wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Okult finns nu hos Lulu
Okult är ett regellätt spelledarlöst skräckrollspel.
Eller, det kanske är ett obehagsrollspel, finns det en sådan genre? Det är inte nybörjarvänligt, förmodligen är det inte vänligt mot just någon alls.
Men om du vill utsätta dig själv för Okult går det att köpa pappersboken via Lulu nu för $15. Litar man inte på Lulu går det att köpa direkt av mig för 150kr inkl frakt. Skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA OKULT", så återkommer jag med betalinfo.
Om du föredrar att skaffa dina spel i digital form får du hålla dig lite, jag sätter upp en sådan där pay-what-you-want grej på DriveThru. Men ingenting går undan när man har med dem att göra så det kan dröja någon vecka. Jag återkommer.
Vill du ha den fantastiska, underbara och ganska begränsade deluxe-utgåvan (den är en massa jobb, jag lär inte idas hålla på med den något längre tag) kan du skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA DELUXE OKULT", så återkommer jag med betalinfo, den kommer att kosta 200kr iaf, inkl frakt.
Deluxeutgåvan är samma bok som det vanliga spelet, men det följer med ett gäng svartvita fotografier som både ger insyn i min ursprungliga vision av Hemby, men också är trevliga att fingra med medan man spelar. (Vill du inte köpa deluxe-spelet kan du ta några bilder ur familjealbumet hemma, klippa ur någon dagstidning eller skriva ut från Internet.)
Om någon har alldeles för mycket pengar och vill ha en Superdeluxe-utgåva går det bra att höra av sig, vissa av bilderna går att förstora upp rätt rejält för de som är roade av att hänga rollspelskonst på väggarna. Konventsframträdande, spel med beställarens spelgrupp, frågestunder och sådant går också att lösa. Om man nu har alldeles för mycket pengar.
Mer om Okult, eftersom Marco frågade
Hu vad lätt det är att bli hemmablind, efter att ha postat om spelet i tre olika sammanhang på en halvtimme så missade jag en del i den sista presentationen.
Spelvärld
Nå. Okult hade varit IT RPG, om jag hade haft pengar nog för att licensiera Stephen Kings bok. Det handlar om en grupp som återvänder till sin hemstad, och när de är där börjar de minnas saker de förträngt/glömt från sin barndom. Spelarna utforskar både i nuet och, genom flashbacks, det förflutna. Hemby/Hometown döljer en hemlighet och likt skalen på en lök kommer de närmare och närmare den farliga sanningen ju fler lager av lögner de skalar bort.
Regler
Spelet har fruktansvärt lätta regler. I kort: Om du säger att du lyckas med något så gör du det, om du frågar om du lyckas så bestämmer en annan spelare. Väldigt tunna regler, men för målgruppen av erfarna rollspelare med friformsvana så funkar det bra, och till och med bättre än tex CoC, även om det också är ett skräckspel.
Form
Okult går emot många av rollspelandet klassiska principer, du förväntas spela någon som liknar dig själv, er version av Hemby/Hometown är en plats som liknar den där ni själva växte upp. Man spelar alltid i "jag-form". Allt för att bryta ner barriären mellan rollperson och spelare. Det låter banalt, men i speltesterna har det fungerat oroväckande bra.
Jag tror inte att någon kan ha skoj om de går in för att spela Okult med öl-och-kringlor-attityd. Och om de går in seriöst, köper spelets grundprinciper så kommer de inte heller att ha roligt, men de öppnar dörren till en minnesvärd och obehaglig spelupplevelse. "Fantastiskt givande även om det var jobbigt bitvis." som RasmusL beskrev det.
Boken
"Boken". Okult är 35 sidor, luftigt layoutat och illustrerat med svart/vita fotografier. Mycket av texten är exempel. När ni väl gått genom förberedelserna och börjat spela lär ni inte behöva boken mer under spelet.
Okult är ett regellätt spelledarlöst skräckrollspel.
Eller, det kanske är ett obehagsrollspel, finns det en sådan genre? Det är inte nybörjarvänligt, förmodligen är det inte vänligt mot just någon alls.
Men om du vill utsätta dig själv för Okult går det att köpa pappersboken via Lulu nu för $15. Litar man inte på Lulu går det att köpa direkt av mig för 150kr inkl frakt. Skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA OKULT", så återkommer jag med betalinfo.
Om du föredrar att skaffa dina spel i digital form får du hålla dig lite, jag sätter upp en sådan där pay-what-you-want grej på DriveThru. Men ingenting går undan när man har med dem att göra så det kan dröja någon vecka. Jag återkommer.
Vill du ha den fantastiska, underbara och ganska begränsade deluxe-utgåvan (den är en massa jobb, jag lär inte idas hålla på med den något längre tag) kan du skicka ett PM till mig med ämnesraden "JAG VILL HA DELUXE OKULT", så återkommer jag med betalinfo, den kommer att kosta 200kr iaf, inkl frakt.
Deluxeutgåvan är samma bok som det vanliga spelet, men det följer med ett gäng svartvita fotografier som både ger insyn i min ursprungliga vision av Hemby, men också är trevliga att fingra med medan man spelar. (Vill du inte köpa deluxe-spelet kan du ta några bilder ur familjealbumet hemma, klippa ur någon dagstidning eller skriva ut från Internet.)
Om någon har alldeles för mycket pengar och vill ha en Superdeluxe-utgåva går det bra att höra av sig, vissa av bilderna går att förstora upp rätt rejält för de som är roade av att hänga rollspelskonst på väggarna. Konventsframträdande, spel med beställarens spelgrupp, frågestunder och sådant går också att lösa. Om man nu har alldeles för mycket pengar.
Mer om Okult, eftersom Marco frågade
Hu vad lätt det är att bli hemmablind, efter att ha postat om spelet i tre olika sammanhang på en halvtimme så missade jag en del i den sista presentationen.
Spelvärld
Nå. Okult hade varit IT RPG, om jag hade haft pengar nog för att licensiera Stephen Kings bok. Det handlar om en grupp som återvänder till sin hemstad, och när de är där börjar de minnas saker de förträngt/glömt från sin barndom. Spelarna utforskar både i nuet och, genom flashbacks, det förflutna. Hemby/Hometown döljer en hemlighet och likt skalen på en lök kommer de närmare och närmare den farliga sanningen ju fler lager av lögner de skalar bort.
Regler
Spelet har fruktansvärt lätta regler. I kort: Om du säger att du lyckas med något så gör du det, om du frågar om du lyckas så bestämmer en annan spelare. Väldigt tunna regler, men för målgruppen av erfarna rollspelare med friformsvana så funkar det bra, och till och med bättre än tex CoC, även om det också är ett skräckspel.
Form
Okult går emot många av rollspelandet klassiska principer, du förväntas spela någon som liknar dig själv, er version av Hemby/Hometown är en plats som liknar den där ni själva växte upp. Man spelar alltid i "jag-form". Allt för att bryta ner barriären mellan rollperson och spelare. Det låter banalt, men i speltesterna har det fungerat oroväckande bra.
Jag tror inte att någon kan ha skoj om de går in för att spela Okult med öl-och-kringlor-attityd. Och om de går in seriöst, köper spelets grundprinciper så kommer de inte heller att ha roligt, men de öppnar dörren till en minnesvärd och obehaglig spelupplevelse. "Fantastiskt givande även om det var jobbigt bitvis." som RasmusL beskrev det.
Boken
"Boken". Okult är 35 sidor, luftigt layoutat och illustrerat med svart/vita fotografier. Mycket av texten är exempel. När ni väl gått genom förberedelserna och börjat spela lär ni inte behöva boken mer under spelet.
Attachments
-
208.6 KB Views: 304