Old School Warhammer?

koraq

Swordsman
Small but vicious dog är definitivt bäst val, om du inte kör 1st rakt av. Det skulle jag göra.

Mogger

Hipsteranka
I Daemon kör jag på att man måste utföra X dåd inom sitt yrke innan man kan gå vidare till ett nytt livsöde. På så sätt får man en bunt gratisäventyr som SL när spelaren ska ner i kloakerna och göra farliga grejer hela tiden:
  • Råttfångare
Dåd: Kartlägg kloakerna, Rensa staden från råttor, hitta råttlingarnas näste, ta emot råttlingarnas gåva, dräp en råttling och visa upp huvudet på torget, smittas av kloakpest.

Bifur

Veteran
För egen del hade jag försökt göra något åt detta hållet:
- De vanliga åtta egenskaperna med den vanliga T100-grunden
- Ett koncentrerat urval av färdigheter, inte så slimmat som i ett M0-spel, inte så många som i WFRP 2 eller 4.
- Ganska regelmekaniskt smala yrken, några egenskaper att köpa advances i, några färdigheter att lära sig, en eller ett fåtal talents (som gärna ska göra rätt unika grejer och vara starkt knuta till vissa yrken, inte bara någon bonus hit eller dit). Sannolikt ganska långsam xp-progression i grunden.
- Jobba med degrees of success/SL som både 2nd och 4th gör men bygga in dem ännu mer som färdiga val för vad det kan ge utföraren, särskilt strid tror jag skulle kunna bygga på det.

Sen kan avancemang gärna bygga på fler fluffiga grejer, som i @Måns exempel. Kanske i kombination med något slags downtime-spel som i 4an?

Det stora jobbet skulle bli att få ihop yrken och talents till en intressant mix så att det fortfarande finns många relevanta val och karriärträd att gå igenom utan att samtidigt expandera den regelmekaniska grunden. Sen återstår så klart att hitta vettiga lösningar på magi, böner, korruption etc.... En hel del jobb, kan vara skälet till att jag aldrig omsatt de här tankarna :).

Mogger

Hipsteranka
Jag undrar om man inte skulle lägga till min Impending Doom-regel från mitt GoT/Solar System-hack. När man lyckats maxa upp en färdighet och slår jävelbra så kryssar du Impending Doom, vilket innebär att SL när som helst har Carte Blanche att ta din RP av daga på vilket sätt hen vill.

Jag menar, givetvis dör gruppens Trollslayer av att sätta ett kycklingben i halsen under en middag på syltan Svarta Katten.

Theo

Hero
Av existerande system så verkar ju Warlock helt klart ligga närmast, även om det också verkar blanda in en del annan "brittisk oldschool" i det hela.

Theo

Hero
Det finns också ett hemmabygge kallat Ten Dead Rats som jag kollar lite på nu. Det är samma princip som Small But Vicious Dog, dvs en mashup av D&D B/X och tidiga WFRP, men gör lite andra designval.

Mogger

Hipsteranka
Det finns också ett hemmabygge kallat Ten Dead Rats som jag kollar lite på nu. Det är samma princip som Small But Vicious Dog, dvs en mashup av D&D B/X och tidiga WFRP, men gör lite andra designval.

Bortsett från AC, som jag har lite svårt för, ser det bra ut! Mycket bra!

Dr_Dängrot

Myrmidon
Zweihänder grim & perilous rpg är ju i princip old school Warhammer fast kanske mer 2nd edition än 1st edition 🤔. Det startade ju som ett projekt när folk ville ha old school Warhammer framför Warhammer 3:rd edition ungefär som pathfinder när folk ville ha DnD 3,5 ist för 4:th edition

Christoffer

It's all pig.
Skrev till Måns privat om detta, men postar här också då någon kanske kan vara intresserad.

Vill en gå Old School Indie med Warhammer, så är ju Conspiracy of Shadows som handen i handsken för detta också. I det har en ett hemligt sällskap som är svuret att avtäcka någon form av konspiration i landet och alla skapar rollpersoner som är med i sällskapet, hade varit otroligt lätt att bara låta det vara en grupp stadsvakter, sewerjacks eller liknande det kan centreras kring. CoS är tyvärr himla bortglömt.

Last edited: