Nekromanti Oklarheter?

Mad_UBBT

Veteran
Jag har ett par funderingar om N2 som ni gärna får kommentera. Undrar helt enkelt om jag missförstått vissa delar, eller om ni också har stött på dessa tvetydigheter:

1. I kapitlet om skador nämns vid flera tillfällen att man ska se vilket träffområde som drabbas av en framgångsrik attack. Så här står det på s. 145: "Detta görs med hjälp av träfftabellen (slå 1T10). I de flesta fall slår man därefter fram vilket delområde som träffas (även detta med 1T10)." Boken hävisar till s. 150, där man mycket riktigt hittar en tabell (N2-129) över "Specifika delområden". Då undrar jag vad N2-130 och N2-131 (träfftabeller för eldstrid och närstrid) används till. Och om man använder dessa, vad fyller N2-129 för funktion? På s. 150 säger man nu nämligen att "träfftabellerna [...] används för att avgöra vilket träffområde och delområde som träffats. [...] För att se vilket träffområde som träffas skall 1T100 användas." Skumt! Kommentarer?

2. Min andra fråga gäller priser på vapen och cybertech. I tabellerna anges priset klart och tydligt i euro. Många cybertillbehör är C- R eller X-klassade (s. 177-179). Om vi bortser från problemet med att överhuvudtaget lyckas komma över dessa produkter, så tycker jag att priset är oklart. Tillgänglighetskod C innebär ju att priset ofta blir 2 till 4 gånger högre. TK R betyder 4 till 8 gånger högre, och TK X upp till 12 gånger högre (s. 280). Exempel: kostar Pansarplåtar 3500, eller 7000-14000 euro (exkl. installation)? Personligen tycker jag att man bör ta hänsyn till TK och justera priset därefter.

Detta resonemang bör väl gälla vapen också. Jag antar att många vapen, särskilt militära varianter, klassas som C, R eller X. Enkelskottslicenser kanske skulle kunna gå in under TK A eller B, men knappast automatkarbiner. Hur gör ni?

Vänligen, MAD

Storuggla

Champion
Ein gutte fragge

Hum hum hum, fråga två var riktigt bra faktiskt, den orsakar problem lite då och då.
Jag hävdar att om man har licens så kostar stuffet som det står, men om man köper skrället på svarta marknaden så kan priset stegra snabbare än en häst som fått en tistel uppstoppad i... ja ni kan nog gissa.

Sen kan man ju då fråga sig om man ska vara snäll och låta folk köpa till det pris det står i boken när man skapar sina gubbar. Därom tvistar de lärde, och det är nog en fråga om smak.

Storuggla

"Protect the stuff!" -Half a Loaf of Kung Fu

smaffy

Hero
pressa upp priserna för erat egna bästa!

begränsa koboldernas inflytande genom att pressa upp priserna, såklart!
altså: de högre priserna!

Big Marco

Läskig
Referenser till T10 är i de flesta fall felaktiga (om man inte siktar på ett träffområde) - använd T100 på den stora tabellen (minns ej nummret).

Priserna i tabellerna är "omoddade", vilket innebär att att de ökar beroende på hur olagliga/svåra de är att få tag på. Du gör alltså rätt som justerar priset i tabellen med tillgängligheten.