Krille
Super Moderator
T<FV+mod kontra T+FV>svårighet
"Detta är väl inte svårt eller lätt att glömma? Det är ju en förutsättning för att systemet ska funka att man använder modifikationer, och alla som åtminstone jag spelat med har använt det."
Det beror på. För att system med CL och modifieringar ska fungera så krävs det att man får de där modifieringarna drillas in. Det är allt för lätt att glömma de där CL-modifikationerna annars (tro mig - jag har konstant glömt bort dem i femton år /images/icons/wink.gif). Därför föredrar jag ett system där man slipper drilla in det, utan snarare inte kan komma undan.
"Sedan när det gäller Finna dolda ting så låter jag också mina spelare slå och frågar sedan efter vilken differens de fick. Då vet de också att de slog bra eller dåligt, men inte om det var tillräckligt bra, för jag sa ju aldrig vilken differens som krävdes. Mycket enkelt och praktiskt. Varför ska det vara sämre än "slumptal plus färdighetsvärde över svårighet"?"
Till att börja med kräver differens en subtraktion, vilket IMHO är en subtraktion för mycket. Det mänskliga sinnet har svårare med subtraktion än addition - det är liksom därför man lär lågstadieelever addition först och subtraktion sen. Då är operationen addition mycket lättare (och snabbare) att utföra.
Vidare känns det tämligen o-intuitivt att man måste lyckas tillräckligt bra för att lyckas. Jag menar, har man lyckats så har man lyckats - ska man behöva lyckas bättre för att lyckas så är det något skevt i semantiken.
Slutligen tycker jag i alla fall att det är enklare och mer praktiskt att slå ett slag som man alltid gör, utan att kräva specialfall som differens bara för att man vill slå slaget dolt.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
"Detta är väl inte svårt eller lätt att glömma? Det är ju en förutsättning för att systemet ska funka att man använder modifikationer, och alla som åtminstone jag spelat med har använt det."
Det beror på. För att system med CL och modifieringar ska fungera så krävs det att man får de där modifieringarna drillas in. Det är allt för lätt att glömma de där CL-modifikationerna annars (tro mig - jag har konstant glömt bort dem i femton år /images/icons/wink.gif). Därför föredrar jag ett system där man slipper drilla in det, utan snarare inte kan komma undan.
"Sedan när det gäller Finna dolda ting så låter jag också mina spelare slå och frågar sedan efter vilken differens de fick. Då vet de också att de slog bra eller dåligt, men inte om det var tillräckligt bra, för jag sa ju aldrig vilken differens som krävdes. Mycket enkelt och praktiskt. Varför ska det vara sämre än "slumptal plus färdighetsvärde över svårighet"?"
Till att börja med kräver differens en subtraktion, vilket IMHO är en subtraktion för mycket. Det mänskliga sinnet har svårare med subtraktion än addition - det är liksom därför man lär lågstadieelever addition först och subtraktion sen. Då är operationen addition mycket lättare (och snabbare) att utföra.
Vidare känns det tämligen o-intuitivt att man måste lyckas tillräckligt bra för att lyckas. Jag menar, har man lyckats så har man lyckats - ska man behöva lyckas bättre för att lyckas så är det något skevt i semantiken.
Slutligen tycker jag i alla fall att det är enklare och mer praktiskt att slå ett slag som man alltid gör, utan att kräva specialfall som differens bara för att man vill slå slaget dolt.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>