Re: Okeanos/Wolframfästet:
Det finns dock vissa möjligheter till variation, måste jag ju säga.
Okeanos förutsätter t.ex. att rollpersonerna utgör besättningen på skeppet Keraunos (en sorts hellenistiskt Enterprise) men om spelarna hellre vill emulera Firefly och spela feniciska köpmän går det ganska bra med de regler, bakgrund och äventyrsuppslag som vi ger.
Däremot, om man vill spela intriger i Alexandria eller utforska det antika psyket via mysteriespel eller spela i Odysseus' era får man knappt någon hjälp eller stöd alls, och kan nog lika gärna modda Eon eller D&D eller GURPS eller så.
Bägge spelmiljöerna är dessutom sådana att världens metastruktur, eller vad man ska kalla det, lätt tillåter och uppmuntrar till att man skapar t.ex. egna samhällen eller organisationer i Wolframfästet som rollpersonerna kan interagera med. Bägge spelen kan dessutom spelas som kampanjer med ett slut (jorden går under i Wolframfästet, Keraunos besättning finner Atlantis' hemlighet i Okeanos), men det behöver man inte göra.
Trots att fokus är lätthanterligt för såväl spelare som spelledare är det förvånansvärt vilken återspelspotential man ändå kan få från en relativt tunn bok.
Erik