Nekromanti Olästa böcker

Dilandau

Myrmidon
Hej.

Vad är det längsta en bok stått oläst i bokhyllan hos er?

Mitt rekord slogs nog i dag. I november 2004 köpte jag JM Barries "Peter Pan & Wendy" i London. Nu, i natt, började jag läsa den. 3½ år senare alltså.

Normalt brukar jag göra mig av med böcker som står olästa för länge. Speciellt sånna jag köpt på antikvariat eller bokrea. Jag har en tendens att köpa på mig en massa skit jag eg inte är sugen på att läsa. Ofta blir de presenter efter ett halvår eller så.

Anledningen till att jag inte gjort mig av med just denna bok är nog att den är så jäkla snygg. Stor och påkostad, med värsta illustrationerna. Det skulle inte känts rätt. Sen så tycker jag Peter Pan är fascinerande -- på ett helt icke-Michael Jackson-aktigt sätt.

Så, vilken är din "mest" olästa bok? Och varför tror du att just den står och samlar damm?

Dewil

Skrivbordsgeneral
I mitten av 1990-talet hade jag en Koontz-period. Efter att ha ledsnat på King - karln klarar ju sällan av att avsluta en historia - så var det trevligt att hitta en modern skräckförfattare som både kan skriva om det övernaturliga utan att det blir fånigt och som avslutar sina historier. Efter några år ledsnade jag, eller nåt. Jag vet inte riktigt. I vart fall så står några Koontz-böcker olästa i min bokhylla. Någon har säkert stått där i tio år.

Sedan har jag andra böcker som har stått olästa längre men då rör det sig om böcker som jag egentligen inte velat ha, till exempel bonusböcker ("köp fyra och vi skickar med den här utan extra kostnad").

Dewil

Olle Linge

Snigel
Quicksilver

Jag tänker ignorera böcker jag äger men som jag förmodilgen aldrig kommer att läsa, för annars finns det flera jag ägt i 15 år och inte har läst än. Med det sagt nominerar jag Neal Stephensons Quicksilver. Den känner jag mig rätt säker på att jag kommer att läsa någon gång, men den är så tjock att jag kommer att tassa runt den i några år till (jag fick den 2003, om jag inte minns fel) innan jag läser den. Det tenderar att bli så med långa böcker. Annat jag läst av Stephenson har varit så bra att jag knappast tänker strunta helt i den här trilogin.

MrG

Swashbuckler
Jag har en Robert Rankin liggandes sedan två år tillbaka, hade en period då jag slukade hans böcker och tycekr fortfarande mycket om hans stil. Men av nån anledning blir boken bara inte läst. Detta till trots att den följt med på två semesterar...

Fast tror den stora boven har varit flyttande, jag slutade veckopendla mellan sthlm och gbg och slutade åka tunnelbana till jobbet. Lägg också till att jag bytte från Friskis (där jag kom en halvtimme innan passen för att få plats) till Sats (som är mer drop in), så är all lästid knapp och jag har helt bytt tempo, men nästa resa ska den bli läst!

-Gunnar (som också har en bunt böcker som nog inte kommer bli lästa)

Rising

Vila i frid
Terry Pratchet's Mort har jag haft hur länge som helst, känns det som, men aldrig orkat läsa. Jag kommer alltid på att jag inte är så intresserad av varken humor eller nörderi när jag väl har försökt läsa den. Men det kanske kommer en dag.

Den jag har sämst samvete för att jag inte är färdig med, det är Joyce Carol Oates Blonde. Det är en helt suverän bok, men av någon anledning har blev den inte färdigläst, och jag har svårt för att återgå till en bok som jag lämnat halvvägs.

Troberg

Sinister eater
I mitten av 1990-talet hade jag en Koontz-period. Efter att ha ledsnat på King - karln klarar ju sällan av att avsluta en historia - så var det trevligt att hitta en modern skräckförfattare som både kan skriva om det övernaturliga utan att det blir fånigt och som avslutar sina historier.
Hade sedan Koontz kunnat skriva olika historier och inte bara variera samma lite så hade det varit ännu bättre.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Hade sedan Koontz kunnat skriva olika historier och inte bara variera samma lite så hade det varit ännu bättre.
Kan ha varit en orsak till att jag tröttnade, ja.

Dewil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kan skriva om det övernaturliga utan att det blir fånigt
Och det kan Koontz, menar du? Karln som i princip alltid har samma grundberättelse och huvudpersoner, och som alltid avslöjar hemskheterna typ 25 sidor in i böckerna?

Mnjae... =)

ro83rt

Swordsman
Det är en helt suverän bok, men av någon anledning har blev den inte färdigläst, och jag har svårt för att återgå till en bok som jag lämnat halvvägs.
Förstår precis vad du menar. Jag tittar ofta på min Cryptonomicon av Neal Stephenson och som lämnat med en tredjedel kvar. Jag VET ju att den är bra. Istället för att läsa den så valde jag t.ex. att igår läsa gamla nummer av GI-Joe.

Dilandau

Myrmidon
aha! Men du har börjat läsa böckerna? Då gills det ju inte! Det är en helt annan diskussion. :gremwink:

Vavva

Swordsman
(För många) Olästa böcker

Eh... Jag är rädd för att jag är proffs i den här tråden.

Objectivism - the philisophy of Ayn Rand har stått i hyllan i tio år, faktiskt helt orörd förutom av de jag lånat ut den till.

Det andra könet av Simone de Beauvoir har också den stått där bred Ayn Rand och samlat damm. Hur länge? Sen jag fick den i femtonårspresent av mamma. Drygt elva år alltså. Jag tror att jag drog ett citat ur den för fem-sex år sedan, men annars är inte en mening läst.

Lite mindre långkörare utan bara kort-tidsöverliggare i bokhyllan är fler. Bland de mer namnkunniga återfinns Jonathan Strange and Mr Norrell, dissad eftersom jag bara bläddrade i den och blev trött, The Mammoth Book of Best new Erotica, eftersom jag alltid haft mer spännande budoirpronografi att läsa när andan fallit på samt Lord of Light av Roger Zelazny bara för att... Tja, jag vet inte... Jag tror bara att vissa personer i min omgivning hypade den lite för mycket.

Alla böckerna har dock varit på utlåning. Sambon (som är bibliotekarie) skämtar ibland om att vi borde införa lånekort och larm på vårt bibliotek. När han ville omsortera allt enligt SCB-systemet så satte jag dock stopp...

Ymir

Liten kantbaron
3½ år är faen ingenting.

Jag äger minst 60 böcker jag inte läst mer än brottstycken av. Det rör sig i första hand om facklitteratur, förvisso, men de verkliga rekordhållarna är nog några romaner. 'Vendetta' och Eddings 'Regina's song' har stått i bokhyllan i många, många år utan att ens öppnas. I det förra fallet rör det sig om en present jag helt enkelt aldrig haft intresse av att läsa; i det senare fallet läste en kamrat boken och avskräckte mig genom att fälla ett väldigt dåligt omdöme. Också i övrigt dock, har jag en snudd på osannolik oförmåga att lyckas ta tag i att faktiskt läsa grejer. Med skönlitteratur har jag lyckats bemästra detta någorlunda såtillvida att jag praktiskt taget aldrig köper skönlitteratur längre - i de mycket sällsynta fall då jag gör det, är det i regel (läs: förhoppningsvis) böcker jag är så sugen på att jag faktiskt lyckas läsa dem direkt. Med facklitteratur är det värre. Inte nog med att jag köper massor av kurslitteratur jag egentligen aldrig läser, eller att mamma överhopar mig med fackböcker hon fyndat på reor; jag har -dessutom- nån slags drift att läsa in mig på extremt obskyra områden; den sortens facklitteratur som antingen är referensex på nischade universitetsbibliotek eller kostar 1000 kronor volymen från Cambridge. Blotta kostnaden avskräcker förstås ibland, men jag köpte tillexempel 'The Empire of the Qara Khitai in Eurasian History' för 800 spänn häromåret, och inte faen har jag läst den ännu. Fast det jag skummat verkar extremt lovande, och ibland tar jag ut boken och bara tafsar lite på den och blir varm i hela kroppen :gremlaugh:

...så jag antar att det kanske inte är så jävla illa, egentligen. Det värmer liksom ändå in i själen att i vissa (som i 'väldigt nischade') diskussioner kunna klämma ur sig 'vänta lite, jag ska kolla i mitt referensbibliotek'. Det slår liksom tyngre än wikipedia :gremsmirk:

Come to think of it, jag har nog heller inte läst ens 25% av mina rollspelsmoduler helt och hållet. Men så köper jag i princip heller aldrig rollspelsgrejer längre; jag har ju Kindred of the Easts hela utgivning att plöja igenom, till exempel

- Ymir, klagar således inte.

Arfert

Facit
oj, har massor med olästa böcker, de kan stå i åratal... jag köper helt enkelt för mycket böcker, och läser massor i klump, under intensiva perioder... men för många böcker, för lite tid.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kanner igen det dar...

Kopte upp Stephen Kings hela svit om Gunslinger och har inte kommit langre an halften av andra boken - vilken jag paborjade under en flygresa fran Kina vilket fick mig att dra lite pa smilbandet nar jag laste boken. Ni som last borjan forstar sakert da boken utspelar sig pa ett flyplan i borjan.

Sjalv haller jag normalt igang tre-fyra bocker parallellt.

solvebring

Superhero
Ja du, har haft Liftaren guide till galaxen på hyllan i två-tre år. Har inte läst den än, och kan inte se filmen förrän jag läst boken - en princip som jag har, eftersom filmerna alltid är värdelösa jämfört med böckerna - och alltid förstör, och ser man då filmen före boken förstör det ännu mer. :gremsmile:

Arfert

Facit
i det här fallet MÅSTE du läsa boken innan du ser filmen... eftersom filmen (som kan kallas "halvkul") inte är i närheten av boken...

solvebring

Superhero
Lugn, bah lugn... :gremgrin:
Nåväl, jag har läst första kapitlet två gånger, den är jättekul bara "dittills", men så har jag ständigt blivit sugen på någon episk fantasy istället och bytt. Jag skall läsa den snart, och jo jag vet - många polare har berättat om den, väldigt mycket om den och av bara lite korta berättelser har man skrattat som tusan. Och med tanke på hur mycket boken innehåller, och hur "lång" filmen är så förstår jag det.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ja du, har haft Liftaren guide till galaxen på hyllan i två-tre år. Har inte läst den än, och kan inte se filmen förrän jag läst boken - en princip som jag har, eftersom filmerna alltid är värdelösa jämfört med böckerna - och alltid förstör, och ser man då filmen före boken förstör det ännu mer.
Lugn! Eftersom böckerna är, hmm, i stort sett ofilmbara, något som även filmmakarna insåg, så skrev den gode Douglas Adams ett filmmanus löst baserat på boken. Filmen är alltså en egen historia en del saker känns igen från böckerna och en del saker är nyskrivna. (I sammanhanget är det värt att veta att det är rätt mycket i böckerna som skiljer sig från den radioteater som det hela började med i slutet av 1970-talet.)

Du behöver alltså inte oroa dig för att filmen är en dålig version av böckerna eftersom filmen är en av många versioner av Liftarens guide till galaxen. Och eftersom filmmanuset skrevs av författaren så kan man inte säga att "så där tänkte sig inte Douglas Adams att det skulle vara!"

Dewil

solvebring

Superhero
Aha!

Är det så det ligger till. Det känns skönt, för jag har länge velat se filmen. Och vilken tur då att inte filmen förstör hela bokupplevelsen. Thanks Dewil. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Så, vilken är din "mest" olästa bok? Och varför tror du att just den står och samlar damm?
Just nu är det ett par böcker om 2,a världskriget som står & sammlar damm. Har väll stått där i 1½ år nu tror jag.
har bara inte hagt tid att läsa dem tyvärr...