Nekromanti Olästa inlägg markeras bara på första trådvisninge

Troberg

Sinister eater
Som ni kanske lagt märke till så kommer det upp små gula kugghjul vid olästa inlägg när man tittar på en tråd. Så har det varit tidigare (>7 år sedan...) också, men jag har för mig att symbolen var annorlunda.

Skillnaden är att dessa nu bara visas på första trådvisningen. Läser jag ett av dem, så blir inget inlägg längre markerat som oläst. Med andra ord, man måste komma ihåg vilka inlägg som var olästa i huvudet.

Tidigare så var inläggen markerade olästa tills man faktiskt läst dem.

Detta avser naturligtvis trådad visning, inte gammaldags platt.

Testat i Opera, Chrome, Firefox, Konqueror, Chromium, Iron och Rekonq.

Är det en medveten feature, eller är det någon bug? Märker andra av den, eller bara jag?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag märker också av den, for the record.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä, det är en känd bugg.

Tyvärr har vi inte lyckats lista ut varför det funkar som det gör.

Men nu har vi å andra sidan den förträfflige Spider Jerusalem ombord. Jag ber honom kika vid tillfälle.

Übereil

Swashbuckler
Om man går in i ett forum och läser en av de olästa trådarna och sedan går tillbaka till forumet så är alla trådar markerade som lästa - inklusive de som tidigare inte var markerade som olästa.

Tror det beror på samma sak i grunden, därför tar jag upp det.

Übereil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Übereil said:
Om man går in i ett forum och läser en av de olästa trådarna och sedan går tillbaka till forumet så är alla trådar markerade som lästa - inklusive de som tidigare inte var markerade som olästa.
Det här lyckas jag inte replikera. När jag går tillbaka till forumet så är mina olästa trådar fortfarande markerade som olästa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Duckbunny said:
Übereil said:
Det här lyckas jag inte replikera. När jag går tillbaka till forumet så är mina olästa trådar fortfarande markerade som olästa.
Såhär är det för mig: När jag går till "bevakade forum", klickar på en oläst tråd, och sedan går till "bevakade forum" igen så är kanske 50% av de trådar som tidigare var olästa nu lästa. Jag har inte märkt av någon systematik i det hela alls, men i ärlighetens namn har jag inte letat så hårt heller.

Jag löser det genom att alltid låta fliken med "bevakade forum" vara kvar, och öppnar de olästa i nya flikar. Det funkar, men är lite störigt.

Jag kör givetvis platt visning. Har ingen aning om detta gäller även i trådad.

//Krank, som hoppas på stambyte på wrnu snart...

Übereil

Swashbuckler
Duckbunny said:
...samma här, när jag faktiskt tittar efter. Jag brukar annars alltid använda bevakningslistan och där funkar det så. Jag antar att jag antog att det var så även i själva forumsvyn.

Übereil

Troberg

Sinister eater
Duckbunny said:
Nä, det är en känd bugg.

Tyvärr har vi inte lyckats lista ut varför det funkar som det gör.
Min gissning, utan att veta, är att den använder samma logik för att hålla koll på lästa inlägg oavsett om det är platt eller trådad visning. Använder man platt visning är logiken vettig, men med trådad så blir det konstigt.

Attans irriterande, i vilket fall. Nu får man lösa det genom att klicka upp alla inlägg i nya fönster, vilket, i en stor tråd, kan bli jäkligt många fönster...