Hur skulle man på ett bra sätt kunna implementera att det är olika svårt att träffa en motståndare/ alt. parera anfall från motståndare beroende på dennes stridserfarenhet och/eller stridsskicklighet?
I mitt system fungerar vapenfärdigheter (även andra färdigheter) genom att man har ett grundläggande värde i alla färdigheter, baserat på ens grundegenskaper. Sedan "köper" man tärningar i den aktuella färdigheten (T6:or). Låt säga att man har ett motsv. SMI- värde på +2. Sedan köper man 3 tärningar i den SMI- baserade vapenfärdigheten dolk, och får således ett färdighetsvärde på 3T6 + 2.
Mitt förslag är att man använder sig av ett tröskelvärde, kallat Stridsskicklighet, som baseras på ens motståndares färdighetsvärde i det vapnet han använder i aktuell strid. Om t ex ens motståndare har 2T6 + 1 i sin vapenfärdighet, så har han motsvarande stridsskicklighet på 3 för varje tärning i aktuell vapenfärdighet + modifikationen för grundegenskapen den baseras på. Alltså har motståndaren i det här fallet en Stridsskicklighet på 3 + 3 + 1 = 7, vilket är tröskelvärdet man måste slå över för att få in en träff på eller parera ett anfall från honom.
Någon som har några tankar om detta? Bör man räkna in fler faktorer i Stridsskicklighet om man väljer att använda sig av den metoden? Eller finns det mycket enklare lösningar på det jag vill uppnå?
I mitt system fungerar vapenfärdigheter (även andra färdigheter) genom att man har ett grundläggande värde i alla färdigheter, baserat på ens grundegenskaper. Sedan "köper" man tärningar i den aktuella färdigheten (T6:or). Låt säga att man har ett motsv. SMI- värde på +2. Sedan köper man 3 tärningar i den SMI- baserade vapenfärdigheten dolk, och får således ett färdighetsvärde på 3T6 + 2.
Mitt förslag är att man använder sig av ett tröskelvärde, kallat Stridsskicklighet, som baseras på ens motståndares färdighetsvärde i det vapnet han använder i aktuell strid. Om t ex ens motståndare har 2T6 + 1 i sin vapenfärdighet, så har han motsvarande stridsskicklighet på 3 för varje tärning i aktuell vapenfärdighet + modifikationen för grundegenskapen den baseras på. Alltså har motståndaren i det här fallet en Stridsskicklighet på 3 + 3 + 1 = 7, vilket är tröskelvärdet man måste slå över för att få in en träff på eller parera ett anfall från honom.
Någon som har några tankar om detta? Bör man räkna in fler faktorer i Stridsskicklighet om man väljer att använda sig av den metoden? Eller finns det mycket enklare lösningar på det jag vill uppnå?