Nekromanti Olika sorters CoC

Basenanji

Postd20modernist
Hallå- det var ett tag sedan men nu är det dags för er att hjälpa mig lite igen.

Jag är så väldigt sugen på att köra lite CoC och eftersom jag gillar att skriva ner mina scenarios så sitter jag just nu och värker fram små alster vartefter tiden går.

Men ofta märker jag hur spelets karaktär känns en aning begränsande- ni vet, tex monstrena i CoC är ju rätt tuffa och om nu målet är (vilket det verkligen inte behöver vara iofs) att besegra dem så behövs ju ofta rätt komplicerade medel (som en låååång ceremoni eller en rätt så mägisk bok. Kan emellanåt kännas lite krystat...

Hmm. Inget fel med ovanstående men om man skulle vilja göra annorlunda?

Alltså, jag skulle vilja bygga en kampanj/scenario på andra fundament än tex "hitta det ENDA sättet att jaga bort monstrena på" alternativt "allt är så läskigt och jag är så (mentalt) svag att det är lika bra att ge upp"

I andra spel är det ju liksom möjligt att utsätta spelaran för svårt motstånd utan att de står helt handfallna inför uppgiften.

Ge mig kunskap! Tack!

/Bas

Eksem

Champion
Skjut er ut! (Dagon & Escape From Innsmouth-spoil)

För den som sett kassgrymma kalkonrullen Dagon är det uppenbart att fiskzombiesplatterkonceptet är klart underkskattat i Call of Cthulhu-sammanhang. Köp Escape From Innsmouth-modulen, krascha de stackars rollpersonernas båt på ett rev i havet och skicka in dem i eländet och se dem försöka ta sig därifrån levande. Nog blir det läge att klubba ner och skjuta bort ögat på både en och tre fiskzombies på vägen.

I uppföljaren skickar du sedan tillbaka dem ihop med tungt beväpnad amerikansk militär för en utrensningskampanj i ohyggliga undervattensmiljöer.

Rising

Vila i frid
andra spel är det ju liksom möjligt att utsätta spelaran för svårt motstånd utan att de står helt handfallna inför uppgiften.
Det blir lätt lite rälsat när det bara finns ett sätt att överleva på, ja. Läskigast brukar det ju också bli när det är en bra balans mellan ens möjligheter och det yttre motståndet.

Det enklaste och kanske roligaste sättet att låta spelarna i ett CoC-äventyr få kunna klara sig förbi farliga monster utan att man inskränker spelarnas intiativförmåga och kreativitet är nog att ge dem en möjlighet att spela ut olika monster mot varandra.

CoC-mythoset är fullt av monster som hatar varandra mer än de bryr sig om människor. Genom att sätta i ordning ett välbalanserat utgångsläge så kan rollpersonerna få bli den utlösande faktorn som hetsar/leder/lurar monsterna på ena sidan till att attackera monsterna på den andra sidan.

Den här sortens utmaningar är fria och kan oftast sakna en enda uttänkt lösning. Det blir istället så att spelarna får tänka själva och försöka hitta en möjlighet att använda de få och begränsade medel de själva besitter för att kunna göra någon skillnad i det stora perspektivet.

Tyvärr är inte särskilt många monster lämpliga att interagera med, så det finns inte så många möjligheter till avancerad förhandling/dupering. Det brukar vara mycket enklare att skriva den här typen av äventyr till Kult. Men det är kanske lite av charmen med CoC också. Efter att man släppt en polyp fri så att den kan mörsa skitan av en yith, då är ju frågan hur man undviker att inte bli dödad av polypen härnäst...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Delta green?

Hmm. Inget fel med ovanstående men om man skulle vilja göra annorlunda?

Alltså, jag skulle vilja bygga en kampanj/scenario på andra fundament än tex "hitta det ENDA sättet att jaga bort monstrena på" alternativt "allt är så läskigt och jag är så (mentalt) svag att det är lika bra att ge upp"

Jag tror att Pagan publishings lilla idé om Delta green skulle kunna vara ganska passande för dig; om du inte redan vet vad det bygger på så handlar det i stort sett om en underrättelseorganistion vars genomgripande mål är att stoppa kultister och Cthulhoida sammansvärjningar med alla tillgängliga medel...

Dels tycker jag att det är ganska logiskt att det borde ha uppstått en mänsklig fraktion som arbetar professionellt mot "The mythos" och deras anhängare / trollkarlar, och dels har nog förmodligen agenter inom Delta green sett och varit med om så pass mycket inom sitt "yrke" att de rentav börjar bli mer vana och mindre handfallna inför vetskapen om universums egentliga beskaffenhet (det är dock alltid upp till herr GM att bestämma givetvis, men redan i 1920:s investigators companion har de gott om förslag på yrken som ger delvis immunitet inför san-loss).

Så jag rekommenderar att du införskaffar åtminstone första Delta green-kompendiet och stjäl / lägger till / gör om deras idéer så att det passar den kampanj du kör.

I certainly do. :gremgrin:

clarence

Veteran
Jag tycker att coc vinner på att inte vara så monster-fixerat. Människor kan vara skrämmande nog och ibland lite mer lagom skrämmande.

Jake Steele

Warrior
Man kan slåss mot en hel del....

Man kan slåss mot en hel del monster. Great Old Ones och de flesta Outer Gods borträknade så går det att besegra en hel del. Det kräver massor av vapen, sprängämnen, brandbomber och helst lite magi men det går!

Va! säger ni, är du en vapentok som vill förvandla spelet till ett splatter!? Nä, det är jag inte. Det jag menar är att med rätt saker kan man besegra en shoggoth, dark young och andra tuffare monster. Ghouls, deep ones, serpent people , elder things, great race m.fl. går att möte på jämbördiga villkor.

Man kommer långt med en 12-gauge pump shotgun eller automateld med tommygun. Med reglerna för automateld i CoC så tjänar man som f-n på att mörsa. +5% per kula upp till max vad man redan har! Man blir äckligt bra. och tar äckligt mycket skada.

Jag har alltid förbjudit mina spelare att ha thompsons då ja trodde de var svåra att få tag i och olagliuga. Det är de inte! Vissa städer, stater kan ha lagstadgat mot dem men det finns ingen federal lagstiftning och tidnningsannonserna visar upp en cowboy till häst redo att avskräcka "any would-be rustlers" with his trusty Thompson".

För övrigt spelleder jag räden mot Insmouth just nu. Stora vapen men mina spelare verkar inte tycka att det räcker, saker verkar gå åt h-vete i alla fall.

-A