Nekromanti Okej, seriöst...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nyss var jag utan wrnu i två timmar. Drygt.

Det var fruktansvärt.

Är det bara jag, eller har de här problemen tilltagit?

Ibland tar hemsidan massor av tid på sig med, framför allt, databasgrejer. Jag har varit med om hickningar som inte beror på sånt också, dock.

Överbelastar vi Sveroks servrar?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ja, det var hemskt... Fast å andra sidan är det ju inte så farligt - ibland försvinner ju hela siten i flera månader, så jag antar att vi får ha det i åtanke och vara glad över att den kom tillbaka så fort. :gremwink:

solvebring

Superhero
Idag har varit en relativt felfri dag, fast iof har jag inte suttit här lika mycket just idag. I övrigt har den här veckan varit rena pesten. Sidan har ofta lagt ned och visat error. Vid de tillfällen den inte gjort det har det istället tagit flera minuter för att posta ett inlägg, flera minuter för en kommentar i vrålan (vilka oftast när sidan uppdaterats visar sig att inte ha skickats alls... nada händer) osv. Det har krånglat hela tiden och sidan har varit outhärdligt seg.

hakanlo

Hero
Jag hinner kika in ett par gånger per dag, lider inte så mycket av enstaka problem.

Men en gammal sanning: så fort svarstiderna ökar, eller uppetiden minskar, om så bara marginellt, så minskar besöken. Hur mycket påverkas förstås av konkurrensen. Som jag ser det finns det dock inget omedelbar, direkt ersättande konkurrent i detta fall...

Möller

Hubert Hortlax
Så, vad göra?

Flytta till nya servar betalade av föreningen kanske?

solvebring

Superhero
Möller said:
Så, vad göra?

Flytta till nya servar betalade av föreningen kanske?
Ingen dum idé, förutom att det säkerligen dröjer ett bra tag innan vi är etablerade som förening och än längre innan bidrag från Sverok hamna rpå tapeten.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så har jag inte varit med om nått problem, alls. Wrnu tuffar på ganska bra för min del, utan nått större problem.

Poseur

Swashbuckler
Har haft det problemet de senaste veckorna, speciellt då på morgonen runt halv åtta.
Då vägrar verkligen sidan ladda, och det kan ta ett par minuter innan man ens får ett error meddelande.
Mer än så har jag heller inte tid att sitta på morgnarna då jag lär hinna med bussen.

/Poseur lär väl rösta snart.

Gardener

Champion
Lite lägesrapport

Sveroks hostingservrar går på knäna av vår trafik, dom har några år på nacken nu. Ny hårdvara är på gång, men det var tydligen lite problem med en av dom nya burkarna. Förhoppningsvis blir det åtgärdat snart.

Dom ideella hjältarna som jobbar med Sveroks it-drift ska ha en stor skopa tack för allt arbete dom lägger ner.

solvebring

Superhero
Re: Lite lägesrapport

Gardener said:
Sveroks hostingservrar går på knäna av vår trafik, dom har några år på nacken nu. Ny hårdvara är på gång, men det var tydligen lite problem med en av dom nya burkarna. Förhoppningsvis blir det åtgärdat snart.

Dom ideella hjältarna som jobbar med Sveroks it-drift ska ha en stor skopa tack för allt arbete dom lägger ner.
Låter ju alldeles underbart, hoppas allt är på plats så snart som möjligt. Pussar och kramar och lite hångel till Sveroks IT-folk. :gremsmile:

krank

Gardener said:
Sveroks hostingservrar går på knäna av vår trafik
Det är alltså vårt fel?

Men alltså... Kollade inte vi innan? Vi hade väl siffror på vår trafik, som vi kollade om de kunde hantera? Eller?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Har du tagit bort siffrorna som visar hur många olästa inlägg man har för att spara processorkraft?

/tobias

Gardener

Champion

Jepp. Dom var en stor del av det som tog resurser. Det gjordes iofs en del andra tweaks samtidigt, men skillnaden i resursutnyttjande på servern blev dramatisk.

Gardener

Champion

Jo, det antogs att den skulle klara av det hela. Men det är ju alltid svårt att beräkna. Sen vet jag inte hur detaljerad jag var heller, det var nog ganska ungefärliga siffror. Hade ju inte så jättestor tillgång till data från gamla webbhotellet.

krank

Gardener said:
Jo, det antogs att den skulle klara av det hela. Men det är ju alltid svårt att beräkna. Sen vet jag inte hur detaljerad jag var heller, det var nog ganska ungefärliga siffror. Hade ju inte så jättestor tillgång till data från gamla webbhotellet.
Ah, OK.

De här grejerna vi slog av nu, är det sånt som normalt sett är livsnödvändigt? För om skillnaden är i den magnituden du säger, så känns det ju lite tjyvigt om vi sitter och slösar en jäkla massa kraft för dem utan att egentligen behöva det.

Gardener

Champion

Det är bara inläggsräkningen på forumlistan som är avslagen. Jag använder den ju aldrig, läser bara via aktiva diskussioner. Men andra som använder den brukar sakna den rätt rejält.

Men efter ny hårdvara och uppdaterat forumsystem så borde det kunna fungera bättre. Och är inte räkningen fixad då så skulle jag kunna ge mig på att optimera den själv. Det borde inte vara omöjligt att göra den bra mkt bättre.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Gardener said:
Det är bara inläggsräkningen på forumlistan som är avslagen. Jag använder den ju aldrig, läser bara via aktiva diskussioner. Men andra som använder den brukar sakna den rätt rejält.

Men efter ny hårdvara och uppdaterat forumsystem så borde det kunna fungera bättre. Och är inte räkningen fixad då så skulle jag kunna ge mig på att optimera den själv. Det borde inte vara omöjligt att göra den bra mkt bättre.
Toppen för jag saknar dom röda siffrorna som fan