solvebring
Superhero
Ja, det sket sig i starten med Hoppets låga. Det vill säga att det kommer att krävas en rejäl omskrivning och ett stort utbyte av grundstrukturen för att spelet faktiskt ska fungera. Det som intresserar mig nu, utöver ett system byggt på hopp och handlingar, är det här med scener.
Det ska ju vara ett berättarrollspel, så scenernas indelning är viktig.
Därmed vill jag diskutera just scener. Som det är nu är tanken den att scenerna ska vara satta: "Du har X antalet scener, gentemot spelarantalet, för att klara av ditten och datten". Det är dock kanske för strävt?
Nåväl, hur skulle du - generellt sett utifrån ett berättelsebaserat spel - göra med antalet scener och varför?
Och hur skulle du låta scenerna löpa? Fritt, precis som man vill? Eller kanske i uppdelade faser som för spelet framåt? ... Varför då?
Jag funderar i nuläget på att dela upp scener för att göra skillnad på vad man: 1. Kan göra i dem. 2. Genererar från dem. Inte för att jag vet vad skillnaderna ska vara och hur de ska byggas upp, men det vore roligt att ge spelarna möjligheten till att i alla fall: 1. Sparka igång en egen scen. 2. Välja en scen utifrån en tabell eller liknande - kanske bestämmer medspelarna?
Kort sagt, ge mig allt du har att säga om scener och förklara varför du tycker så. Din personliga smak är lika viktig som all spelteknisk teori. Tack!
Det ska ju vara ett berättarrollspel, så scenernas indelning är viktig.
Därmed vill jag diskutera just scener. Som det är nu är tanken den att scenerna ska vara satta: "Du har X antalet scener, gentemot spelarantalet, för att klara av ditten och datten". Det är dock kanske för strävt?
Nåväl, hur skulle du - generellt sett utifrån ett berättelsebaserat spel - göra med antalet scener och varför?
Och hur skulle du låta scenerna löpa? Fritt, precis som man vill? Eller kanske i uppdelade faser som för spelet framåt? ... Varför då?
Jag funderar i nuläget på att dela upp scener för att göra skillnad på vad man: 1. Kan göra i dem. 2. Genererar från dem. Inte för att jag vet vad skillnaderna ska vara och hur de ska byggas upp, men det vore roligt att ge spelarna möjligheten till att i alla fall: 1. Sparka igång en egen scen. 2. Välja en scen utifrån en tabell eller liknande - kanske bestämmer medspelarna?
Kort sagt, ge mig allt du har att säga om scener och förklara varför du tycker så. Din personliga smak är lika viktig som all spelteknisk teori. Tack!