Jag ser det lite så här - att en RP kan "besegras" i en social konflikt, är inte (på ett principiellt plan) annorlunda än att samma RP kan besegras i fysisk strid. Båda händelserna kan leda till att spelaren förlorar kontroll över sin RP, för kortare eller längre tid - ytterst kan ju en RP "dö" i strid, vilket naturligtvis är det samma som att spelaren förlorar kontrollen över just den rollpersonen permanent, men i gengäld kan göra en ny. (I de flesta spel iaf.)
Att vi accepterar det som utslag av en konflikt, innebär att regeln eller principen om att spelaren inte ska fråntas kontrollen över sin RP långt ifrån är någon helig princip eller så. Vad det handlar om, är rimligen att reglerna ska upplevas som "schyssta" och balanserade. (Och med "balanserade" menas, precis som stridsregler, inte att det ska vara 50/50, utan en rätt stor favör för RP. Även rätt dödliga OSR-lir brukar ju lämna en större hög döda motståndare än RP...)
Däremot tror jag det är oerhört viktigt att följa det Måns påpekar, nämligen "persuasion is not mind control". Att låta en SLP övertala en RP till den grad att SL tar över och tvingar på rollpersonen handlingar som spelaren inte vill - det är ju förmodligen något alla skulle se som betydligt mer ingripande än att bara blockera RPs handlingar. Och ändå är det ju något spelarna sällan har något emot att försöka - eller ens ser som vare sig omöjligt eller "oetiskt" - mot SLP.
Så jag tror nog att den potentiella risken som 2097 beskriver i trådstarten och i det andra inlägget i tråden, verkligen bör hänga någonstans i bakgrunden, som en mörk skugga att skrämmas med. ("Om ni inte har realistiska uppfattningar om hur övertalning går till, kommer Lill-vätten och övertalar er att hoppa ned i glödande lava!") Något att, förhoppningsvis, aldrig spela ut, men ett hot androm till varnagel så att säga...
Däremot förtjänar den sortens interaktion mer än något enstaka slag - det är kanske också en fråga om "balans". Om strider iaf sällan är över på en enda stridsrunda (eller hur systemet nu hanterar det...) utan innebär en lång serie slag som simulerar kampen om överläge, taktiska finter, initiativ med mera innan striden är vunnen, så vore det ju märkligt om en lång övertalning (bortsett från fiktionen hur lång tid en handling tar) bara krävde ett enda slag.
En gissning är nog att betydligt fler spelare skulle vara bereda att acceptera något slags negativa följder för sin RP om övertalning i allt annat än triviala interaktioner hade mer av ett skill challenge-upplägg (tex lite som Ymir beskriver om Eon IVs regler).
Skadan av att förlora en övertalningssituation bör ju dock rimligen (av precis det skälet att ingen vill förlora kontrollen över sin RP helt och fullt) begränsas till en partiell förlust av kontroll, in game. Dvs RP tvingas göra något av SLPs mål till sitt, för ett tag, men spelaren får helt behålla kontrollen över hur det görs. (Tex "om ni skaffar mig det gyllene skinnet, så hjälper jag er förbi stadsvakten", "kom hörni, vi sticker till Colchis och letar efter det!")
Det bör då kanske mer handla om vem som får bära den tyngsta bördan som resultat av övertalningen, än att RP ska kunna drömma om att övertala kungen att ge dem kungariket, även med CHA 20, Ring of Persuasion +3 och 17 buff-spells...