Skuggvargs orsaker
Interesting. Äntligen något som jag känner mig engagerad av. Åtminstone tillräckligt engagerad för att skriva något i alla fall (jag har börjat försaka rollspel.nu mer och mer, till förmån för Svenska Magic).
Tänkte ge mig på att kommentera varenda förslag i listan:
"1. Man ska ju ha tillverkat ett eget rollspel! Att du gjort det själv är det viktigaste av allt. Känslan när det är färdigställt är/kommer att vara oslagbar!"
Jomenvisst. Kan jag självklart hålla med om. Det är något speciellt med att snickra själv.
"2. Din regelmotor, din idé är så fantastiskt väl sammansatt, bättre än någon annans faktiskt, att du bara måste tillverka ett helt rollspel kring reglerna!"
Njä. Kan jag inte hålla med om. Mina regler är inte speciellt fantastiska på något vis men de har en klar fördel: JAG tycker att de funkar bra. Alldeles för ofta sitter man och tvingar sig själv att lära sig regler som man egentligen inte alls tycker om, vilket får till följd att man antingen ger sjutton i att spela spelet eller ändrar man reglerna för att man inte står ut.
"3. Du vill skapa något orginellt, något som skiljer sig från mängden på så många plan som möjligt. Ditt rollspel ska vara revolutionerande och banebrytande! "
Till viss del. Jag vill skapa min egen värld, med mina egna varelser och min egen syn på magi (ordet "magi" kommer för övrigt att vara totalt bannlyst i spelet, det heter något helt annat och funkar inte som man är van vid).
"4. Du har en passion för något specifikt, en förkärlek för en slags kultur, en romantisk idé, en känsla, ett tema eller liknande och vill utveckla ett nischat rollspel helt enligt denna linje."
Totalt fel när det gäller mig.
"5. Du har en fantastisk, mångfacetterad spelvärld som du vill färdigställa i form av ett eget rollspel, helst med en egen komplett uppsättning regler. Din värld "förtjänar" det."
Nej. Det började egentligen med att jag tyckte DoD-reglerna sög fett och började göra om dem. Sedan följde egna idéer om yrken, varelser, saker i världen och helt plötsligt var det inte DoD längre. Men självklart förtjänar min värld att komma till liv helt och hållet, i glada vänners lag.
"6. Du har sett så många bra saker hos så många rollspel att du vill sätta samman dessa saker till ett unikt alster- ditt eget rollspel."
Jag har sett många bra saker och plagiat är förvisso den främsta formen av beröm, men nej, jag vill inte kopiera i onödan, jag vill hitta egna lösningar.
"7. Du vill tjäna pengar på ditt rollspel! Att få folk intresserade av och köpa ditt rollspel är det viktigaste. Vad du själv brinner för är sekundärt."
Om någon verkligen skulle höra av sig och vilja betala pengar för mitt rollspel skulle jag visserligen bli väldigt smickrad och glad men det var aldrig tänkt att bli kommersiellt. Jag har gjort det för min egen skull och för mina vänner.
"8. Du vill tillverka ett "universalsystem" som ska vara kompatibelt med så många rollspelsgenrer som möjligt."
Passar inte in på mitt huvudprojekt men däremot på ett av mina sidoprojekt. Detta sidoprojekt hoppas jag blir så enkla och smidiga regler att man gärna vill använda dem i vilken genre som helst. Men inte tror jag att det kommer att bli så banbrytande att någon mer än jag och mina vänner vill använda det.
"9. Du vill skapa rollspel som experiment för att se hur väl olika kombinationer av innehåll och koncept fungerar. Vad gör det om rollspelet inte blir bra, du har ju ändå lärt dig något?"
Nej, jag vill inte ägna mig åt tankelekar som inte leder någonstans.
"10. Du vill komplettera en befintlig, men dåligt representerad, rollspelsgenre med något bra- ditt rollspel!"
Passar inte heller på mitt huvudprojekt men på ett annat av mina sidoprojekt.
Intressant analys, på det hela taget.
/Skuggvarg