Rickard
Urverk speldesign
Jag behöver lufta av mig från mina tankar lite.. Jag har skrivit ner kapitelindelningen och har nu rett ut vilka saker som finns kvar att ändra på.. Så jag startar mest tråden för att få ner allting på "papper" så att jag kan reda ut det..
Samhällsklasser
Som det är nu så har jag bevarat -91:ans indelning i klasser som går:
Egendomslös
Lägre underklass
Högre underklass
Lägre medelklass
Högre medelklass
Lägre överklass
Högre överklass
Lågadel
Högadel
Förut har jag kört med att man har slagit fram genom att spendera erfarenhetspoäng och fått lite bonusar.. Fast nu vete tusan.. Man kan lika gärna ta och välja någon klass och så får man lite bonusar och nackdelar beroende på klass..
Den lägsta nivån så får man kunskap om den undre världen (Kulturkännedom: Undre världen) men å andra sidan så får man mindre saker från början.. I mitten så får man varken för- eller nackdelar och i övre "lagret" så får man många prylar från början, men också en hel del ansvar över dem.. Dessutom så får man Kulturkännedom: Överklass gratis, så då kan jag helt ta bort den färdigheten.. Antagligen så kommer jag att beskriva hur dessa funkar i samhällsrubriken..
Jag hade tänkt att man får slå en tärning för att bestämma vilken av de tre klasserna i varje grupp (som jag delat in i färger) som man hamnar i.. Fast det låter bara omständigt.. Nu funderar jag enbart på att ha tre samhällsklasser.. Vad de ska heta vet jag inte.. Jordbrukare, borgare och överklass kanske? "Jordbrukare" är jag inte så jättenöjd med som namn.. Tänkte mig alla som inte bor i en stad och ha ett samlingsnamn för sådana.. "Lantbor" låter bara konstigt.. Fast även tiggare och tjuvar som bor i staden bör ha den samhällsklassen.. Gör jag det krångligt? Borde jag nöja mig med underklass, medelklass och överklass som namn?
Hantverksegenskaper
Här är en rubrik i stridskapitlet och behandlar egenskaper som en skicklig hantverkare kan ge ett vapen eller en rustning.. Tanken från detta inlägg hänger kvar och jag tycker det kan ge en rätt ball känsla om det är någon rollperson som nu vill spela hantverkare.. Varför det fortfarande finns kvar i idéstadiet är för att jag inte har tagit och skrivit ner allting på ett och samma ställe och sett till så att allting funkar i de situationer som kan uppstå..
Spiritus familiaris
Jag har ingen aning om hur jag har tänkt att utforma den här rubriken om husandar i magikapitlet.. Ska jag ha samma upplägg som Magikerns Handbok och utgå från det.. Jag vill att husanden ska ha lite balla magiska förmågor och antagligen kommer jag att använda samma köpsystem här som med gyckelkonster (och numera magikerstavar och besvärjelser)..
Men vad är egentligen viktigt att ha med angående husandar? En djurlista? Förmågor? Vad mer?
Magiska pergament
Magiska pergament är skojiga och för mig stämningsfyllda, men vad är nyttan med dem (ja, jag har läst alla magiböcker till DoD4 och lägre)? Jag ser inte riktigt nyttan med dem.. För som jag ser det så borde de funkar ungefär på samma sätt som att någon lägger en Sigill på pergamentet med kravet att personen ska läsa orden som står på pergamentet för att besvärjelsen ska utlösas..
Jag skulle vilja att magiska pergament (vad är ett "magiskt pergament" egentligen?) skulle kunna användas till magiska studier, lite likt som i D&D-filmerna..
Risken finns att jag helt tar bort denna rubrik och bakar in allting i andra rubriker istället.. Jag har exempelvis en rubrik som heter "Formelsamling"..
Ritualer
Även här har jag ingen aning.. Det är tänkt att man kan göra en ritual för varje besvärjelse som finns i mitt magisystem för att göra effekten permanent, men så mycket mer än så används inte ritualer.. Är det verkligen något man behöver beskriva <u>och ha extraregler för</u> i ett magisystem?
Startutrustning
Tanken är att jag helt tar bort allt vad "mynt" heter och bara kör på val.. Mynt har alltid inneburit en himla massa fipplande och övervägande förut.. Det är tänkt att samhällsklassen påverkar hur många val som man får i en grupp och levnadsbanan ("yrket") säger vad för sorts saker som man får välja.. Här hade jag tänkt att man kanske kunde spendera erfarenhetspoäng för att få lite bättre prylar..
Jag har bara en vag aning om hur det ska se ut, men inte hur det bör se ut när det är klart.. Tyvärr måste jag nog ha en tabell för var av de fem levnadsbanorna och sedan hade jag helst sett att spelaren kan skriva av det som står i tabellen.. Ju högre samhällsklass denne har, desto fler prylar kan denne skriva av.. Mycket tänkte jag sammanfatta i olika "utrustningskit" som "lägerutrustning", "extrakläder", "fast egendom", "tränat djur" och så vidare..
För att ens påbörja detta måste jag fundera ut hur jag ska göra med samhällsklasserna.. Om jag gör det rätt så skulle jag kunna smidigt få in ett bytessystem istället för att behöva använda sig utav mynt.. Mynt ska finnas, men inte i de enorma mängder som förut har varit vanligt i DoD..
Utrustningslista / Klädsel
De här två orden ovan är varsin rubrik.. Utrustningslistan kommer jag nog att sno från EDD men jag kommer att göra lite efterforskningar och skriva förklaringar över vad vissa saker är och hur de används.. Mycket utav sådant har jag saknat i DoD.. Det båda dessa rubriker kräver är alltså efterforskning och inget regelmakande.. Därför har dessa inte blivit klara..
Kläderna kommer dock att ha regler som "personlighetsdrag" och "karismaförändringar"..
Droger
Själva grundtänkandet i drogreglerna är klara.. Det jag behöver göra är att brainstorma fram olika (bi)effekter som en drog kan tänkas få.. Droger kommer alltså fungera som en enklare variant av alkemibrygder.. Alkemin kommer att baseras på magisystemets besvärjelser och där har jag bara skrivit klart 80% av alla besvärjelser, så jag får vänta med att maka klart alkemisystemet tills besvärjelserna är helt klara och balanserade..
Det jag tagit bort som rubrikar är - Exempelrollpersoner, Svält, Sjukdomar - så jag tänker inte skriva om detta..
/Han som inte fick fram några nya idéer när han skrev inlägget (vilket han hoppades på)
<font size="1">[edit] Lade till kommentar om ritualer..</font size>
Samhällsklasser
Som det är nu så har jag bevarat -91:ans indelning i klasser som går:
Egendomslös
Lägre underklass
Högre underklass
Lägre medelklass
Högre medelklass
Lägre överklass
Högre överklass
Lågadel
Högadel
Förut har jag kört med att man har slagit fram genom att spendera erfarenhetspoäng och fått lite bonusar.. Fast nu vete tusan.. Man kan lika gärna ta och välja någon klass och så får man lite bonusar och nackdelar beroende på klass..
Den lägsta nivån så får man kunskap om den undre världen (Kulturkännedom: Undre världen) men å andra sidan så får man mindre saker från början.. I mitten så får man varken för- eller nackdelar och i övre "lagret" så får man många prylar från början, men också en hel del ansvar över dem.. Dessutom så får man Kulturkännedom: Överklass gratis, så då kan jag helt ta bort den färdigheten.. Antagligen så kommer jag att beskriva hur dessa funkar i samhällsrubriken..
Jag hade tänkt att man får slå en tärning för att bestämma vilken av de tre klasserna i varje grupp (som jag delat in i färger) som man hamnar i.. Fast det låter bara omständigt.. Nu funderar jag enbart på att ha tre samhällsklasser.. Vad de ska heta vet jag inte.. Jordbrukare, borgare och överklass kanske? "Jordbrukare" är jag inte så jättenöjd med som namn.. Tänkte mig alla som inte bor i en stad och ha ett samlingsnamn för sådana.. "Lantbor" låter bara konstigt.. Fast även tiggare och tjuvar som bor i staden bör ha den samhällsklassen.. Gör jag det krångligt? Borde jag nöja mig med underklass, medelklass och överklass som namn?
Hantverksegenskaper
Här är en rubrik i stridskapitlet och behandlar egenskaper som en skicklig hantverkare kan ge ett vapen eller en rustning.. Tanken från detta inlägg hänger kvar och jag tycker det kan ge en rätt ball känsla om det är någon rollperson som nu vill spela hantverkare.. Varför det fortfarande finns kvar i idéstadiet är för att jag inte har tagit och skrivit ner allting på ett och samma ställe och sett till så att allting funkar i de situationer som kan uppstå..
Spiritus familiaris
Jag har ingen aning om hur jag har tänkt att utforma den här rubriken om husandar i magikapitlet.. Ska jag ha samma upplägg som Magikerns Handbok och utgå från det.. Jag vill att husanden ska ha lite balla magiska förmågor och antagligen kommer jag att använda samma köpsystem här som med gyckelkonster (och numera magikerstavar och besvärjelser)..
Men vad är egentligen viktigt att ha med angående husandar? En djurlista? Förmågor? Vad mer?
Magiska pergament
Magiska pergament är skojiga och för mig stämningsfyllda, men vad är nyttan med dem (ja, jag har läst alla magiböcker till DoD4 och lägre)? Jag ser inte riktigt nyttan med dem.. För som jag ser det så borde de funkar ungefär på samma sätt som att någon lägger en Sigill på pergamentet med kravet att personen ska läsa orden som står på pergamentet för att besvärjelsen ska utlösas..
Jag skulle vilja att magiska pergament (vad är ett "magiskt pergament" egentligen?) skulle kunna användas till magiska studier, lite likt som i D&D-filmerna..
Risken finns att jag helt tar bort denna rubrik och bakar in allting i andra rubriker istället.. Jag har exempelvis en rubrik som heter "Formelsamling"..
Ritualer
Även här har jag ingen aning.. Det är tänkt att man kan göra en ritual för varje besvärjelse som finns i mitt magisystem för att göra effekten permanent, men så mycket mer än så används inte ritualer.. Är det verkligen något man behöver beskriva <u>och ha extraregler för</u> i ett magisystem?
Startutrustning
Tanken är att jag helt tar bort allt vad "mynt" heter och bara kör på val.. Mynt har alltid inneburit en himla massa fipplande och övervägande förut.. Det är tänkt att samhällsklassen påverkar hur många val som man får i en grupp och levnadsbanan ("yrket") säger vad för sorts saker som man får välja.. Här hade jag tänkt att man kanske kunde spendera erfarenhetspoäng för att få lite bättre prylar..
Jag har bara en vag aning om hur det ska se ut, men inte hur det bör se ut när det är klart.. Tyvärr måste jag nog ha en tabell för var av de fem levnadsbanorna och sedan hade jag helst sett att spelaren kan skriva av det som står i tabellen.. Ju högre samhällsklass denne har, desto fler prylar kan denne skriva av.. Mycket tänkte jag sammanfatta i olika "utrustningskit" som "lägerutrustning", "extrakläder", "fast egendom", "tränat djur" och så vidare..
För att ens påbörja detta måste jag fundera ut hur jag ska göra med samhällsklasserna.. Om jag gör det rätt så skulle jag kunna smidigt få in ett bytessystem istället för att behöva använda sig utav mynt.. Mynt ska finnas, men inte i de enorma mängder som förut har varit vanligt i DoD..
Utrustningslista / Klädsel
De här två orden ovan är varsin rubrik.. Utrustningslistan kommer jag nog att sno från EDD men jag kommer att göra lite efterforskningar och skriva förklaringar över vad vissa saker är och hur de används.. Mycket utav sådant har jag saknat i DoD.. Det båda dessa rubriker kräver är alltså efterforskning och inget regelmakande.. Därför har dessa inte blivit klara..
Kläderna kommer dock att ha regler som "personlighetsdrag" och "karismaförändringar"..
Droger
Själva grundtänkandet i drogreglerna är klara.. Det jag behöver göra är att brainstorma fram olika (bi)effekter som en drog kan tänkas få.. Droger kommer alltså fungera som en enklare variant av alkemibrygder.. Alkemin kommer att baseras på magisystemets besvärjelser och där har jag bara skrivit klart 80% av alla besvärjelser, så jag får vänta med att maka klart alkemisystemet tills besvärjelserna är helt klara och balanserade..
Det jag tagit bort som rubrikar är - Exempelrollpersoner, Svält, Sjukdomar - så jag tänker inte skriva om detta..
/Han som inte fick fram några nya idéer när han skrev inlägget (vilket han hoppades på)
<font size="1">[edit] Lade till kommentar om ritualer..</font size>