Nekromanti Okej, nu tar jag mig vatten över huvudet!

Eksem

Champion
Re: Succérecept

Fast den säljer ju mer för att den var först, inte för att den skiljer sig. Den må skilja sig, men det är ju inte därför den skiljer sig.

Arfert

Facit

D&D säljer inte för att det var först, det är en missuppfattning... i övriga världen är det oftast inte bäst att vara först, historien är full med produkter som blivit överkörda av sina efterföljare...

...utan den riktiga förklaringen är att D&D är Top of Mind. Och för att bli det räcker det sannerligen inte att vara först. Det TSR och sedan Wizards lyckades med är att hålla ett kommersiellt fokus, våga satsa på det som kanske inte alltid ger mest cred, utan mest sälj. Alltså ett rollspel som fokuserar på att göra häftiga gubbar, med balla vapen och förmågor som slåss mot monster och levlar. Allt paketerat med färglada bilder som ger blanka fanken i allt vad realism heter när det gäller vapen, rustningar osv.. bara det ser häftigt ut.

Inget svenskt spel har nånsin vart så, till exempel. Inte ens Drakar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Är det här sådan där ironi som ni ungdomar sysslar med nu för tiden? D&D4 är visserligen mer fokuserat än tidigare versioner, men annars handlar det om precis samma saker som rollspel har handlat om från ruta 1.

/tobias

Eksem

Champion

Jag skulle inte ha kallat det först, det är rätt. Jag skulle ha skrivit att DnD säljer för att rollspel = DnD, inte för att det skiljer sig, för så tycker jag inte att det är. DnD är rollspel, alla spel som inte är som DnD är spel som skiljer sig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Nobilis är definitivt annorlunda om man jämför med andra rollspel, men det är inte direkt så att det sålt några jätteupplagor eller nått en stor publik. Det är ett litet rollspel med en liten entusiastisk fanskara, och som väldigt få spelar.

/tobias

Arfert

Facit

Man kan skilja sig på andra sätt än regelmässigt och spelet faktiskt spelas... INTRYCK till exempel. D&D står ut med sitt totalkommersiella fokus. WoD och till viss mån även WFRP försöker, men de är inte i närheten.

Dimfrost

Special Circumstances
Däremot så tror jag att som extraknäck kan det fungera. OM MAN GÖR DET RÄTT. Dvs med rätt uppläg, rätt approach etc tror jag att man kan dra in några tusen extra per år.
Om målet bara är "några tusen" (säg tre tusen) per år tror jag det är görbart via Lulu. Om man orkar beställa en bunt böcker och sedan gå ned med dem fysiskt till SF-bok, till exempel. Även små, fula, okända spel lär kunna dra in någon tusenlapp om man räknar in konventsförsäljning. (Terone har gått lite plus, faktiskt.)

Eksem

Champion

Men så såg spelet inte ut förut, det är inte det som skapade traditionen och gjorde att DnD = rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Man kan skilja sig på andra sätt än regelmässigt och spelet faktiskt spelas... INTRYCK till exempel. D&D står ut med sitt totalkommersiella fokus.
Jag går inte riktigt med på att man skiljer sig från andra spel bara för att man har en större budget. D&D är fortfarande rollspel modell 1A. Fantasy? Check! Alver, dvärgar, hobbitsubstitut, trollkarlar, drakar, grottor, orcher? Check! Fokus på strid och magi? Check!

/tobias

Organ

Out of time, out of mind

Gurgeh said:
Är det här sådan där ironi som ni ungdomar sysslar med nu för tiden? D&D4 är visserligen mer fokuserat än tidigare versioner, men annars handlar det om precis samma saker som rollspel har handlat om från ruta 1.
Det var inte ironiskt alls. Det finns inget spel idag som blandar rollspel med brädspel på samma sätt som D&D4. I inga tidigare versioner av spelet finns detta med. Inte ens i D&D3, som dock var där och nosade lite grand, så är det ens i närheten av lika uttalat som i fyran.

All utveckling behöver inte gå åt samma håll.

/Anders

Eksem

Champion

"I inga tidigare versioner av spelet finns detta med."

Utom, säg, 1st edition?

Hur som helst är det ju ändå inte anledningen till att DnD4 säljer. Det hade sålt om det så hade varit DnD3.75.

Simon

Swashbuckler

Arfert said:
Alltså ett rollspel som fokuserar på att göra häftiga gubbar, med balla vapen och förmågor som slåss mot monster och levlar. Allt paketerat med färglada bilder som ger blanka fanken i allt vad realism heter när det gäller vapen, rustningar osv.. bara det ser häftigt ut.

Inget svenskt spel har nånsin vart så, till exempel. Inte ens Drakar.
Mutant Chronicles?

Edit: Ja, naturligtvis inte precis levlar, men "blir bättre" i alla fall.

kängtrollson

Veteran
Re: The Straight Story

Tror du har rätt på många av punkterna, men...
Om vi låtsas att alla som spelat rollspel och är över 25 år gamla bara försvann spårlöst en vacker dag. Ja då tror inte jag att det där "Namnet" som var stort för femton år sedan skulle vara något värt alls faktiskt. Har träffat många som som sagt var tror att Eon är "ground zero" för svenska rollspel.

Och jag tror inte heller stenhårt på att Alver, Dvärgar och Hobbitar är lika viktiga som Troll, Drakar och Magiker i dagsläget.

Arfert

Facit

hur kunde jag glömma MU, jag gjorde ju konceptskisserna till det. ;-)

Fast nej, egentligen är det ju samma vanliga Target-produktion, men i något snyggare låda.

Arfert

Facit

...då tror jag faktiskt du inte bergriper dig på positionering, varumärkesstrategi och marknadsföring.

Arfert

Facit

Jo, det tog inte lång tid jämfört med konkurrenterna. Bara en sån sak att AD&D kom.. med HÅRDPÄRM!!!... chockade konkurrensen. Och efter ett par år hade de ju killar som Elmore med flera som illustrerade. Medan de andra använde nån polare som ritade bra. Med ett par nischade undantag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Innehåll kontra marknadsföring

Arfert said:
...då tror jag faktiskt du inte bergriper dig på positionering, varumärkesstrategi och marknadsföring.
Det har jag heller aldrig påstått. Däremot är jag helt säker på att det jag diskuterat i den här tråden är vad spelen innehåller, inte hur man marknadsför dem. D&D förblir ett rollspel av klassisk typ, med alla de saker ett sådant rollspel ska innehålla, även om man marknadsför det som en ny typ av drivmedel till fyrhjuliga motorcyklar.

/tobias

Arfert

Facit
Re: Innehåll kontra marknadsföring

Det intryck man får när man plockar upp ett rollspel och snabbt bläddrar i det ÄR en del av positioneringen. Och helt frikopplat från vad som faktiskt står i boken.

Som jag skrev i en annan tråd: om man från början hade formgett D&D med nedtonad, smakfull typografi, tryckt på naturfärgat papper, och alla illustrationer hade vart stiliserade träsnitt... ja då hade spelet uppfattats helt annorlunda i det allmänna medvetandet; som ett nischat spel för äldre spelare eller nåt. (Men sålt mindre). Så är det bara. The media is the message.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Innehåll kontra andra saker

Jag får väl upprepa en gång till att jag försöker diskutera innehållet i spelet, inte marknadsföring, positionering, distribution, internetsupport, förpackning, hårdpärm, mjukpärm eller om Pablo Picasso har illustrerat det.

Så: finns det något exempel på ett spel som blivit framgångsrikt där innehållet har skiljt sig markant från andra rollspel?

/tobias