Nekromanti Olika saker....

"Någon som har ett bra system på spel & dobbel, Arenan i Camard och sådant???"

det andra är lite konstigt formulerat och jag e rädd att jag inte riktigt förstår, men på den första kan jag svara hur vi brukar göra... ett alternativ är att gå in på neogames hemsida och ladda ner regler till hasardspel och spela de på riktigt, men då spelar dock inte rp:ns värde i attributen nån roll utan då e det upp till spelaren...
alternativt och enligt mig bättre (kanske inte roligare) är att slå motståndsslag och se vem som fick högst effekt, vem som vinner vill säga... när vi spelade eldtärning körde vi så t ex, båda slår mot tur eller spel och dobbel (vi körde varannan, eftersom det egentligen är ett turspel, men att skicklaiga spelare har lite trick att ta till) och den som fick högst effekt fick motståndarens pengar han lagt på bordet och sedan välja om han skulle dubbla eller bara fortsätta... jag tycker det funkade riktigt bra och det blev mycket roligt eftersom pengarna bytte ägare hela tiden...

dvärgen har slutat undra vad ebrhon är för ställe...

Mederian

Warrior
Re: Tillägg

Alltså; om man tränar 2 timmar om dagen, 4 gånger i veckan, i 10 veckor får man slå ett förbättringsslag för att se om man kanske blivit starkare?

Det är problemet med styrketräning, man blir ju faktiskt starkare om man tränar, det fungerar inte som en vanlig färdighet. En vanlig färdighet kan man ju misslyckas att lära sig, men att bli starkare kan väl alla?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Mederian

Warrior
Vi använde ett liknande improviserat system, det fungerar IMHO bäst.

- den stolte

G

Guest

Guest

men att bli starkare kan väl alla?

Naturligtvis kan alla bli starkare. Misslyckas man med slaget så får det bara symbolisera att det tar längre tid att träna upp en viss muskel, att man tränat på fel viss eller att man i övrigt (alltså när man inte styrketränar) har varit lat osv. så träningen har inte haft någon effekt. Det finns alltså ett antal anledningar till varför man inte skulle lyckas höja på en gång.

/Tiamel

Mederian

Warrior

Jag tycker ändå att man borde märka om man är lat eller tränar fel. Skulle man kanske kunna förenkla förbättringsslaget om man under träningstiden får slå ett PSY-slag eller ett VIL-slag? Det skulle kunna symbolisera att man märker om man gör fel för att korrigera. Jag vet åtminstone jag skulle blivit aningen förbannad om jag tränat 8 veckor och det inte gett något resultat alls /images/icons/wink.gif

- den stolte

G

Guest

Guest

Skulle man kanske kunna förenkla förbättringsslaget om man under träningstiden får slå ett PSY-slag eller ett VIL-slag?

Så kan du ju göra. Det är ju upp till varje SL att bestämma om det går att misslyckas med sin träning eller inte. Du kan ju annars säga att t.ex. 3 förbättringskryss i STY ger automatiskt +1 eller nåt sånt.

Jag vet åtminstone jag skulle blivit aningen förbannad om jag tränat 8 veckor och det inte gett något resultat alls

Och jag vet åtminstone att jag aldrig skulle komma på tanken att träna i åtta veckor /images/icons/wink.gif.

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon

<I>Jag vet åtminstone jag skulle blivit aningen förbannad om jag tränat 8 veckor och det inte gett något resultat alls </I>

Tja, det är inget som säger att du inte blivit starkare. Men inte tillräckligt mycket starkare för att det skall synas på skalan 3-18 som skall täcka in alla människor.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

G

Guest

Guest
Kroppsbyggnaden beror ju delvis på ens styrka. Så självklart skall inte styrkan påverkas av vilken kroppsbyggnad man har för tillfället...

Nej inte vad man har för tillfället utan snarare vad man har från början. En person som är massiv från början har antagligen en bättre förutsättning att bli ännu starkare än en person som har normal kroppsbyggnad från början. Det var så vi menade.

/Tiamel

Don Kennetho

Warrior

Nä, verkligen inte.
Om Sty 18 är typ Magnus Samuelsson och Sty 3 den klenaste människa som finns så bordehoppen vara rätt så stora.

Nu är jag iofs inte tillräckligt familjär med Eons regelsystem för att säga att det är så, men i DoD skulle i alla fall Sty 18 motsvara "den högsta styrka som en människa kan tänkas uppnå".

Don Kennetho

Mederian

Warrior

Blir det inte underligt om jag sen tränar 8 veckor till och fortfarande misslyckas med förbättringsslaget? Och hur långt kan den 'mindre' skalan gå utan att man blir skalenligt starkare? I teorin kan jag ju misslyckas med förbättringsslaget hur länge som helst.

- den stolte

Sir Foilan

Hero

"Blir det inte underligt om jag sen tränar 8 veckor till och fortfarande misslyckas med förbättringsslaget? Och hur långt kan den 'mindre' skalan gå utan att man blir skalenligt starkare? I teorin kan jag ju misslyckas med förbättringsslaget hur länge som helst."

Detta avhjälps enkelt med att för varje misslyckat slag applicera ett plus på nästkommande förbättringsslag. Har du missat två förbättringsslag så kommer nästa (dvs 3:e) slag vara Ob3T6+2.
Bara ett förslag...

/Sir Foilan

He calls my name, and waves me on.
The Fallen One, he stand in flames...

/images/icons/cool.gif

ripperdoc

Myrmidon

Det blir alltid underligt om man drar ut det till dess extremer. Visst, du kanske aldrig lyckas med förbättringsslaget, men det är en oändligt liten sannolikhet att det sker.

Jag skall bara påpeka att jag ännu inte utprövat reglerna i spel. De kan komma att ändras för min del efter det, isf.

/RipperDoc - Tiamel lyckades att på 4 förbättringsslag i rad höja sin stridskonst från 15 till 18.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Eh, grabbar?

...ni glömmer inte en sak nu? Rent regeltekniskt kan en vanar ju lugnt få över 18 i STY, det finns ju bland annat ett resultat på "Fysiska egenskaper" som låter en slå STY med 2T6+9.

- Ymir, kände sig tvungen att påminna er

ripperdoc

Myrmidon
Så tycker jag definitivt inte det ska var. Det är samma sak. Är du stark så får du hög kroppsbyggnad, inte tvärtom. Kroppsbyggnaden är bara en effekt av ens styrketränande. Och de som redan är starka bör ha det svårare att bli starka. Det är lättare att snabbt bli starkare när man är otränad. När man börjar bli baldn "styrkeeliten" krävs det rätt mycket träning för att bli bättre än de andra, s.a.s.

/RipperDoc

G

Guest

Guest
Re: Eh, grabbar?

...ni glömmer inte en sak nu? Rent regeltekniskt kan en vanar ju lugnt få över 18 i STY

Jo jo, det är vi medvetna om...iaf jag. Grejen är ju den att vi diskuterar hur mycket man kan få i STY som max genom att styrketräna. Det man får på tabellen får väl ses som lite "övernaturligt" IMO. Tillslut så har ju inte träningen någon effekt längre utan allt man gör är att skada kroppen.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Och de som redan är starka bör ha det svårare att bli starka. Det är lättare att snabbt bli starkare när man är otränad. När man börjar bli baldn "styrkeeliten" krävs det rätt mycket träning för att bli bättre än de andra, s.a.s.

Naturligtvis tar det längre och längre tid att höja STY. Det är ju mycket svårare att höja från 18 till 19 än 8 till 9. Men det var inte det det handlade om. En person som är massiv från början skulle jag säga inte har tränat upp sina muskler till max. En person med massiv kroppsbyggnad skulle alltså kunna "bygga ut" sina muskler mer än en person med normal kroppsbyggnad. Jag vet inte om det rent praktiskt fungerar så här. Det var bara en tanke.

/Tiamel