Nekromanti [old-school] Din favorit regelversion

Botulf

Hero
Re: Din favorit

DeBracy said:
Hans E Magnusson said:
Woodland Warriors har jag kikat lite på, men det var inte så mycket som fastnade i minnet. Det var väl trevligt i alla fall.
Har inte lagt vantarna på WW än men det låter kul. Det är väl mer eller mindre Mouseguard fast som old school? Plus att jag såg något Vilda Västern tillägg som gör att man kan spela typ Fievel i Vilda Västern eller Rango. En udda tanke men visar ändå på att OSR inte bara sitter fast i samma stela former utan experimenterar med mer än bara Vanilla D&D.

Botulf

Hero

Glömde lista bland det grymmaste av alla old school hacks.
Warriors of Mars. INTE tillägget till Chainmail från TSR utan en en sorts nyversion av det fast skrivet för OD&D. Alltså baserat på Edgar Rice Borroughs böcker om Barsoom. Googla då den ska flyta runt på nätet. Författren har med stor säkerhet inte frågat om lov att anväda de trademarks som används så lär nog inte ses i tryck.

Ett annat Sword&Planet oldschool spel är Savage Swords of Athanor som är baserat på Swords&Wizardry och är ett eget spel i sig och inte ett tillägg. Ska finnas en pdf på lulu.com men av någon anledning plockades printversionen ner. Jag hittade det gratis på författerens blogg men i och med att det kommit upp som betalpdf på lulu så kanske han inte har den kvar gratis.

////Förlåt att jag dumpar massa hej vilt i tråden men jag är en obotlig OSR fanboy. :gremgrin:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Schtajner said:
Glömde lista bland det grymmaste av alla old school hacks.
Warriors of Mars. INTE tillägget till Chainmail från TSR utan en en sorts nyversion av det fast skrivet för OD&D. Alltså baserat på Edgar Rice Borroughs böcker om Barsoom. Googla.

////Förlåt att jag dumpar massa hej vilt i tråden.
:gremsmile: Jason Vey som har skrivit den där Warriors of Mars har ju även skrivit en (två) moduler till Conan, fina grejer det åxå.
Det man bör vara medveten om är att dom använder chainmail istället för det "alternativa" stridssystemet

Botulf

Hero

Jason Vay...har ju även skrivit en (två) moduler till Conan, fina grejer det åxå.
Det man bör vara medveten om är att dom använder chainmail istället för det "alternativa" stridssystemet
Japp har även hittat versionen av OD&D Conan hack han gjorde. Den verkar bra och har attityden rätt. Tyvärr tycker jag det är ett minus att han valde att man ska använda Chainmail till det. Som i all välmening ändå idag är ganska obskyrt även om det nog finns kloner av det. Hade det varit skrivet för S&W eller OD&D helt och hållet så hade nog fler haft intresse för det. Jag hade hellre sett att det skrivits för OD&D/S&W helt och lagt till något hjältepoängsystem alá Barbarians of Lemuria för att simulera S&S hjältar som skördar sig igenom horder av fiender. Men det kan man iof modda själv.

Det ska även finnas ett Castles&Crusades hack till Conan RPG som flyter runt. Det skulle jag vilja testa i praktiken.

Botulf

Hero

Hunk said:
Sedan kan jag inte bestämma mig för om få eller många räddningsslagskategorier är positivt eller negativt. Just nu är jag på ”många”-linjen, men i morgon kanske jag har ändrat mig (vilket skulle tala för Swords & Wizardry).
One Saving Throw to Rule the All med statbonus efter situation är min linje.

Hunk said:
De enda versioner jag för tillfället förkastar... Dark Dungeons. Det gör jag av det enkla skälet att de har Sense Motive/Insight som en skill...
Fast Sense Motive, ja hela skillsystemet, borda man ganska lätt kunna ignorera i DD. De fanns inte med i Mentzers BECMI från början, och var valfritt tillägg i RC, och borde inte påverka något annat spelmekaniskt om man skippar det helt.

Eksem

Champion

Det här kan gärna få bli en längre deltråd tycker jag. Vad är trorin bakom att skippa skills, för din del? Jag kan tycka att det blir lite spelarkrycka med ett helt system för skills, men jag gillar samtidigt att det finns fler roller i en grupp och att det är kul med klasser med mycket specifika uppgifter. Hur resonerar du?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Eksem said:
Det här kan gärna få bli en längre deltråd tycker jag. Vad är trorin bakom att skippa skills, för din del? Jag kan tycka att det blir lite spelarkrycka med ett helt system för skills, men jag gillar samtidigt att det finns fler roller i en grupp och att det är kul med klasser med mycket specifika uppgifter. Hur resonerar du?
Har två magsjuka barn hemma så jag har lite fullt upp med spyhinkar och byta lakan.

Tills det har lugnat nere sig lite här hemma så kan man titta här för en del klokerier om tjuvars för och nackdelar

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Hans E Magnusson said:
Men om jag ska någonsin få spela och få välja fritt då slänger jag nog fram Outdoor survival, Chainmail och D&D74, det skulle vara häftigt
Har även hört om ett spel som tydligen ska ha det otroligt koola namnet Demonens krypta, har väl inte kommit ut än men rykten säger att det kommer till våren.
Det spelet blir nog det bästa :gremsmile:

Hunk

Hero

Cryps & Things har ju en del riktigt bra regellösningar, om jag förstått det rätt
Det är mitt intryck i alla fall. Jag har PDF:en, men avvaktar mitt omdöme tills jag fått den fysiska boken. Jag gillar inte att läsa PDF:er och har tyckt att det skulle vara helt onödigt att printa den när boken snart är på väg.

Ett tips, vill du ha riktigt många gå för Arduin ca:10-11
Arduin skulle jag såklart vilja ha, men tyvärr orkar jag nog inte leta tillräckligt länge för att få tag på det. Det främsta skälet att införskaffa Arduin Grimoire stavas dock Erol Otus, den främste D&D-tecknaren genom tiderna.

Hunk

Hero

Schtajner said:
Hunk said:
De enda versioner jag för tillfället förkastar... Dark Dungeons. Det gör jag av det enkla skälet att de har Sense Motive/Insight som en skill...
Fast Sense Motive, ja hela skillsystemet, borda man ganska lätt kunna ignorera i DD då det ändå inte fanns med i Mentzers BECMI från början och borde inte påverka något annat om man skippar det helt.
Absolut. Jag har dock inte läst Dark Dungeons så noga, så det kanske är för tidigt att förkasta det (p.g.a. 4-5 sociala skills som är enkla att ignorera). På vilket sett skiljer sig Dark Dungeons från Rules Cyclopeida (som jag ju också har)? Är det bättre eller sämre?

Problemet jag har med Mentzerversionen är att det är anpassat för en alldeles för lång erfarenhetskurva. Jag har aldrig spelat pre-3E-D&D på högre level än 6-7, så egentligen behöver jag inte något system som är anpassat till högre nivåer än 10-12.

Arfert

Facit

Hans E Magnusson said:
Hunk said:
Arduin skulle jag såklart vilja ha, men tyvärr orkar jag nog inte leta tillräckligt länge för att få tag på det. Det främsta skälet att införskaffa Arduin Grimoire stavas dock Erol Otus, den främste D&D-tecknaren genom tiderna.

http://empcho.bizhosting.com/agtrilogy.html

Den är så fin och tjock och fylld av geniala galenskaper
Har tjejen trosor? :gremwink:

Hunk

Hero

Den borde jag såklart införskaffa. $45 i frakt känns dock nu som lite i tuffaste laget. Men nästa år, kanske...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Hunk said:
Den borde jag såklart införskaffa. $45 i frakt känns dock nu som lite i tuffaste laget. Men nästa år, kanske...
Jo absolut en massig frakt, jag köpte min från Noble Knight och tror att frakten blev billigare.

Men om du vill och ska beställa sen så kanske vi kan göra en sambeställning, jag har lite mer Arduin att införskaffa.
Borde väl kunna gå att få ner frakten lite då

Botulf

Hero

Hunk said:
Schtajner said:
Hunk said:
Fast Sense Motive, ja hela skillsystemet, borda man ganska lätt kunna ignorera i DD då det ändå inte fanns med i Mentzers BECMI från början och borde inte påverka något annat om man skippar det helt.
Absolut. Jag har dock inte läst Dark Dungeons så noga, så det kanske är för tidigt att förkasta det (p.g.a. 4-5 sociala skills som är enkla att ignorera). På vilket sett skiljer sig Dark Dungeons från Rules Cyclopeida (som jag ju också har)? Är det bättre eller sämre?

Problemet jag har med Mentzerversionen är att det är anpassat för en alldeles för lång erfarenhetskurva. Jag har aldrig spelat pre-3E-D&D på högre level än 6-7, så egentligen behöver jag inte något system som är anpassat till högre nivåer än 10-12.
Hittade denna tråd där man kan man mer i detalj kan se vad som är annorlunda i DD jämfört med RC The Piazza
Jag tycker förändringarna är till det bättre. Eller de flesta iaf.

Kan tilläggas att jag själv väldigt sällan spelat BECM/RC/DD över level 5-6. Så visst finns det med massor man kanske inte får så stor nytta av. Men jag gillar ändå att det är så komplett. Någon gång kanske vill man ju rulla upp höglevel NPC som boss.

BESM/RC/DD är ett förbaskat stort spel.
Hela vägen från rollpersonernas första första grottkräl som leder vidare till vildmarksäventyrande och hexcrawl, till att få bygga sitt eget län, med regler för sitt eget län och för borgar och fältslag, och för att sedan gå sin Paragon Path och hamna legendarerna, resa till andra dimmensioner, för att slutligen bli en Immortal. Det är mycket spel för pengarna.