrka än Intelligens..
Säg att du har en skala mellan 1-20.. Du har 35 poäng att sätta ut på dina grundegenskaper.. Mellan 1-5 kostar det 1 poäng per steg, mellan 5-10 kostar det 2 och över 10 kostar det 3. Sedan slår du helt sonika 2T6 och lägger till värdet du köpt.. Enkelt, snabbt och ogenomtänkt.. /images/icons/wink.gif

Man kan göra tvärtom att först slå och sedan köpa.. Då kan man påverka resultat som man inte är nöjd med.. Inte för att jag skulle gilla den metoden själv för att det är alldeles för lätt att opt:a på så sätt..

Du kan sänka skalan för grundegenskaperna till 10.. På så sätt har man en allmän och lättöverskådlig skala för hur man är byggd.. Du kan slå fram grundegenskaperna med 3T10 och ta medelvärdet på dessa tre tärningar..
Detta är bara ett förslag... Jag har inte räknat fram några procentchanser för hur stor chans det är att få värderna. 1 på 250 att få 1 eller 10 är det iaf. (om man kör med normala avrundningsregler)..

Om grundegenskaperna inte påverkar färdigheterna så kan du lika gärna skita i grundegenskaper.. Dessa säger ju bara hur man är uppbyggd och funtad.. Färdigheterna tyder på vad man kan.. Låt spelarna bestämma hur personen ska vara eller ha för- och nackdelar som talar om hur RP:n är.. Stark, Svag, Snygg, Ful, Smidig, Klumpig med värden mellan 1-5 eller bara ha Stark, Snygg, Smidig med värden mellan -5 och 5.. Med minuspoängen så kan man köpa mer pengar, mer färdigheter eller mer fördelar..

/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar ha lätt att komma på system men ha svårt för att få de att funka
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jopp. (En hel del om RP-generering)

T. ex: Rollpersonen föds i en fattig familj. Han visar sig ha anlag för magi. Han kan få gratis utbildning i huvudstaden, men farsan kräver att han stannar och hjälper till med jordbruket. Plötsligt dör farsan. Stannar han kvar eller ger han sig av?

Det kanske bara är jag men är det inte litet misstänkt att farsan "plösligt" dör när han sätter käppar i hjulen för sin _magiintresserade_ son? Låter som en saftig mörk hemlighet :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hähähä.. >:)

Kul vinkling! /images/icons/laugh.gif Man kanske kan få händelsen "faders död", och sedan väljer man själv varför han dog? Fast ett sådant löst system tillåter ju inte sådana kul effekter som fader död=får gå på universitet. Visserligen så blir ett sånt system STORT och bökigt, så det är nog bättre att slumpa fram händelser och brodera ut mera själv..
 
Top