Ett av mina otaliga rollspelsprojekt har hämtat inspiration från framförallt Phantasy Star-spelen. De få gånger jag själv har spelat scifi-spel är dock lätt räknade, och mest beror det nog på att varje gång jag bläddrat i reglerna till ett scifi-spel, har jag sett sida upp och sida ner med högteknologiska vapen, rustningar, robotar, och motordrivna fordon, och till varje beskrivning har det sedan funnits tonvis med teknologiska fakta som man måste ta hänsyn till om man vill ha med objektet i spelet. Detta har helt klart avskräckt mig, och när jag nu håller på med ett eget scifi-spel, har jag istället lagt detaljnivån väldigt lågt, med förhållandevis enkla regler. Som jag ser det ska high tech vara spännande, fascinerande, och coolt, inte komplicerat och uttråkande, för att man måste läsa så förbannat mycket om precis allting, för att förstå vad det är man håller på med. Känslan jag vill ha i mitt spel är något man får om man blandar Star Wars-filmerna med några ton högteknologiska pryttlar, några ton tv-rollspel, och några ton fartfyllda, hysteriska animé-filmer. Inte för att jag vet vilket resultat man får av det, men i alla fall...nåt i den stilen. Men blir man automatiskt lynchad av alla scifi-fans om man gör ett scifi-spel som inte är detaljerat och komplicerat?
Skuggvarg
Skuggvarg