Nekromanti Old Skool-utmaningen!

Sodivra

Champion
Alice's äventyr och vad hon såg där [Nu redigerad]

Alice's äventyr
Och vad hon såg där
En hittpå-lek för tre, eller kanske fyra vänner,
som man kan ägna sig åt i en roddbåt,
vid tebordet eller kanske på promenad.

All in the golden afternoon
Full leisurely we glide;
For both our oars, with little skill,
By little arms are plied,
While little hands make vain pretence
Our wanderings to guide.

Ah cruel Three! In such an hour
Beneath such dreamy weather,
To beg a tale of breath too weak
To stir the tinies feather!
Yet what can one poor voice avail
Against three tongues together?

Imperious Prima flashes forth
Her edict "to begin it"-
In gentle tone Secunda hopes
"There will be nonsense in it!"-
While Tertia interrupts the tale
Not
more than once a minute.

Anon, to sudden silence won,
In fancy they pursue
The dream-child moving through a land
Of wonders wild and new
In friendly chat with bird or beast-
And half believe it true.

And ever, as the story drained
The wells of fancy dry,
And faintly strove that weary one
To put the subject by,
"The rest next time-" "It
is next time!"
The happy voices cry.

Thus grew te tale of Wonderland:
Thus slowly, one by one,
Its quaint events were hammered out-
And now the tale is done,
And home we steer, a merry crew,
Beneath the setting sun.

Alice! a childih story take,
And with a gentle hand
Lay it where Childhood's dreams are twined
In Memory's mystic band,
Like pilgrim's wither'd wreath of flowers
Pluck'd in a far-off land.

---

Det är en slö och stilla dag, och Alice sitter för sig själv eller kanske leker hon med katten Dinah. Så plötsligt följer hon ett infall, eller något underligt som hon ser. Hon hamnar på en plats där djur bär kläder och talar (och vad de säger sen!) där människorna är tokiga, ja till och med själva landet är högst besynnerligt.

Det här är vad som hände härnäst:

Efter vi har bestämt vem av oss som är Alice och vad som hände den här dagen, så bestämmer vi fem fraser var som kan användas för att beskriva andra saker. Till exempel Hiskeligt fort, Gott att äta, Tråkigt och Pytteliten. Dela ut de här fraserna till de andra deltagarna, du kan viska de i örat på dem, eller skriva dem på lappar att dra ur en hatt.

Nu bestämmer vi vart Alice har kommit och vilka som finns där, vi kallar dem underborna. Det här förstås inte Alice någon chans att välja själv! Vi andra väljer nu vilka vi vill vara, och det ska vara något tokigt. Så börjar första scenen!

Underborna håller kanske på att laga mat, dricka te, ro båt eller bråka om något när Alice kommer. I varannan scen så ska det också vara någon som kommer in sent.

Nu måste vi förklara för Alice hur saker och ting ligger till här, för hon är inte härifrån och inte van vid tokerier. Alice drar ett av korten med ord på (Det står saker såsom Flamingo, Tåg, Regn, Glass, Promenad och dylikt på dem) och börjar prata om detta, eller ger till någon annan för att denna ska ta upp det. Kanske dyker den här saken upp runt omkring oss, eller så är det bara viktigt att prata om.

Här kommer det kluriga! Nu gäller det att tänka ut hur en av mina fraser kan beskriva ordet på kortet i den här platsen. Kanske går alla Promenader Jättefort till exempel, eftersom man måste rusa bara för att stå stilla här, och flyga som ett jehu för att röra sig framåt!

Ett lite mer lurigt sätt att beskriva på är att istället för underbon säger det så finns det nu i scenen! Kanske är själva Huset Pyttelitet? Sådant får ni också prata om!

Ifall man inte kan förklara ordet med någon av sina egna fraser kan man bara nämna det i förbigående och dra ett nytt.

Ibland blir det gräl, bråk eller tävlingar sällskapet emellan, (Till exempel när två underbor bägge tycker att de vet bäst hur något ter sig här) och då tar jag en fras av någon annan, som också tar en fras av mig! Detta gör alla. Sedan får bråket anses vara över, underbornas bråk brukar sluta med en röra där man inte riktigt vet vem som vann.

Ifall man kan förklara med ord så som de faktiskt heter så kan ingen säga emot en, inte ens Alice. Till exempel så ser man ju på ordet bryning att det är tiden på dagen då man bryner bacon, gryning ungefär. Och skolan går man inte i det här landet, "Du skola icke" heter det ju. Jag tror du förstår.

När Alice tröttnat på tokar så kan hon gå någon annanstans, och då möter hon tyvärr nya tokar på en ny plats. Vi startar en ny scen. Kanske någon följer med henne, kanske behöver ni göra lite nya fraser. Man gör det som känns spännande, och när Alice äventyr inte är spännande längre så får hon komma hem igen, och leken är slut.

Här är några fler av korten man drar:
Tåg
Båtresa
Pelikan
Soppa
Vardagsrum
Kök
Regn
Gatulykta
Padda
Gris
Glass
Promenad
Berätta saga
Sommar
Vinter
Havet
Semester
Rättegång
Trädgårdsskötsel
Hus
Skridskor
Spis
Katter

Attachments

Sodivra

Champion
Ho hu!

Jag uppskattade chansen att skriva ett Alice i Underlandet-rollspel. Strukturen i spelet är faktiskt den återkommande som halva första och hela andra boken bygger helt på, och den känns väldigt tacksam att föra över till rollspelandets dialogform. Vidare så fick jag chansen att återberätta Charles L Dodgesons inledande dikt, och i samband med ett rollspel till och med, vilket var toppen.

Hade jag haft tid så hade jag gjort ett Frankensteinrollspel också. Som Promethean, fast gjort rätt. Exklusivt för två spelare. Det hade varit något!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Ska vi säga att jag vann? [NT]

Det lär vi nog göra, nu när omröstningen är slut =)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Ska vi säga att jag vann? [NT]

Gah, förlåt! Jag hänger inte med i svängarna alls, nuförtiden. Omröstningen är slut, och vinnare är Dnalor! Grattis, det var en välförtjänt seger.