Nekromanti Okeanos/Wolframfästet: Mekanug förklarar vidare

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När det gäller Okeanos och Wolframfästet är de tänkta att bli standalone-produkter. Det finns inga planer på separata expasionsmoduler. Däremot kommer nytt material att läggas ut på Rävspels sajt och kanske även publiceras i Fenix.

terje

xenomorf mystiker
Re: Okeanos/Wolframfästet:

Det låter rimligt. Jag tycker inte att alla rollspel måste stödjas med långa serier av böcker. Mitt ideal är snarare att ett spel kan stå på egna ben. Bara de innehåller tydliga premisser för vad man spelar för äventyr så tror jag att det går bra. Och det verkar ju de här spelen kunna uppnå - du verkar ju inte skriva "rollspelet om antikens medelhav och atlant" där man kan spela vad som helst, utan ett mycket mer fokuserat spel där det är rätt klart vilka rollpersonerna är och vad för slags äventyr man kan spela.

Mekanurg

du verkar ju inte skriva "rollspelet om antikens medelhav och atlant" där man kan spela vad som helst, utan ett mycket mer fokuserat spel där det är rätt klart vilka rollpersonerna är och vad för slags äventyr man kan spela.
Du har helt rätt där. Mitt tillvägagångssätt beror på att jag vill skriva rimligt tjocka spel. Ett fokuserat spel blir 50-100 sidor, medan ett allmänt hållet spel kan bli som en telefonkatalog. :gremwink: Jag har ont om tid och därför vill jag göra saker som jag bedömer jag har rimlig möjlighet att slutföra på 12 månader.

Flurtis

Hero
Jag tycker det låter kanon. Jag föredrar korta kampanjer 5-10 speltillfällen. Då räcker det gott och väll med en grundbok.

//Flurtis

Nightowl

Champion

Det finns dock vissa möjligheter till variation, måste jag ju säga.

Okeanos förutsätter t.ex. att rollpersonerna utgör besättningen på skeppet Keraunos (en sorts hellenistiskt Enterprise) men om spelarna hellre vill emulera Firefly och spela feniciska köpmän går det ganska bra med de regler, bakgrund och äventyrsuppslag som vi ger.

Däremot, om man vill spela intriger i Alexandria eller utforska det antika psyket via mysteriespel eller spela i Odysseus' era får man knappt någon hjälp eller stöd alls, och kan nog lika gärna modda Eon eller D&D eller GURPS eller så.

Bägge spelmiljöerna är dessutom sådana att världens metastruktur, eller vad man ska kalla det, lätt tillåter och uppmuntrar till att man skapar t.ex. egna samhällen eller organisationer i Wolframfästet som rollpersonerna kan interagera med. Bägge spelen kan dessutom spelas som kampanjer med ett slut (jorden går under i Wolframfästet, Keraunos besättning finner Atlantis' hemlighet i Okeanos), men det behöver man inte göra.

Trots att fokus är lätthanterligt för såväl spelare som spelledare är det förvånansvärt vilken återspelspotential man ändå kan få från en relativt tunn bok.

Erik

Mekanurg

Okeanos: Firefly

Okeanos förutsätter t.ex. att rollpersonerna utgör besättningen på skeppet Keraunos (en sorts hellenistiskt Enterprise) men om spelarna hellre vill emulera Firefly och spela feniciska köpmän går det ganska bra med de regler, bakgrund och äventyrsuppslag som vi ger.
Jämra bra idé. Kan bli en bonusartikel i Fenix eller nå't.

Nightowl

Champion
Re: Okeanos: Firefly

Det är du som är en Firefly/Serenity/Traveller-fan (berätta för mig hur Firefly *inte* är en Traveller-kampanj?). :gremwink: Jag saknar kunskaperna för att skriva den artikeln, så nu har du dömt dig själv till extra arbete. :gremelak:

Däremot har jag funderat på Okeanos: Deep Sea Nine, eller möjligtvis Okeanos: Babylon Five - en kampanj efter den föreslagna i spelet, som är stationär, på någon av öarna i Okeanos, och handlar om spelarna som satrapens män, hanterande de många märkliga folkslagen och deras reaktioner i kejsardömets första provins bortom Herakles stoder.

Erik

Mekanurg

Évge!

Det är du som är en Firefly/Serenity/Traveller-fan (berätta för mig hur Firefly *inte* är en Traveller-kampanj?). Jag saknar kunskaperna för att skriva den artikeln, så nu har du dömt dig själv till extra arbete.
Spelskriverier är glädje, så det gör ingenting.

Däremot har jag funderat på Okeanos: Deep Sea Nine, eller möjligtvis Okeanos: Babylon Five - en kampanj efter den föreslagna i spelet, som är stationär, på någon av öarna i Okeanos, och handlar om spelarna som satrapens män, hanterande de många märkliga folkslagen och deras reaktioner i kejsardömets första provins bortom Herakles stoder.
Évge! :gremcool: (="bravo" på grekiska). Helt underbar idé.