Nekromanti Olika sorters Fantasy

kefka

Hero
Max Raven said:
Det finns flera andra varianter av fantasy**. Förslag på andra sorter? Kritik av min definition? Tankar kring de olika sorters fantasy som nämnts?
Wuxia borde vara en av de största sorternas fantasy. Wuxia är kinesiska äventyrsberättelser i historisk miljö där karaktärerna (oftast) har övernaturliga krafter, vanligtvis genom kampkonst. Men ibland förekommer även daoistisk magi och mytologiska varelser. Den "typiska" hjälten är en vandrande kampkonstmästare som bekämpar orättvisr och bara följer sitt eget samvete ( youxia). Här i väst ser vi oftast endast wuxia i tv-filmer, men genren är väldigt stor litterärt ( Jin Yong sägs vara världens tredje mest sàlda nu levande författare efter J.K Rowling och Stephen King) och det finns otaliga tv-serier som ofta är byggda pà nàgon känd bok.

Bör denna typ av berättelser som utspelar sig i vàr historia, fast med övernaturligheter och ibland mytologiska varelser klassas som fantasy?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Max Raven said:
Hm. Jag var mer inne på om man kunde spåra element i fantasygenren till diverse ursprung och se om dessa dominerade genren på något vis.
Tja, det flesta elementen kommer från olika kulturers mytologier. I fantasyns mainstream här i väst hittar vi förstås mest grejer från europeiska kulturer.

Att stanna redan vid Tolkien i ett sånt läge vore att skippa ett par tusen år av relevant historia: han är bara en av ett antal som plockat ur det buffébord som myterna och legenderna utgör. Samtidigt går det inte att sticka under stolen med att han haft ett enormt inflytande på genren. Bara det faktum av att vi sitter och snackar om karln är ju något slags bevis för det.

Det som jag tycker verkar mest flitigt spritt som hans arv är dock just det här med att en »riktig« fantasybok börjar med en karta över världen, och att världen liksom är fördefinierad och mycket av den förklaras. Det behöver dock inte alls betyda att det är genomarbetat och sammanhängande på det sätt som Midgård var.