Förlorade poäng och återhämtning
Alla satsningssystem med poängmarkörer av något slag står någon gång inför problemet "hur återfår man poäng?"
Det vanliga felet man gör är att man bestämmer att man kan få poäng beroende på hur det går i rundorna där folk spenderar poäng. Typ: "man får poäng när man vinner och är defensiv!" eller "alla får nya poäng så fort som någon har slut på sina poäng!" De är helkeffa alternativ, eftersom det då kan bli bättre att slåss mot en ärkegreve och dennes usle medhjälpare än att möta ärkegreven ensam.
Man måste hålla poängåterhämtningen helt åtskild från alla moment som har med poängförbrukning att göra. Annars fungerar systemet på två helt olika sätt beroende på hur många kombatanter det är som slåss och liknande tokigheter.
De tankebanor du verkar vara inne på skulle jag formulera som så här:
[color:\\"brown\\"] Alla får X antal poäng varje stridsrunda. [/color]
X skulle kunna vara 2, 5 eller 10, kanske. Eller så kan varje kombatant återhämta sig olika mycket. Det kan ju vara så att den som svettas i en helrustning i gassande solsken återhämtar sig mycket långsammare än den som trivs i klimatet.
Nå, idén är ändå att alla återfår poäng samtidigt, oavsett vad de spenderar poängen på. Den som spenderar få poäng, han vilar och återhämtar sig, medan den som spenderar fler poäng än han återhämtar blir allt tröttare och tröttare.
Det är ett bra system.
I mitt Duellito valde jag dock en helt annan approach. (Främst för att jag tyckte det var jobbigt med allt pillande med poängmarkörerna när man hade fem rollpersoner och sex stråtrövare och alla skulle återhämta sig med en massa småpoäng i varje runda, men också för att en ensam person måste bränna så in i helvete med poäng när han slåss mot två personer samtidigt att det bara inte funkade) Jag lät varje uppgörelse vara (poängmässigt) åtskild från resterande strider. När två personer fokuserar på varandra så får båda fullt med poäng och så inleder man en duell. Poäng kan inte återfås i denna duell, utan man kan bara satsa dem så att ens förråd med poäng sakta men säkert förbrukas till slut. Ingen duell kan pågå för alltid, utan det går oftast fort innan någon satsar alla sina poäng och då är direkt duellen slut. Någon får förmodligen skada när detta skett.
Sedan fortsätter man med striden som vanligt. Nästa gång någon hamnar i en närkamp så börjar de återigen med full pott. Om jag vill att någon skall bli trött så kan jag sänka den personens maxvärde, men det sker inget kontinuerligt pillande med poäng fram eller tillbaka i varje stridsomgång.
Det är ett snabbt sätt, det kan vara värt att tänka på om du någonsin kommer konstatera att det blir för tungrott med ditt system. Men du har å andra sidan färre poäng i omlopp än vad det är i Duellito, så det är möjligt att du klarar dig utmärkt med ett system så som du föreslår det.