För egen del hade jag försökt göra något åt detta hållet:
- De vanliga åtta egenskaperna med den vanliga T100-grunden
- Ett koncentrerat urval av färdigheter, inte så slimmat som i ett M0-spel, inte så många som i WFRP 2 eller 4.
- Ganska regelmekaniskt smala yrken, några egenskaper att köpa advances i, några färdigheter att lära sig, en eller ett fåtal talents (som gärna ska göra rätt unika grejer och vara starkt knuta till vissa yrken, inte bara någon bonus hit eller dit). Sannolikt ganska långsam xp-progression i grunden.
- Jobba med degrees of success/SL som både 2nd och 4th gör men bygga in dem ännu mer som färdiga val för vad det kan ge utföraren, särskilt strid tror jag skulle kunna bygga på det.
Sen kan avancemang gärna bygga på fler fluffiga grejer, som i
@Måns exempel. Kanske i kombination med något slags downtime-spel som i 4an?
Det stora jobbet skulle bli att få ihop yrken och talents till en intressant mix så att det fortfarande finns många relevanta val och karriärträd att gå igenom utan att samtidigt expandera den regelmekaniska grunden. Sen återstår så klart att hitta vettiga lösningar på magi, böner, korruption etc.... En hel del jobb, kan vara skälet till att jag aldrig omsatt de här tankarna
.