Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,165
Av alla regler i ett rollspel har jag svårast för magiregler. Samtidigt kan magi vara hur kul som helst. Därför behöver jag din hjälp med att spåna fram bra magiregler.
Mina designkrav är följande:
Magin måste vara balanseras av en motkraft. Till exempel: "du får bara använda din magi tre gånger"
Det måste - så långt det är möjligt - finnas en koppling mellan mekanik och fiktion. Till exempel "anledningen till att du inte får använda din magi mer är lampans ande bara ger tre önskningar"
Olika former av magi måste kännas och fungera olika.
Du kan använda vilka tärningar och regler som helst för att förklara din mekanik.
Mekaniken får gärna vara elegant/ekonomisk, alltså helst inte använda mer rörliga delar än nödvändigt.
Några exempel som jag klurat ut själv (eller ja, snott. Det är så jag jobbar).
Blodmagi.
Trollkarlen hämtar kraft från sitt eget blod. Välj ett antal HP som du vill offra: för varje KP får du +1 på slaget. Vid fummel är dina KP förlorade permanent, annars återfår du dem i vanlig takt.
Alkemi.
Trollkarlen använder ett magiskt pulver. Varje dos pulver är dyrt och kan bara användas en gång, oavsett om slaget lyckas eller ej.
Demonisk tjänare.
Trollkarlen har snärjt en demon som gör ljusskygga dåd åt henne. Om trollkarlen ägnar en runda åt att ge demonen en order, måste demonen lyda trollkarlens ord blint. Om demonen inte har någon order (till exempel för att trollkarlen ägnar sin runda åt att göra något annat, eller för att demonen är klar med den syssla som ålagts den) är demonen fri att göra vad den vill utom att åsamka äventyrargruppen direkt skada.
Jag är extra intresserad av bra magiregler för illusioner. Jag tänker att de borde ha något att göra med hypnos eller hallucinogener eller kanske förförelse, men sen är jag lost.
Jag är också intresserad av bra magiregler för präster. Jag skulle gärna se präster som ämbetsmän i en totalitär stat: jag tänker att deras kraft kommer från deras möjlighet att utnyttja sin position, och att den balanserande kraften är de snarstuckna gudar de tjänar och som inte är intresserade av konkurrens. Typ att din gud har givit dig kraften att göra en helande handpåläggning i syfte att omvända hedningar, men du använder istället kraften mot betalning eller för att hjälpa dina vänner undan sina krigsskador och att det finns en gräns för hur länge din gud kan tolerera det innan folk börjar tillbe DIG istället. Konceptet känns helgjutet, men mekaniskt får jag det inte att gå ihop.
Idéer? Tips?
Mina designkrav är följande:
Magin måste vara balanseras av en motkraft. Till exempel: "du får bara använda din magi tre gånger"
Det måste - så långt det är möjligt - finnas en koppling mellan mekanik och fiktion. Till exempel "anledningen till att du inte får använda din magi mer är lampans ande bara ger tre önskningar"
Olika former av magi måste kännas och fungera olika.
Du kan använda vilka tärningar och regler som helst för att förklara din mekanik.
Mekaniken får gärna vara elegant/ekonomisk, alltså helst inte använda mer rörliga delar än nödvändigt.
Några exempel som jag klurat ut själv (eller ja, snott. Det är så jag jobbar).
Blodmagi.
Trollkarlen hämtar kraft från sitt eget blod. Välj ett antal HP som du vill offra: för varje KP får du +1 på slaget. Vid fummel är dina KP förlorade permanent, annars återfår du dem i vanlig takt.
Alkemi.
Trollkarlen använder ett magiskt pulver. Varje dos pulver är dyrt och kan bara användas en gång, oavsett om slaget lyckas eller ej.
Demonisk tjänare.
Trollkarlen har snärjt en demon som gör ljusskygga dåd åt henne. Om trollkarlen ägnar en runda åt att ge demonen en order, måste demonen lyda trollkarlens ord blint. Om demonen inte har någon order (till exempel för att trollkarlen ägnar sin runda åt att göra något annat, eller för att demonen är klar med den syssla som ålagts den) är demonen fri att göra vad den vill utom att åsamka äventyrargruppen direkt skada.
Jag är extra intresserad av bra magiregler för illusioner. Jag tänker att de borde ha något att göra med hypnos eller hallucinogener eller kanske förförelse, men sen är jag lost.
Jag är också intresserad av bra magiregler för präster. Jag skulle gärna se präster som ämbetsmän i en totalitär stat: jag tänker att deras kraft kommer från deras möjlighet att utnyttja sin position, och att den balanserande kraften är de snarstuckna gudar de tjänar och som inte är intresserade av konkurrens. Typ att din gud har givit dig kraften att göra en helande handpåläggning i syfte att omvända hedningar, men du använder istället kraften mot betalning eller för att hjälpa dina vänner undan sina krigsskador och att det finns en gräns för hur länge din gud kan tolerera det innan folk börjar tillbe DIG istället. Konceptet känns helgjutet, men mekaniskt får jag det inte att gå ihop.
Idéer? Tips?