Nekromanti [old-school] Din favorit regelversion

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Om man vill spela något old-school spel så finns det ju en hel del att välja på. Jag tänker inte räkna upp några här för då missar jag kanske ditt favorit spel, men det jag undrar är, vilket är ditt favorit old-school spel?

Och varför väljer du det i så fall?

/förväntar mig hundratals med svar...

Storuggla

Champion
Re: Din favorit

Det där är som att be någon välja mellan öl och glass, man ska inte behöva välja mellan två så goda ting.

Swords & Wizardry Core är föredömligt enkelt. Det är en stor fördel, men Complete har mer slumptabeller för möten och mer klasser, vilket kanske är kul om man är fler än 4 som spelar så alla får en egen klass.

Men sen kommer Dark Dungeons och klonar den bästa versionen av D&D någonsin, vilket tilltalar mig. Sen läser jag Dark Dungeons och inser att Labyrinth Lord not är bättre ändå eftersom det liksom är mer slimmat och mindre detaljer och sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Äh, Dark Dungeons säger jag.

Storuggla, inhalera toner

Arfert

Facit

om jag inte ska säga Fantasy! säger jag S&W Core eller Lamentations.... det första för att jag gillar det bara... och det senare för att systemet är det bästa av alla od&d-spelen. Rätt ballt också.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Storuggla said:
Men sen kommer Dark Dungeons och klonar den bästa versionen av D&D någonsin, vilket tilltalar mig. Sen läser jag Dark Dungeons och inser att Labyrinth Lord not är bättre ändå eftersom det liksom är mer slimmat och mindre detaljer och sen är jag tillbaka på ruta ett igen. Äh, Dark Dungeons säger jag.

Jag tror nog att Darkest Dungeon blir nått riktigt hett, Dark Dungeon + Rolemaster.

Sen tror jag att Champions of ZED kan bli nått riktigt fint.

Men om jag ska någonsin få spela och få välja fritt då slänger jag nog fram Outdoor survival, Chainmail och D&D74, det skulle vara häftigt

Arfert

Facit

Storuggla said:

Vilken version är det?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Till spelbordet tar jag med mig Labyrinth Lord. Det har flera saker jag gillar: t6 i vapenskada som standard, ras-som-klass med ett färdigt alvpaket, ganska lite detaljregler. Om jag vill kan jag plocka fram Advanced Edition Companion för lite mer spells, monster och tabeller – även klasser i den mån jag skulle använda dem (främst för alvkrigare och hobbittjyvar skulle jag tro, inte så mycket för lönnmördare, druider och utbygdsjägare).

I hjärtat är det Holmes version av Dungeons & Dragons som gäller. Där finns det ännu mindre detaljregler (Holmes uppmuntrar rakt av till att man bara greppar en tärning, kommer överens om en lämplig sannolikhet och slår om det är något man behöver lösa), och spelet är skrivet med en väldigt entusiastisk ton. Jämfört med hur moderna spel ser ut så är det väldigt kaotiskt upplagt dock.

Jag har inte läst Swords & Wizardry, ursprungliga D&D från -74, och många av de andra varianterna, men generellt så gillar jag dem nog bättre ju färre sidor de är på. :gremcrazy:

Eksem

Champion

Lamentations of the Flame Princess: Grindhouse Ed.
Systemet i sig har en del poänger som är tillfredställande, men i slutändan har jag börjat ställa mig allt mer skeptisk till framförallt allmänna skillsystem; och då går faktiskt LotFP bort. Däremot är det på många plan den bästa produkten. Spelledarråden, introduktionsboken, metakoncepten (inga monsterstats!) och mycket annat tar konceptet med old school-spel in i inte bara nutiden utan också framtiden. Som författaren till Carcosa skrev om rollspelande så är gnoller och orcher inte alls lika spännande 2011 som de var 1978, och även spel i old school-fåran kan tjäna mycket på att ta med sig den vetskapen. LotFP visar på ett föredömligt sätt varför old school är något mycket större än nostalgi.

Bubblare:
Favoritorginal: Basic Dungeons & Dragons: Holmes Ed.
Favorit till spelbordet: Labyrinth Lord

Botulf

Hero

Det finns ju så många så det blir svårt. Utan att ha spelat det så skulle jag nog säga Castles&Crusades som favorit. Det ligger i alla fall teoretiskt närmast det jag är ute efter. Speciellt med tilläggen av klasser och raser från Crusaders Companion. Det står dock allt för mycket kvar i AD&D1 och flera dåliga saker med det känns som bara finns där för det fanns i AD&D. Inte för att de tillför något bra. Tycker de kunde gått längre med att D20-fiera det.

Tycker dock det finns flera bra spel inom genren. Dangers&Dweamors för att det verkar ha varit ett försök till en mer moderniserad Rules Cyclopedia. Basic Fanstasy(om man använder extra materialet) för det är så lättillgängligt och enkelt men jag ifrågasätter dock många designmässiga spelmekaniska beslut som jag finner helt onödiga och bara finns med för nostalgi. Dark Dungeons för det är som en RC till själva RC. Mycket tydligare och gillar ambitionen att harmonisera allting i RC som är optional rules som core rules istället. Jag vill gilla Swords&Wizardry men det känns för inkomplett och skulle behöva köpa tilläggsböcker för att jag skulle vilja spela det.

Det kanske låter konstigt men jag tycker retrospelen oftast är för retro även om jag gillar genren. Jag spelar inte old school för att magiker inte får ha svärd, gillar massa onödiga subsystem eller att jag tycker det är stämningsfullt med race-as-class. Då kan jag lika gärna använda D&D BECM/RC istället som är min favorit bland orginalen. Hoppas fortfarande på det perfekta retrospelet som som rensar ut allt onödigt gammaldags baggage(visst det är subjektivt) men ändå har hög kompabilitet med D&D. Och som känns proffsigt och kan mäta sig med Paizo i kvalitet. Vilket för mig skulle vara ungefär C&C finsjusterat och filtrerat genom ett Pathfinder filter med Rules Cyclopedia format=dräggel :gremtongue: .ah well

*Edit

Hunk

Hero

Jag är på jakt efter det "perfekta" D&D, som är enkelt och vettigt, men ändå helt bakåtkompatibelt med gamla äventyr och kampanjvärldar. Just nu känns det som att Basic Fantasy ligger närmast, men det är en hel del grejer jag skulle vilja modda...

Jag äger följande D&D-versioner/-kloner/-varianter i tryckt form och har ändå inte lyckats bestämma mig...
AD&D 1E
Moldvay Basic (dock ej Cook Expert)
Mentzer Basic, Expert, Companion + Cyclopedia
AD&D 2E
D&D 3E
Hackmaster 4th Ed
D&D 3.5
Basic Fantasy RPG
Castles & Crusades
OSRIC
D&D 4E
Pathfinder
Swords & Wizardry Complete
Lamentations of the Flame Princess Grindhouse Edition
Dark Dungeons

De grejer jag uppenbart saknar är OD&D, Holmes Basic och Cook Expert. OD&D kommer jag nog aldrig att införskaffa om jag inte blir högavlönad någon gång i framtiden… Labyrinth Lord är på väg från UK. De två varianter som är roligast att läsa är definitivt AD&D 1E och LotFP. Det betyder dock tyvärr inte att jag gillar dem bäst…

Jag spelar för tillfället AD&D 1E, men så gott som inga husregler (jag har tidigare bara spelat AD&D med en stor mängd husregler, så det känns skönt att spela ”på riktigt”). Jag tycker dock att AD&D krånglar till vissa grejer lite väl mycket för att jag skall vilja spelleda det.

Nästa gång jag spelleder blir det nog en variant med Basic Fantasybas, men med hela klasskapitlet utbytt mot en egen variant som ligger mer åt AD&D-hållet med inspiration från Cryps & Things (som jag har PDF:en av, men ännu ej någon tryckt version) och ett färdighetssystem helt byggt kring tjuvförmågor men med målvärden på D20 i likhet med Saves. Men i morgon har jag förmodligen bestämt mig för att LotFP är grejen… Eller Cyclopedian… Eller möjligen Swords & Wizardry. De enda versioner jag för tillfället förkastar helt är 3E, 3.5, 4E, Pathfinder och Dark Dungeons. Det gör jag av det enkla skälet att de har Sense Motive/Insight som en skill, vilket är den mest spelförstörande uppfinningen i rollspelshistorien. Jag förkastar också Castles & Crusades, eftersom det är dåligt skrivet och meckigt och att bakåtkompatibliteten haltar betänkligt då demi-humans får sämre saves än människor.

Sedan kan jag inte bestämma mig för om få eller många räddningsslagskategorier är positivt eller negativt. Just nu är jag på ”många”-linjen, men i morgon kanske jag har ändrat mig (vilket skulle tala för Swords & Wizardry).

Go Packers!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Hunk said:
Sedan kan jag inte bestämma mig för om få eller många räddningsslagskategorier är positivt eller negativt. Just nu är jag på ”många”-linjen.
Ett tips, vill du ha riktigt många gå för Arduin ca:10-11

Cryps & Things har ju en del riktigt bra regellösningar, om jag förstått det rätt

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Schtajner said:
Dangers&Dweamors,
Vad är det. hittar inget om det heller

Schtajner said:
Hoppas fortfarande på det perfekta retrospelet som som rensar ut allt onödigt gammaldags baggage(visst det är subjektivt) men ändå har hög kompabilitet med D&D.
jag älskar allt det där gamla bagaget måste jag säga

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Eksem said:
Lamentations of the Flame Princess: Grindhouse Ed.
Systemet i sig har en del poänger som är tillfredställande, men i slutändan har jag börjat ställa mig allt mer skeptisk till framförallt allmänna skillsystem; och då går faktiskt LotFP bort.
Tycker nog att alla slags skills borde åka bort

Eksem said:
Som författaren till Carcosa skrev om rollspelande så är gnoller och orcher inte alls lika spännande 2011 som de var 1978, och även spel i old school-fåran kan tjäna mycket på att ta med sig den vetskapen. LotFP visar på ett föredömligt sätt varför old school är något mycket större än nostalgi.
Geoffry McKinney (Carcosa) är det absolut koolaste inom old-school svängen, och släpper ju snart två riktigt tuffa grejer, även om jag tror att den gamla versionen av Carcosa kommer piska den nya gul och blå.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

DeBracy said:
Till spelbordet tar jag med mig Labyrinth Lord. Det har flera saker jag gillar: t6 i vapenskada som standard, ras-som-klass med ett färdigt alvpaket, ganska lite detaljregler. Om jag vill kan jag plocka fram Advanced Edition Companion för lite mer spells, monster och tabeller – även klasser i den mån jag skulle använda dem (främst för alvkrigare och hobbittjyvar skulle jag tro, inte så mycket för lönnmördare, druider och utbygdsjägare).

I hjärtat är det Holmes version av Dungeons & Dragons som gäller. Där finns det ännu mindre detaljregler (Holmes uppmuntrar rakt av till att man bara greppar en tärning, kommer överens om en lämplig sannolikhet och slår om det är något man behöver lösa), och spelet är skrivet med en väldigt entusiastisk ton. Jämfört med hur moderna spel ser ut så är det väldigt kaotiskt upplagt dock.

Jag har inte läst Swords & Wizardry, ursprungliga D&D från -74, och många av de andra varianterna, men generellt så gillar jag dem nog bättre ju färre sidor de är på. :gremcrazy:
Jag tackar för svaret, tyvärr kom du inte med någon överraskning för mig :gremsmile: Hade hoppats på Woodland Warriors

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Hans E Magnusson said:
Jag tackar för svaret, tyvärr kom du inte med någon överraskning för mig :gremsmile: Hade hoppats på Woodland Warriors
Well duh. Men du får snällt ta vad du får om du vill komma upp i hundra svar (eller vad det nu var).

Woodland Warriors har jag kikat lite på, men det var inte så mycket som fastnade i minnet. Det var väl trevligt i alla fall.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Eksem said:
Hans E Magnusson said:
Intressant, så även för tjuven alltså?
Ska ut nu så hinner inte svara mer än, putsväck med tjuven.
ingen tjuvklass för alla är ju såklart tjuvar...

Botulf

Hero

ooops stavade fel. Dangers & Dweomers ska det va. Googla det så hittar du det. Det är gratis som pdf och finns inte i tryck.

Vill även slå ett slag för Peryton Fantasy RPG. Likt Dangers&Dweomers så får det mig att tänka på en moderniserad D&D Rules Cyclopedia. Finns/fanns(?) på lulu.com.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Favoriter vet jag inte, men jag tycker att Red Box Hack (Eric Provost) och vidareutvecklingen Old School Hack (Kirin Robinson) är charmiga i all sin ofärdighet.

Framförallt gillar jag abstraherandet av rutnätskartor till arenas, samt initiativsystemet i Robinsons version.

Bli inte förvånade om något liknande skulle dyka upp i Dungeon of Doom.

Botulf

Hero

Eksem said:
Hans E Magnusson said:
Intressant, så även för tjuven alltså?
Tja... jag har börjat husregla så det bara finns en skill som heter "Tjuvfärdigheter" vilket innefattar allt det tjuven kan göra. Fast allt utgår från samma värde vilket får bli medelvärdet av färdigheterna. Det boostar upp tjuven en del då Climb Walls är så mycket högre än andra tjuvfärdigheter från början. Applicerar sedan INT,WIS eller DEX mod efter situation. Blir inte lika mycket jox på formuläret.