Nekromanti Okej då: PAX!

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej! Dags att presentera ännu ett rollspelsprojekt.

Världen
======

Pax är ett fantasyspel. De främsta influenserna är Tove Jansson böcker om mumintrollen (Och "Muminpappans Memoarer" i synnerhet, samt Michael Endes böcker om Jim Knopf (Jim Knapp på svenska), den typen av böcker där världen inte har någon egen existens utanför historien, utan bara används som en fond för berättelsen och för att erbjuda författaren plotredskap, och vars världar därför saknar inre konsistens, där författaren bara kan införa nya fenomen då de passar berättelsen utan att behöva ta hänsyn till deras relation till världen.

Nåja, Pax utspelar sig i ett kejsardöme, Riket, som omfattar nästan hela världen. Till norr, öster och söder ligger ogenomträngliga vildmarker, Utmarkerna, och till väster ligger Oceanen, där allt glesare öbågar skyddar fastlandet. Riket is ig består av ett stort antal provinser med variernade grad av självstyre. Det har inget naturligt centrum, utan kejsaren färdas runt mellan dess storstäder med mellanrum på några år. Hela Riket lyder under Pax Regnum, som försäkrar dess invånare fred och säkerhet. Våldsamma konflikter är så gott som okända i Riket, och i den mån de förekommer, så är det antingen simpla uppgörelser på individnivå, i kamp mot elaka monster eller i försvaret av Riket mot vissa av Utmarkernas invånare.

Upplägg
======

(Lite exempel från "Muminpappans memoarer" finns inbakade för att illustrera).

Nåja, tanken med spelet är i alla fall att Världen (utöver genomgående information, inte mycket mer omfattande än ovanstående) skall vara helt tom, och att det skall vara upp till spelledaren att fylla den med företeelser allt eftersom. Detta för att simulera genren, där författaren sällan låter sig begränsas till någon kontinuitet i världen.

Mycket av grundregeldokumentet skall därför ägna sig åt att komma med förslag på hur man bygger företeelser, platser, personer, varelser och saker, så att de passar genren och stämningen. med dem skall även ett par exempel följa, som demonstration, inspiration och för att hjälpa presumptiva spelare att komma igång.

Exempel: i genren är det vanligt att stöta på märkliga varelser. I "Muminpappans Memoarer" stöter sällskapet på klippdassar, Mårran och ett spöke, bland annat. Gemensamt för dessa varelser är att de aldrig är rena rama kanonmaten mot vilka rollpersonerna kan mäta sina förmågor. De är egna karakärer med gott om personlighet och syfte med tillvaron. När spelledaren skapar egna varelser skall han uppmuntras att skapa dem efter dessa riktlinjer

Tanken är vidare att rollpersonsgenereringsprocessen skall vara väldigt fri, så att de tär lätt att uppfylla sitt koncept och så att även spelarna får ett kreativt utlopp i spelet. man skall till exempel kunna designa sin födelsemiljö, sin art, vänner, fiender och kontakter, bostad och ägodelar relativt oinskränkt. Genrens natur, och tips till spelledaren, skall hindra att dessa aspekter av rollpersonens relation till spelvärlden skapar obalans. Spelvärlden är så pass fredlig och rättvis att makt och rikedom egentligen inte har någon större betydelse, och vem som helst kan uppleva äventyr ändå, eftersom de knappast behöver ägna dagarna åt politik.

Exempel: I "Muminpappans memoarer" har Fredriksson en ångbåt, som han byggt själv. Det framkommer inte varifrån han fick material och hur han livnärde sig medan han byggde den, men så länge ångbåten passar karaktären, så är det lugnt. Hurvuvida han äger en ångbåt eller inte förändrar inte hans kapacitet nämnvärt, men den är ett utmärkt verktyg för att föra berättelsen framåt

Reglerna skall vara ganska spartanska, men stort fokus skall ligga på användandet av Färdigheter, och kreativa problemlösningsmetoder skall uppmuntras. Eftersom Riket är en fredlig plats hade jag tänkt utelämna alla stridsregler mer avancerade än "motståndsslag mellan dig och motståndaren, den som får högst vinner". Istället skall jag uppmuntra andra strategier än strid för att ta hand om sina fiender. Självklart skall jag lämna möjligheten att lägga till ett stridssystem öppen, och även publicera dylika.

Exempel: I "Muminpappans memoarer" tar muminpappan hand om Mårran utan våld, genom att rädda hennes offer. Han och hans kamrater blir av med klippdassarna genom att dessa rövar bort samma offer. Havshunden besegras med hjälp av starka ubåtslyktor. Vid inget tillfälle brukas våld.

Jag uppskattar era insiktsfulla kommentarer!

Man Mountainman

Storsvagåret
Äh...

Det är ju bara ett arbetsnamn. Det fattar väl varenda en att jag inte har tänkt döpa ett sånt här rollspel till något så töntigt som "Pax" (Ta inte illa upp, PAX).

Zaphod_UBBT

Swordsman
Trevligt igen.

Jag tycker, precis som med ditt andra projekt (Nya Tider, Nya Seder), mycket om konceptet. Men här var det nog inga frågetecken som behöver rätas ut. Jag är själv mycket förtjust i både mumintrollen, berättandet där och hela det som du rubricerade Upplägg. Alla exemplena under den rubriken är precis de delar som jag gillar, och har funderat extra på.
Trevligt. Och världen verkar väl inte vara så jättespeciell, men det verkar inte vara där du vill ha fokus.

Så (om du inte vill ha åsikter om något speciellt är det) egentligen inga vettiga kommentarer förutom medhåll och uppmuntran!

Zaphod

Quan'talis

Swashbuckler
Jag uppskattar era insiktsfulla kommentarer!

Eh... låter kul. :gremcrazy:

Jag kan tyvärr inte komma på några insiktsfulla kommentarer, men jag tycker att allt du nämner låter riktigt bra. Det du säger om spelsättet (ingen fokusering på strid) passar ju väldigt bra med förebilderna och så. Låter roligt. Ser fram emot resultatet.

-JPS-

Morgoth

Swashbuckler
Wohoo! Dnalle har gjort det igen! *frälst*

Låter ju hur jävla kul som helst. Behöver du hjälp så är jag på.

/Mogge, varför får Dnalor alltid de tuffa idéerna? Oh, wow... nu sitter jag och lyssnar på Genesis här... det torde passa ganska väl till PAX, eller vad nu namnet i slutändan blir... äsch, jag älskar bannemej flumm.

Sodivra

Champion
Mumm mumm

Jag gillar det där med motståndsslag för strider.. Man vann helt enkelt, och då kan man göra vad man vill med motståndaren.. Har du funderat på någon form av "inflytandepoäng" för att påverka handling? Eller någon annan form av möjlighet/reglerande.. Iofs, rena "inflytandepoäng" vore rätt tråkigt..

Färdigheter då? I ett rollspel där färdigheter så viktiga så tycker jag att det skulle vara tråkigt med konventionella färdigheter, då håller jag mer på "egenskaper" som kombineras ihop, osv.. Passar nog stämningen också.

Stämning ja, allmänn stämning i rollspelet? Är det mumindalen rätt upp och ner?

(Om ni undrar över rubriken så lyssnade jag på musik.. Nightwish, jag är er!)

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Wohoo! Dnalle har gjort det igen! *frälst*

Låter ju hur jävla kul som helst.

tackar! :gremsmile:

Behöver du hjälp så är jag på.

Vi får väl se. Jag tänkte få upp en sida för mina rollspelsprojekt inom den närmsta framtiden, och där skall jag väl annonsera efter hjälp om jag beslutar mig för att jag behöver någon (och emd tanke på alla projekt jag sitter och spånar på så kommer jag nog att behöva hjälp).

varför får Dnalor alltid de tuffa idéerna?

Tja, själv brukar jag tänka detsamma om Krille, Rising och de andra kreativa giganterna. There's always a bigger fish.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Mumm mumm

GAHH! Här skriver man värsta inlägget och så LOGGAR FORUMET UT EN, så när man skall svara så har man "endast läsrättigheter". Man kan ju bli tokig för mindre.

Jag gillar det där med motståndsslag för strider.. Man vann helt enkelt, och då kan man göra vad man vill med motståndaren..

Jo, det var väl det som var tanken. Det ger en trevlig bieffekt. I och med att man alltid får bestämma vad som händer med fienden är det sällan någon behöver dö. Varför skall man ha ihjäl sin motståndare när han kan vara medvetslös, tillfångatagen eller jagad på flykten? Det passar väl till genren i övrigt.

Har du funderat på någon form av "inflytandepoäng" för att påverka handling? Eller någon annan form av möjlighet/reglerande.. Iofs, rena "inflytandepoäng" vore rätt tråkigt..

Tja, jag har något jag kallar ”lyckopiller” (deadlandsspelare är bekanta med mekaniken) som man kan använda för att temporärt höja Färdighetschanser. Några poäng specifika för strid har jag dock inte planerat att ha med. En av tankarna är dock att man lätt skall kunna skapa Impromptu-stridssystem som passar med resten av systemet, och på så sätt anpassa sitt spel.

Färdigheter då? I ett rollspel där färdigheter så viktiga så tycker jag att det skulle vara tråkigt med konventionella färdigheter, då håller jag mer på "egenskaper" som kombineras ihop, osv.. Passar nog stämningen också.

Tänkte du dig något Västmark-aktigt då? Annars hade jag tänkt mig ett system med ett fåtal, väl beskrivna och väl genomtänkta Färdigheter (jag har en ganska stor aversion mot de flesta Färdighetssystem just på grund av bristen på genomtänkthet). Till det skulle tillkomma binära Egenskaper för dem som vill ha mer avancerade rollpersoner. Grundegenskaper skall jag utelämna, dem tycker jag är onödiga. Du får dock gärna utveckla dina tankar.

Stämning ja, allmänn stämning i rollspelet? Är det mumindalen rätt upp och ner?

Nja, ”Muminpappans memoarer” är ganska olik övriga muminböcker. Mer Rudyard Kipling än finskt svårmod. Övriga inspirationskällor är tidigare nämnda Jim Knapp (det där med det flygande ångloket och kinesprinsessan, du vet) och lite annat smått och gott, däribland en roman vid namn ”Tokiga landet” jag själv skrev i unga år. Glatt, äventyrligt och fantasieggande.

Rising

Vila i frid
Tokiga Landet!!! :^D

"en roman vid namn ”Tokiga landet” jag själv skrev i unga år."

Det måste vara det bästa namn jag någonsin hört! "Tokiga Landet!!!" Kan inte spelet få heta det?

Tja, annars så tycker jag det låter precis lika suveränt som det gjorde första gången du nämnde det. Frihet, flexibilitet, fantasifullhet...

Jag gillade också det jag uppfattade som att du skulle premiera inspirerande texter framför tärningsmekanik i rollpersonsgenereringen. Ett annat rollspel som gör det på ett mycket enkelt sätt är Wuthering Heights, där det viktigaste med ens rollperson är ens problem. Det är saker som "naive", "ugly" och "dress improperly". Allteftersom man bli galnare så ballar ens problem ut mer och mer. En naiv typ blir naivare och naivare, och en fuling skäms allt mer över sitt utseende. Det är kul.

På samma sätt kunde man ha någon sorts -Egenheter- i ditt rollspel. Humpty Dumpty är Egensinnig och Ömtålig, Lilla My är Brysk och Självständig osv.

Förresten; försök hålla språket i spelet enkelt. Jag tror inte man ska prata om "konflikter på individnivå" eller "aspekter av rollpersonens relation till spelvärlden", fast det är väl bara så du formulerar dig nu till oss när du förklarar konceptet?

Nå, jag är väldigt nyfiken på vad du spånar fram, och det är helt klart ett projekt som passar dig.

Som Tove-älskare (och Ende är ball han med) vill jag förresten gärna få äran att förse verket med illustrationer så småningom...

/Rising

G

Guest

Guest
Nåja, tanken med spelet är i alla fall att Världen (utöver genomgående information, inte mycket mer omfattande än ovanstående) skall vara helt tom, och att det skall vara upp till spelledaren att fylla den med företeelser allt eftersom. Detta för att simulera genren, där författaren sällan låter sig begränsas till någon kontinuitet i världen.

Påminner mig om någon äventyrsserie som gick på fyran... Ett gäng ungdomar hamlade i en bortglömd dal, den utforskades mer och mer och innehåll tusentals olika kulturer och kulter som inte verkade påverka varandra nämnvärt... Detta ledde dock till att serien var omöjlig att hålla reda på...

Men det jag minns mest är alla pampiga elefantparader som pågick hela tiden....

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Tokiga Landet!!! :^D

Det måste vara det bästa namn jag någonsin hört! "Tokiga Landet!!!" Kan inte spelet få heta det?

Tja, nu när du säger det så, jag vet inte varför jag inte tänkte på det direkt.

På samma sätt kunde man ha någon sorts -Egenheter- i ditt rollspel. Humpty Dumpty är Egensinnig och Ömtålig, Lilla My är Brysk och Självständig osv.

Jag klurade lite på ett system med någon form av arketyper eller personlighetsdrag som man skulle kunna välja mellan när man bygger upp sin rollperson. Det kan dock vara svårt att bygga upp en mekanik för det. Jag vill ju inte ha ett system som GURPS där *alla* personlighetsdrag regleras. Men du hade kanske föreställt dig ett system där

fast det är väl bara så du formulerar dig nu till oss när du förklarar konceptet?

Bingo!

Som Tove-älskare (och Ende är ball han med) vill jag förresten gärna få äran att förse verket med illustrationer så småningom...

Tja, kan jag säga annat än "ha den äran!"?

Morgoth

Swashbuckler
Pax Non...

...är mycket bättre. Då slipper mosåndarna plågas i en unken tortyrkammare nere i ett uråldrigt klosters källare, utan kan istället klubbas ihjäl av ett rättframt och ärligt långsvärd i nyllet.

/Mogge, presamhällskritisk

<font size="1">Edit: Pax Non var det va?</font>