Är det här sådan där ironi som ni ungdomar sysslar med nu för tiden? D&D4 är visserligen mer fokuserat än tidigare versioner, men annars handlar det om precis samma saker som rollspel har handlat om från ruta 1.D&D4?
Nobilis är definitivt annorlunda om man jämför med andra rollspel, men det är inte direkt så att det sålt några jätteupplagor eller nått en stor publik. Det är ett litet rollspel med en liten entusiastisk fanskara, och som väldigt få spelar.Nobilis?
Om målet bara är "några tusen" (säg tre tusen) per år tror jag det är görbart via Lulu. Om man orkar beställa en bunt böcker och sedan gå ned med dem fysiskt till SF-bok, till exempel. Även små, fula, okända spel lär kunna dra in någon tusenlapp om man räknar in konventsförsäljning. (Terone har gått lite plus, faktiskt.)Däremot så tror jag att som extraknäck kan det fungera. OM MAN GÖR DET RÄTT. Dvs med rätt uppläg, rätt approach etc tror jag att man kan dra in några tusen extra per år.
Jag går inte riktigt med på att man skiljer sig från andra spel bara för att man har en större budget. D&D är fortfarande rollspel modell 1A. Fantasy? Check! Alver, dvärgar, hobbitsubstitut, trollkarlar, drakar, grottor, orcher? Check! Fokus på strid och magi? Check!Man kan skilja sig på andra sätt än regelmässigt och spelet faktiskt spelas... INTRYCK till exempel. D&D står ut med sitt totalkommersiella fokus.
Det var inte ironiskt alls. Det finns inget spel idag som blandar rollspel med brädspel på samma sätt som D&D4. I inga tidigare versioner av spelet finns detta med. Inte ens i D&D3, som dock var där och nosade lite grand, så är det ens i närheten av lika uttalat som i fyran.Gurgeh said:Är det här sådan där ironi som ni ungdomar sysslar med nu för tiden? D&D4 är visserligen mer fokuserat än tidigare versioner, men annars handlar det om precis samma saker som rollspel har handlat om från ruta 1.D&D4?
Mutant Chronicles?Arfert said:Alltså ett rollspel som fokuserar på att göra häftiga gubbar, med balla vapen och förmågor som slåss mot monster och levlar. Allt paketerat med färglada bilder som ger blanka fanken i allt vad realism heter när det gäller vapen, rustningar osv.. bara det ser häftigt ut.
Inget svenskt spel har nånsin vart så, till exempel. Inte ens Drakar.
Det har jag heller aldrig påstått. Däremot är jag helt säker på att det jag diskuterat i den här tråden är vad spelen innehåller, inte hur man marknadsför dem. D&D förblir ett rollspel av klassisk typ, med alla de saker ett sådant rollspel ska innehålla, även om man marknadsför det som en ny typ av drivmedel till fyrhjuliga motorcyklar.Arfert said:...då tror jag faktiskt du inte bergriper dig på positionering, varumärkesstrategi och marknadsföring.