Nekromanti Okunnig talar

Attisen

Veteran
Jag har inte fattat vad systemet med yrkesperioder är bra till. Känslan som jag får av det är att man slår med tärningar för att se om man lyckades bra i sin karriär och sedan när man börjar spela så är man redan gammal och grå och börjar närma sig medelåldern.
Detta känns dumt. Jag tycker nämligen att det är kul att börja som ung och grön i ett yrke och att utvecklas med tiden. Hur ska jag göra? Ska jag skita i regeln eller har jag bara missuppfattat den?

Emil

Hero
Det finns inget som tvingar dig att ha tre yrkesperioder. Du kan lika bra bara ha en eller två (eller ingen alls), men det gör ju rollpersonerna avsevärt mycket sämre på färdigheter.

/Emil

Tippis

Warrior
age and treachery...

...sedan tål det att upprepas att antal yrkesperioder är ganska löst knutet till både slutgiltig ålder och antal färdighetsenheter... Om SL tillåter att man slår samma resultat på händelsetabellerna två gånger, så kan exemelvis följande två extremer dyka upp (uppväxt ej inräknad):

Hemlös 6 år -> Hemlös 6 år -> Misslyckad Kriminell 6 år -> Fängelse 24 + 24 år
= 84 år gammal och ca 120 enheter /images/icons/sick.gif

Framgångsrik Soldat 2 år -> Framgångsrik Officer 2 år -> Framgångsrik Officer 2 år -> Fängelse 1 år
= 25 år gammal och ca 350 enheter /images/icons/grin.gif

I vår grupp varierar åldern på RPna mellan 24 och 35, vilket är ungefär samma ålder som våra RP alltid har haft, oavsett rollspel och metod att skapa rollpersoner.

Nalle med AK4

Swordsman
Halvkunnig talar

Jag tycker också att det skulle vara kul att ta bara en eller två sysselsättningsperioder någon gång (inte minst för att det skulle ta ungefär en kvart mindre att göra rp:n) men problemet är att rollpersonerna blir DÅLIGA!
Dessutom brukar min rp:er nli runt 25-30 år och det är inte precis vad jag kallar gammal och grå.
Nalle

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: age and treachery...

Varje sysselsättningsperiod som soldat tar 4 år, alltid.
Därför är det omöjligt att vara en framgångsrik soldat 2 år.
Sätt dit en 4 och allt stämmer.
Personligen tycker jag att det räcker med två sysslo perioder.