Nekromanti Olika kostnader

Jag går i valet och kvalet om jag ska försöka att få mitt eget lilla rollspelsprojekt utgivet på egen hand, Marco gick igenom en del kostnader i en annan tråd. Men vad kostar det tex om man vill ta in frilansare ? Jag förstår att det beror på vem man vill arbeta med, så är det alltid.
Samma fråga gäller allt som har med skapandet av en rollspelsbok att göra, bilder tex. Det är väl samma sak där, ju duktigare konstnär desto dyrare blir det. Smakar det så kostar det brukar man ju säga.

Det finns garanterat massor av frågor som jag inte tänkt på att ställa gällande kostnader så pladdra gärna på ni som vet något om ämnet.

Dimfrost

Special Circumstances
Tryck på www.lulu.com , då behöver du inte lägga ut ett öre själv i startkostnad. Om du inte har ett företag får du lösa frilansare och illustratörer genom svarta pengar, och då kan du ju ge dem vad de och du tycker känns rimligt. Ingen har råd att betala någon en vettig timpenning för skrivande, så det gäller att använda sig av kompisar, fans eller andra som skriver för att de vill vara delaktiga i projektet.

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag ingen aning om vad du gör för rollspel, men jag har ett stående erbjudande om att vem som helst får använda de få bilderna på mitt webbgalleri till rollspelsprojekt, även kommersiella, gratis. Och om du fixar med originalbilder (jag gör alltså fotomanipulationer) så är jag beredd att jobba gratis, om jag gillar spelet. Gör jag det inte så kan jag i alla fall erbjuda att göra åtminstone en bild utan kostnad.

(Det här gäller alltså alla rollspelprojekt, kommersiella som hobbyprojekt, inte bara Draugens.)

Dimfrost

Special Circumstances
Gå in på lulu.com och läs. De är rätt pedagogiska. Samt sök här på forumet.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om lulu

Ok, hur funkar det där mer i detalj med lulu.com ??
Det berättar jag gärna.

Lulu.com är en sida för print on demand-böcker. Du kan alltså beställa böcker därifrån och de trycker boken och skickar den till dig.

Vem som helst får lägga upp en egen bok på lulu.com. Allt som behövd är att man registrerar sig som användare och läser instruktionerna för hur de filer man laddar upp ska se ut. Man kan sedan bestämma hur mycket det ska kosta att köpa boken. Det finns alltid en startkostnad, som beror på bokens utformning och sidantal. Till det får författaren själv lägga en godtycklig summa som är hans vinst (varav 1/5 går till lulu och 4/5 till författaren). Sedan är det bara att berätta för folk att boken existerar och hoppas att de beställer den.

Om det är något specifikt du undrar går det antagligen fortare om du läser deras informationssidor.

/tobias

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Wot? Nu gjorde jag bara en snabbkoll eftersom jag är trött och borde sova för tre timmar sen, men om jag förståd allt rätt så skulle det kosta knappt 8 euro att trycka upp 1 hårdinbunden bok på 200 sidor om jag nöjer mig med att den är svartvit inuti. Kan det stämma? Det är ju ingenting!

Det är ju så att jag skulle kunna börja beställa alla äventyr jag skriver och få dem inbunda åt mig själv =)

Boy. Jag måste ha somnat redan för det är rena drömprist =) Jag måste hoppa i säng snabbt och se om det fortfarande är sant när jag vaknar i morgon =)

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, för en hårdinbunden bok skulle det snarare bli €15. Priserna du såg måste ha varit för "mjukpärm" (limbunden, "perfect bound"). Problemet med Lulu är att varken papper eller bindning direkt håller den högsta kvaliteten, men i min mening vägs det upp av att man inte tar någon form av ekonomisk risk alls. Samt att man precis som du säger kan trycka upp saker som man egentligen bara vill ha själv, i stället för att skriva ut och sätta i en pärm. :gremsmile:

/Dimfrost

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nah, jag gick in på "hardcover" och kollade prischecken där. Möjligt att jag missat nått =) Anyway: runt 15 euro är kanske inte riktigt ett pris som orsakar hjärtattack hos en lycklig bokmakare, men det är fortfarande bättre än vad jag någonsin skulle våga drömma om annars (för jag drömmde visst inte i går natt =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nehe, nej. Du hade visst rätt i alla fall =) Närmare 15 euro. Fortfarande överkommligt...