Från rälstråden:
Japp, vi bygger vidare på den här kedjan av trådar. Undrar hur lång wrnu:s längsta kedja av trådar som grenar av från andra trådar är?
I alla fall, jag funderade på detta med agens. I den här tråden tänker jag att vi pratar om agens, inte om rälsning. Huruvida rälsning är brist på agens är inte intressant för denna tråd; ta det i rälstråden.
Men agens, eller "meningsfulla val", som jag tycker är lite samma sak. Jag funderade lite på vad det betyder, och hur samma val kan vara meningsfullt för en spelare men inte för en annan. Jag tänker typ såhär:
Det kan säkert finnas fler sätt. Jag tror att olika spelare och olika spelstilar sätter olika mycket fokus på ovanstående. För mig, som är rätt hardcore berättelsespelare, så känns inte 1 och 2 särskilt meningsfulla. Jag bryr mig inte så mycket om hur saker ser ut, och jag är inte intresserad av att försöka "vinna" eller "klara äventyret". Jag kan tänka mig att för någon annan som föredrar en annan spelstil kan Montsegur 1244 kännas som att det tar bort spelarnas agens, för det saknar helt val av typ 1. Inget jag gör kan påverka utgången. Medan jag kan känna att ett spel som Lasers & Feelings helt saknar meningsfulla val, trots att rollpersonerna är helt fria att agera på olika sätt och påverka utgången. Om de bestämmer sig för att spränga rymdstationen eller infiltrera den kan vissa tycka spelar jättestor roll, medan jag mest ser att de har fått sitt mål som de strävar efter och berättelsen handlar bara om hur de klarar av eller inte klarar av att utföra detta mål, och på vilket sätt de gör det. Det saknar val av typ 3 och 4.
Bara en liten fundering. Vilken sorts val tycker ni känns meningsfulla när ni spelar? Inte nödvändigtvis från listan ovanför; den är mest ett sätt för mig att formulera vad jag menar.
Är det här en springande punkt månntro? Du har hur mycket agens som helst, men ledtråden ligger i det blå huset och du kan leta i det gula eller röda eller gröna huset hur mycket du vill, det är bara utfyllnad tills problemet är löst och nästa problem börjar nystas i? Så vad du gör spelar jättestor roll för karaktärsinlevelse men äventyrets utformning gör att det inte känns som att det spelar så stor roll som det borde.
(Och i slutändan så handlar det om vad man gillar så det finns inga generella lärdomar att dra... det handlar bara om att hitta vad man själv gillar.)
Japp, vi bygger vidare på den här kedjan av trådar. Undrar hur lång wrnu:s längsta kedja av trådar som grenar av från andra trådar är?
I alla fall, jag funderade på detta med agens. I den här tråden tänker jag att vi pratar om agens, inte om rälsning. Huruvida rälsning är brist på agens är inte intressant för denna tråd; ta det i rälstråden.
Men agens, eller "meningsfulla val", som jag tycker är lite samma sak. Jag funderade lite på vad det betyder, och hur samma val kan vara meningsfullt för en spelare men inte för en annan. Jag tänker typ såhär:
- Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar huruvida man lyckas med scenariot eller ej. Huruvida jag bestämmer mig för att bluffa mig förbi vakterna eller smyga mig in är meningsfullt om dessa två alternativ har olika sannolikhet att fungera.
- Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar estetiken i berättelsen. Om jag smyger mig in eller attackerar rakt på ser väldigt olika ut, rent fluffmässigt.
- Ett val kan vara meningsfullt för att det påverkar vilken riktning berättelsen tar. Huruvida jag accepterar giftermålet eller flyr till skogs och ansluter mig till stråtrövarna får historien att gå åt helt olika håll.
- Ett val kan vara meningsfullt för att det säger något om rollpersonen och adresserar berättelsens premiss. Huruvida jag väljer att avsvära mig min kätterska tro eller vägra och därmed brännas på bål säger jättemycket om vem jag är och om konsekvenserna av min övertygelse.
Det kan säkert finnas fler sätt. Jag tror att olika spelare och olika spelstilar sätter olika mycket fokus på ovanstående. För mig, som är rätt hardcore berättelsespelare, så känns inte 1 och 2 särskilt meningsfulla. Jag bryr mig inte så mycket om hur saker ser ut, och jag är inte intresserad av att försöka "vinna" eller "klara äventyret". Jag kan tänka mig att för någon annan som föredrar en annan spelstil kan Montsegur 1244 kännas som att det tar bort spelarnas agens, för det saknar helt val av typ 1. Inget jag gör kan påverka utgången. Medan jag kan känna att ett spel som Lasers & Feelings helt saknar meningsfulla val, trots att rollpersonerna är helt fria att agera på olika sätt och påverka utgången. Om de bestämmer sig för att spränga rymdstationen eller infiltrera den kan vissa tycka spelar jättestor roll, medan jag mest ser att de har fått sitt mål som de strävar efter och berättelsen handlar bara om hur de klarar av eller inte klarar av att utföra detta mål, och på vilket sätt de gör det. Det saknar val av typ 3 och 4.
Bara en liten fundering. Vilken sorts val tycker ni känns meningsfulla när ni spelar? Inte nödvändigtvis från listan ovanför; den är mest ett sätt för mig att formulera vad jag menar.